Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran

Har du kollat den här multiväskan som har blivit uppskattad, ZPacks Multi-pack, som har plats till diverse saker bla kamera? Jag funderar på att beställa en sådan multiväska.
Det fanns med som länk i mitt inlägg. Jag har dock funderat lite mer och tror de skulle bli för stora. Tog ett tyg här hemma och måttade upp storleken. Lite mer än hälften vore lagom. Annars ligger inte saker still i väskan.
 
Det fanns med som länk i mitt inlägg. Jag har dock funderat lite mer och tror de skulle bli för stora. Tog ett tyg här hemma och måttade upp storleken. Lite mer än hälften vore lagom. Annars ligger inte saker still i väskan.

Det finns ingen perfekt väska. Du får kompromissa. Man kan klippa en bit av ett liggunderlag för att skydda kameran. Och så kan man lägga till karta och ev jägarsnus.
 
Gummiremmen kräver ingen sömnad.
Nä den första delen av mitt meddelande var riktat till det. Vill inte bära snett. Då måste jag hitta något att balansera upp med. Har provat att bära vattenflaska på axelrem och det funkade dåligt. Kändes inte bra. Dessutom är jag lite tveksam till att ha kameran där. Vips är man trött, drar av sig ryggan och lägger ner den och pajar kameran. Bra med någon lösning där jag lägger ifrån mig kameran separat.

Magväska a la Gossamer Gear Hipster kanske?
http://gossamergear.com/hipster.html
Från ursprungsfrågeinlägget "Jag vill inte ha en mag-/midjeväska. Dels kommer jag ha pengabältet i midjan innanför kläderna och utanpå höftbältet på ryggan att då försöka knöla dit en midjeväska oxå kommer inte vara bekvämt. Dessutom tenderar mag-/midjeväskor att vila på höftkammen vilket ökar på trycket på min trasiga höft." Jag lovar det är svettigt nog i midjan.

Jag kan förenkla min fråga till:
Jag vill ha min kamera lättillgänglig, bäranordningen skall inte snedbelasta mig, kameran/väskan skall inte studsa på min byst/mage och inte vila på min höftkam. En väska av typen Ribz är för stor.

Visst är jag besvärlig ;-)
 
Det fanns med som länk i mitt inlägg. Jag har dock funderat lite mer och tror de skulle bli för stora. Tog ett tyg här hemma och måttade upp storleken. Lite mer än hälften vore lagom. Annars ligger inte saker still i väskan.
Om väskan är tänkbar i övrigt, så kan du väl bara sy av lagom stora fack med en alt. två vertikala sömmar eller rentav sy i en riktig "tvärvägg", och använda de(t) återstående sidofacken/facket till småsaker som du också vill ha till hands? Naturligtvis kan du i samma veva polstra kamerafacket med skum- eller bubbelplast.
 
Det finns ingen perfekt väska. Du får kompromissa. Man kan klippa en bit av ett liggunderlag för att skydda kameran. Och så kan man lägga till karta och ev jägarsnus.

Har ingen karta med mig, bara en guidebok som ligger väldigt bra i ena sidofickan just nu. Med för stor menade jag inte bara för kameran utan även för mig. Den är 9" bred och det är från mitten på min axelrem till andra sen 8" hög vilket blir att den så gott som täcker hela min framsida. Ser ut som de övre remmarna heller inte går att få ner långt nog, kikar man på bilden där killen har den fram så ser man att den ena är utdragen till max jag behöver komma ner till i alla fall mitten på bysten, där bär jag normalt clikväskan för att det skall vara bekvämt.
 
Låter på mig också, i bägge dina trådar, som att du får kompromissa. Eller, rättare sagt, prioritera vad det egentligen är som är viktigt med din vandring. Kanske är "uppoffringen" att låta kameran ligga i ryggsäcken (eller rentav stanna hemma) värd njutningen att andas fritt och med fladdrande kläder känna vinden mot huden, utan en massa remmar och tyngder kors och tvärs över kroppen?
Kanske är "uppoffringen" att lämna alla "bra att ha" saker hemma värd friheten och njutningen att vandra med lätta steg?
Gamla tiders pilgrimer klarade sig med en kåpa, en vattenblåsa vid bältet och en sked i skoskaftet... ;)
 
Låter på mig också, i bägge dina trådar, som att du får kompromissa. Eller, rättare sagt, prioritera vad det egentligen är som är viktigt med din vandring. Kanske är "uppoffringen" att låta kameran ligga i ryggsäcken (eller rentav stanna hemma) värd njutningen att andas fritt och med fladdrande kläder känna vinden mot huden, utan en massa remmar och tyngder kors och tvärs över kroppen?
Kanske är "uppoffringen" att lämna alla "bra att ha" saker hemma värd friheten och njutningen att vandra med lätta steg?
Gamla tiders pilgrimer klarade sig med en kåpa, en vattenblåsa vid bältet och en sked i skoskaftet... ;)

Självklart måste man kompromissa men någon kan ju faktiskt känna till en pryttel som är precis det man söker. Därav frågorna. Andra forum har under det senaste åren hjälpt mig hitta exempelvis en perfekt löprygga det var inte heller så lätt. Jag har skalat bort en massa "onödiga" saker redan så som stativet, en drös med objektiv, något att ha på sig på flyget till/från Spanien och annat som i början kändes som nödvändigt. Sakta men säkert hamnar jag väl på en nivå som passar mig.

