backpacka med dunjacka?

tjena!

funderar på att köpa en dunjacka (north face nuptse). men hur mycket problem är det med en dunjacka egentligen? måste dom skötas mycket? om det regnar lite, är det katastrof? om det kommer en gnista från lägerelden, säger det då bara *poof* och så har jackan brunnit upp? och slutligen, går det att bära en hyfsat tung ryggsäck på den, eller plattar man till dunen helt då?

mvh, tpf / alex
 
Jag tror inte att syntettyget i dunjackan gillar glödsprätt, men det gör å andra sidan inget friluftsplagg i syntet. Ylle däremot går bra, men det görs väldigt få dunjackor i ylle... Bara man tänker på det så är det inget problem, inte sitta för nära en brasa på granved.
I regn är dun ingen höjdare, men givetvis sätter man dunjackan/-västen under sin skaljacka. Dessutom torkar de upp rätt bra om de bara blivit fuktiga, inte genomblöta (då kan dunet klumpa ihop sig och mögla). Jag har f ö en granne som gärna drar sin Nuptse-väst utanpå jackan när det regnar för att hålla värmen... Mera street-smart än outdoor-smart.

Dunjackan är inget allround myspysplagg som kan köras när och hur som helst, men till sitt speciella område är den helt oslagbar.
 
Impregnera?

Hur blir det om man impregnerar en dunjacka? Den är ju, som sagt, oslagbar så länge den är torr, men blir den blöt under en vintervandring torkar den ALDRIG och blir bara platt och trist och inte alls speciellt varm.
 
Nikwax har väl en typ av "down-proof" som man ska tvätta jackan med för att duent ska bli så vattenavstötande som möjligt. Efter detta är det väl vanlig impregniering av yttertyget som gäller. Eller kanske köpa en vattentät och tejpad dunjacka...
 
Förutom att tvättimpregnera så funkar det utmärkt att sprayimpregnera yttertyget. Det står naturligtvis inte emot ett riktigt regn, men de första dropparna pärlar av, liksom kondensvatten i tältet eller om man råkar spilla. Att ha dunjacka i regn känns inte helt rätt, om inte annat så är dunjackan ett köldplagg, och fullt så kallt är det sällan när det regnar. En tunnare dunjacka/-tröja/-väst under regnjackan däremot kan väl gå bra.
 
Går man på tur i mars - april är det ju inte ovanligt med blötsnö. Samtidigt vill man ha ett bra värmeplagg. Det är i sådana lägen min annars så sköna och varma dunjacka uppvisar allvarliga brister.
 
XmadiceX; sa:
Men, ärligt! Är det så kallt att man behöver en dunjacka behöver man nog inte oroa sig för att det ska regna.. =S

Du vet väl att man inte måste stoppa in decimetertjocka lager dun bara för att man gör ett dunplagg? ;)

Det finns ju tunnare dunjackor som snarare är ett alternativ till fleece/vindfleece och tunna termojackor - förstärkningsplagg som man använder året om.

Och varför inte ta med sig en supervarm och vindtät dunjacka att mysa i på fjällvandringen när den ändå tar mindre plats och väger mindre än en helt vanlig fleece?
 
öringen; sa:
Min Macpac dunjacka blir stor som en tennisboll när den packas ihop i sin egen ficka. Perfekt att ha med både sommar som vinter :)

Jag kör också med dunjacka som värmeplagg även sommartid. Min Western Mountaineering Flight väger bara 410 g i XL, vilket är ungefär 2/3 av min gamla fiberpälströja och dunjackan är väl ungefär 10 ggr så varm.

Jag går aldrig i dunjackan, det blir alldeles för varmt. Regnar det så finns jag antingen under tarpen eller inuti regnjackan med den.

Är man klättrare och behöver ett varmare plagg när man säkrar så finns det en uppsjö belay-jackor med foder i Primaloft eller Polarguard på den amerikanska marknaden. De är definitivt att rekommendera när man riskerar att bli våt. Isolerar dock inte lika bra per gram jacka som dun, förstås.

Jörgen
 
Haglöfs LIM Down jacket

Jeg tenker på og kjøpe en Haglöfs LIM Down jacket for og bruke til backpacking av alle slag.

Problemet er at det virker som ingen har erfaring med den og jeg har heller ikke funnet en butikk i norge som har denne jakken. Finnes den egentlig?

Noen her på utsidan som har erfaring med den?

H.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Wolff-Wear dunjacka Kläder 1
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
jfc.bromma Dunjacka som lager 2? Kläder 16
Mrlacke Dunjacka för 6000m+ Kläder 3
traser Dunjacka,ihopklumpad fyllning Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Viktorious Kompressionspåse och dunjacka? Kläder 1
nicko_ (Quark) Dunjacka från Roberts.pl Kläder 3
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
majjen Dunjacka Kläder 12
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
vandrafjäll Istället fär komprimerbar dunjacka ? Kläder 5
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
fuchs Kallt med dunjacka + rygga Kläder 25
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
Rapps Dunjacka i Fjällen Kläder 9
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
avslutad150402 Norröna Trollveggen vs. Lyngen dunjacka Kläder 3
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Still Alive Dunjacka som står emot gnistor? Kläder 4
Mr. Red Det här med dunjacka Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
vonlarsson Dunjacka 2010 Kläder 21
skyspy Dunjacka Kläder 2
pelka Förvaring av dunjacka! Kläder 3
Henrik.A Dunjacka Kläder 4
mindful Ihopvikbar dunjacka Kläder 7
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
ödemark Dunjacka-lista Kläder 30
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
snowhound Dunjacka - fjällräven Kläder 5
Mathias PHS Rökluktande dunjacka? Vad göra?? Kläder 14
shalin dunjacka för vintertur Kläder 7
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
dave1 Yttermaterial i Feathered Friends-dunjacka Kläder 2
StefanP- Dunjacka nedpackad i extreme värme Kläder 5
avslutat080903 Finns M/90 dunjacka Kläder 16
sandwichman Bra dunjacka? Kläder 14
afro haglöfs dunjacka Kläder 0
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
Bjurs Dunjacka Kläder 27
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8
Vandrare Dunjacka som går över röva Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.