Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran

Tjejen har en nex-5a och köpte väska som liknade denna.

http://www.clasohlson.com/se/Kameraväska-Lowepro-Adventura-Ultra-zoom-100/38-5667

hon köpte den på clasohlson men jag hittar inte exakt den modellen.
Hur som fick hon i alla objektiven (3st) och batterier (2st) o laddare och allt. gällde bara och packa smart. :)

Kanske går och modda den lite så den passar på nå bra sätt på ryggsäcken.
billigt var det iaf. :)
Jag har en ganska lätt väska som här till min gamla Canon 350D så köpa en ny för att modda behövs inte. Men jag skulle helst hitta en färdig lösning. Dels för att jag har lite ont om tid och dels för att min symaskin är kaputt för tillfället.
 

avslutad210712

Gäst
Låter ungefär som Brians lösning på http://www.backpackinglight.com/cgi...um_thread_id=15315&skip_to_post=114342#114342 som jag länkade till. Dock behöver man någon infästning nertill för att ha kameran dinglande när man går framåtlutad ex uppför är inte så skönt. Ryggsäcken har några små D-ringar på axelbanden http://gossamergear.com/media/catal...ab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/o/posaleft_3.jpg (hämtar ryggan på posten idag så jag har lite dålig koll på var de sitter)

På min väska (LowePro Toploader PRO 70 AW ) finns det en "bälteshälla" på baksidan där jag drar genom bröstremmen (den som sitter mellan axelremmarna) och sen sitter kameraväskan kloss mot kroppen.
 
Det tror jag inte men det är ju som att ha en platta lite större än en mjölktetra mot kroppen. Blev lite för o-luftigt för min smak. Håller koll och ser vad ni hittar på. Dock så tycker jag själv finesseen med den varienten är att man ska slippa stoppa undan den vid vad eller regn osv. Man skulle ju kunna göra två tunna pads av liggunderlag så den kommer ut från kroppen också.

Om man skippar vattentätt tyg som är rätt plastigt riskerar man då att dra in fukten i kameran istället? Är vädret pissigt kommer jag lägga kameran i en drybag i ryggan ändå. Tycker inte jag blir speciellt svettig av clikväskan den har något neoprenaktigt baktill.
 
LowePro har några lätta och smidiga väskor som möjligen kan vara något att utgå ifrån, tänker främst på Compact Courier 70 (0,2kg) och Dashpoint 80 (0,1kg):
http://store.lowepro.com/shoulder-bags/compact-courier-70
http://store.lowepro.com/pouches/dashpoint-30

Jag äger redan en liknande som väger 260 g (eller om det var 240 tänk att man kan glömma en siffra mellan vågen och datorn) men jag vet i fasiken hur jag skall modda för att få det att passa. Funderar på om jag på något sätt kan ta selen från clikväskan. De har bara gjort det så besvärligt med speciella klickfästen på den. Nackdelen är ju att jag upplevde lite skav med midjebältet på den i helgen och att det är lite för långt och min symaskin är kaputt så jag kan inte bara klippa av och sy fast fästen igen. (Den är inte helt min, en kompis äger den men jag väntar på att få veta vad han skall ha i pengaväg för att ägarskapet skall övergå till mig).
 
Jag äger redan en liknande som väger 260 g (eller om det var 240 tänk att man kan glömma en siffra mellan vågen och datorn) men jag vet i fasiken hur jag skall modda för att få det att passa. Funderar på om jag på något sätt kan ta selen från clikväskan. De har bara gjort det så besvärligt med speciella klickfästen på den. Nackdelen är ju att jag upplevde lite skav med midjebältet på den i helgen och att det är lite för långt och min symaskin är kaputt så jag kan inte bara klippa av och sy fast fästen igen. (Den är inte helt min, en kompis äger den men jag väntar på att få veta vad han skall ha i pengaväg för att ägarskapet skall övergå till mig).

Det ser ut som att det lätt går att ta av remmen från Courier 70 väskan, varför man borde kunna fästa den med klickfästen i några korta remmar som fästs i axelremmarna på ryggsäcken (precis under bröstremmen)? Känns spontant som en praktiskt lösning?
 
Det ser ut som att det lätt går att ta av remmen från Courier 70 väskan, varför man borde kunna fästa den med klickfästen i några korta remmar som fästs i axelremmarna på ryggsäcken (precis under bröstremmen)? Känns spontant som en praktiskt lösning?
Det blir sådant jäkla dinglande när man inte är plattbystad, hatar att ha kameran hängande om nacken just får att den bara studsar på bysten (länk till en bild så kanske du förstår), samma sak blir det om jag hänger den i axelremmarna såvida jag inte skall ha den rakt under hakan. Det är liksom fördelen med väskan jag brukar bära, den sitter åt över bysten och inget dinglande. Behöver alltså en dingelfri lösning.
 
Här kommer lite bilder på mitt system. Jag tycker definitivt inte dinglande är något problem om jag sätter väskan i bröstremmen. Väskan väger 65g, men den klarar å andra sidan antagligen inte högre fall. Ett Uv-filter gick sönder när det satt på objektivet när jag tappat väskan en gång. Objektivet klarade sig. Jag ska nog förstärka lite mot linsen.

Jag kan tänka mig att man irriterar sig på dinglandet vid axelremmen om man går länge, men fotar man mycket så vinner man i tillgänglighet. Man kan inte få allt. Kanske kan man hitta på någon slags kopp, påse, ställ eller ögla så det dinglar mindre.

Väskan i bröstremmen:
juqaqana.jpg


Kameran dinglande på sidan i axelremmen:
te7y7uhe.jpg


Bälteshällor:
7eramyzy.jpg


Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Här kommer lite bilder på mitt system. Jag tycker definitivt inte dinglande är något problem om jag sätter väskan i bröstremmen.
Tyvärr har jag en byst som gör att den där lödningen skulle stå mer eller mindre rakt ut. Det är tyvärr stor skillnad att vara platt framtill och ha bröst.

Min bröstrem går heller inte få så högt upp.

Igår fick kameran hänga i bröstremmen och fästes i ett annat spänne och sen kring en ögla i kjolen. Då var den stilla i alla fall.
http://beastankar.blogspot.se/2013/07/bounce-bounce-bounce.html
 
Kan du inte flytta upp bröstremmen? Ett enkelt ingrepp. Jag tyckte du nämnde att du hade en väska som satt bra i en bröstrem om den satt dikt an?

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Jo, bröstremsmodellen passar nog sämre för dig. Var vill du helst ha kameran? Jag testade nu att sätta en gummirem runt kameran och axelremmen. Ungefär som många har vattenflaskor. Det verkade minska dinglandet rejält. Kameran kommer dock fortsatt att vrida sig runt sin längdaxel så att objektivet kan nog stöta emot lite.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Jo, bröstremsmodellen passar nog sämre för dig. Var vill du helst ha kameran? Jag testade nu att sätta en gummirem runt kameran och axelremmen. Ungefär som många har vattenflaskor. Det verkade minska dinglandet rejält. Kameran kommer dock fortsatt att vrida sig runt sin längdaxel så att objektivet kan nog stöta emot lite.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

Jag vill ju helst bära den mitt fram, jämn belastning helt enkelt. Min rygg/nacke reagerar direkt när det blir snett. Idag var jag ex på stan med en liten liten axelremsväska som fick hänga från ena axeln, när jag kom hem hade jag ont. Är jättenoga när jag packar ryggsäcken för att få balans i vikten. Jag har ju valt helt fel hobby när jag har trasig nacke/rygg/höft. Jag skulle säkert kunna sy till något men som sagt symaskinen kaputt och vet inte om jag hinner få den fixad så här i sommartider. Så jag skulle helt hitta något färdigt, enkelt och lätt men det verkar vara dödsdömt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.