Jag kommer inte lämna kameran hemma då fotograferande är en hobby och ett sätt för mig att minnas. Jag tycker om att bearbeta bilderna efteråt fundera på vad jag tänkte/kände i just det ögonblicket och före/efter. Brukar med stöd av bilder skriva rätt så låga reseberättelser främst åt mig själv. Också ett sätt att bearbeta tankar och funderingar.

Nu gör jag den här vandringen för ni egen skull och utan något direkt religiöst syfte. För mig kommer det vara 5 veckor med mina egna tankar och funderingar. Jag vill givetvis att det skall vara så bekvämt som möjligt utan att för den skull skicka mitt bagage med bil mellan härbergena. Jag älskar att gå och har inga problem med att bära mina egna saker. Men det skadar ju inte att försöka nyttja det man äger och komplettera med saker som passar. Det här lär väl sluta med att jag kollar med grannen om jag kan låna deras symaskin (om de har en). Jag vet ju till stor del vad jag vill ha.

Dina kommentarer i den andra tråden var jättenyttiga, tvingade mig att fundera igenom varför vissa saker var i packningen. Och kanske omvärdera vissa av dem. Vi får se. Har 4 veckor på mig.

Hade jag inte haft en trasig kropp och inte haft den där jävla bysten i vägen framtill då hade vissa saker varit enklare.

Att stanna och ta av ryggsäcken, ta en bild, stoppa ner kameran igen, gå 10 minuter stanna ta upp kameran ur ryggsäcken igen är inte hållbart.
 
Nu spekulerar jag, men nex-kameran är väldigt lätt. Är den fast i axelremmen och inte dinglar så undrar jag om snedbelastningen verkligen blir så stor. I de fall dina ryggproblem är så stora så undrar jag om du inte ska ta en ännu lättare kamera. En Canon S90 är kanon och den kan du nog hitta för ca 900kr begagnad.

En annan fråga: funkar Clik-väskan för dig? Finns det inte ett sätt att få fast den på din rygga så den blir bekväm isåfall? Du behöver ju inte sy själv.



Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Nu spekulerar jag, men nex-kameran är väldigt lätt. Är den fast i axelremmen och inte dinglar så undrar jag om snedbelastningen verkligen blir så stor. I de fall dina ryggproblem är så stora så undrar jag om du inte ska ta en ännu lättare kamera. En Canon S90 är kanon och den kan du nog hitta för ca 900kr begagnad.

En annan fråga: funkar Clik-väskan för dig? Finns det inte ett sätt att få fast den på din rygga så den blir bekväm isåfall? Du behöver ju inte sy själv.
Jag kommer inte byta kamera, den är relativt ny och jag valde nexen just för att ha med den på vandringen så nej ingen ny kamera.
Ett alternativ är ju att ta med clikväskan och bära den som jag brukar, såg nu attt remmen runt midjan går att spänna åt mer så den inte är lös och riskerar att skava. Den måste inte sitta på ryggan går som sagt att bära som den är. Däremot känns den onödigt stor, inte ens halva blir uppfylld av kamera + objektiv. Hälften hade rävkt för det jag skall ha med. Den väger trots allt 454 g vilket är i mesta laget när jag kämpar för att få ner vikten på packningen. Tyvärr väger inte den mindre clikväskan så mycket mindre, man sparar 150 g.

Jag är löjligt känslig för snedbelastning (har en lätt scolios på ryggen och är lätt halt så bäckenet är snedställt kan vara därför), haft halvliterflaskor på axelremmen och känt av det, har en yttepytteliten axelremsväska som jag oftast bara har 2 kreditkort i och 2 mobiltelefoner, har jag den på ena axeln så spänner jag mig och får ont i nacken (har nyligen haft en nackspärr i 1,5 månader så jag är lite orolig att den skall komma tillbaka).

Nu verkar det som om inget som passar mitt behov finns på marknaden så det blir väl till att laga maskinen/låna av grannen och sy något själv. Skulle kunna plocka loss selen från cliken och sy något med sådana fästen på (tyvärr har de ju en helt egen modell av fästen).
 
Du får gärna visa resultatet. Hänga i axelremmarna kan jag tänka mig. Men kommer ha playtupflaska bak i ryggen så jag kan inte balansera upp med vattenflaska. Däremot såg jag nu när jag fick ryggsäcken att jag nog skulle kunna rymma kameran i ena sidofacket. Men det är ju då frågan var jag gör av resten. Vill ju ha det nåbart och när bara kameran utan rygga skall med måste ju oxå resten med.

Nu är väskan klar och ska provandras i veckan. Jag hänger den i vänstra axelremmen på ryggan. Den undre karbinhaken fäster också i vänstra axelremmen för att kameran inte ska fladdra runt. Nu är det bara att hoppas att jag tänkt rätt.
Kjell
 

Bilagor

  • _1010022.jpg
    _1010022.jpg
    70.9 KB · Visningar: 338
  • _1010023.jpg
    _1010023.jpg
    95.1 KB · Visningar: 318

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.