backpacka med dunjacka?

tjena!

funderar på att köpa en dunjacka (north face nuptse). men hur mycket problem är det med en dunjacka egentligen? måste dom skötas mycket? om det regnar lite, är det katastrof? om det kommer en gnista från lägerelden, säger det då bara *poof* och så har jackan brunnit upp? och slutligen, går det att bära en hyfsat tung ryggsäck på den, eller plattar man till dunen helt då?

mvh, tpf / alex

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag tror inte att syntettyget i dunjackan gillar glödsprätt, men det gör å andra sidan inget friluftsplagg i syntet. Ylle däremot går bra, men det görs väldigt få dunjackor i ylle... Bara man tänker på det så är det inget problem, inte sitta för nära en brasa på granved.
I regn är dun ingen höjdare, men givetvis sätter man dunjackan/-västen under sin skaljacka. Dessutom torkar de upp rätt bra om de bara blivit fuktiga, inte genomblöta (då kan dunet klumpa ihop sig och mögla). Jag har f ö en granne som gärna drar sin Nuptse-väst utanpå jackan när det regnar för att hålla värmen... Mera street-smart än outdoor-smart.

Dunjackan är inget allround myspysplagg som kan köras när och hur som helst, men till sitt speciella område är den helt oslagbar.

Impregnera?

Hur blir det om man impregnerar en dunjacka? Den är ju, som sagt, oslagbar så länge den är torr, men blir den blöt under en vintervandring torkar den ALDRIG och blir bara platt och trist och inte alls speciellt varm.

Nikwax har väl en typ av "down-proof" som man ska tvätta jackan med för att duent ska bli så vattenavstötande som möjligt. Efter detta är det väl vanlig impregniering av yttertyget som gäller. Eller kanske köpa en vattentät och tejpad dunjacka...

Förutom att tvättimpregnera så funkar det utmärkt att sprayimpregnera yttertyget. Det står naturligtvis inte emot ett riktigt regn, men de första dropparna pärlar av, liksom kondensvatten i tältet eller om man råkar spilla. Att ha dunjacka i regn känns inte helt rätt, om inte annat så är dunjackan ett köldplagg, och fullt så kallt är det sällan när det regnar. En tunnare dunjacka/-tröja/-väst under regnjackan däremot kan väl gå bra.

Går man på tur i mars - april är det ju inte ovanligt med blötsnö. Samtidigt vill man ha ett bra värmeplagg. Det är i sådana lägen min annars så sköna och varma dunjacka uppvisar allvarliga brister.

XmadiceX; sa:
Men, ärligt! Är det så kallt att man behöver en dunjacka behöver man nog inte oroa sig för att det ska regna.. =S

Du vet väl att man inte måste stoppa in decimetertjocka lager dun bara för att man gör ett dunplagg? ;)

Det finns ju tunnare dunjackor som snarare är ett alternativ till fleece/vindfleece och tunna termojackor - förstärkningsplagg som man använder året om.

Och varför inte ta med sig en supervarm och vindtät dunjacka att mysa i på fjällvandringen när den ändå tar mindre plats och väger mindre än en helt vanlig fleece?

öringen; sa:
Min Macpac dunjacka blir stor som en tennisboll när den packas ihop i sin egen ficka. Perfekt att ha med både sommar som vinter :)

Jag kör också med dunjacka som värmeplagg även sommartid. Min Western Mountaineering Flight väger bara 410 g i XL, vilket är ungefär 2/3 av min gamla fiberpälströja och dunjackan är väl ungefär 10 ggr så varm.

Jag går aldrig i dunjackan, det blir alldeles för varmt. Regnar det så finns jag antingen under tarpen eller inuti regnjackan med den.

Är man klättrare och behöver ett varmare plagg när man säkrar så finns det en uppsjö belay-jackor med foder i Primaloft eller Polarguard på den amerikanska marknaden. De är definitivt att rekommendera när man riskerar att bli våt. Isolerar dock inte lika bra per gram jacka som dun, förstås.

Jörgen

Haglöfs LIM Down jacket

Jeg tenker på og kjøpe en Haglöfs LIM Down jacket for og bruke til backpacking av alle slag.

Problemet er at det virker som ingen har erfaring med den og jeg har heller ikke funnet en butikk i norge som har denne jakken. Finnes den egentlig?

Noen her på utsidan som har erfaring med den?

H.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips