Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran

Stiligt!
Jag var ute på hajk med barnen och testade också lite med att ha kameran i karbinhake på axelremmen utan väska, men med ett resårband runt också för att motverka dinglandet. Jag tyckte det funkade ganska bra. Dinglandet minskade mycket.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
B-Grip Evo för ryggsäck

Surfade runt för att leta rengöringskit till NEXen. Snubblade då på denna lösning som jag tycker verkar riktigt intressant.
B-Grip Evo

Borde dingla mindre. Köp två så kan du växla sida om det blir snedbelastning.

Apropå rengöringskit så tror jag det kan vara bra att ha med ett på en lång resa. Byter man objektiv ofta i fält kan det bli prickar på sensorn och det är otroligt irriterande.
 
Surfade runt för att leta rengöringskit till NEXen. Snubblade då på denna lösning som jag tycker verkar riktigt intressant.
B-Grip Evo

Borde dingla mindre. Köp två så kan du växla sida om det blir snedbelastning.

Apropå rengöringskit så tror jag det kan vara bra att ha med ett på en lång resa. Byter man objektiv ofta i fält kan det bli prickar på sensorn och det är otroligt irriterande.
Fast den där lösningen förlitar sig på att allt hänger i skruv undertill. Men tanke på att jag lyckats skruva loss min kamera från stativplattan av misstag ett par gånger skulle jag aldrig förlita mig på en sådan.

Just nu lutar det åt att ha den i en vattentät påse tight ihoprullad hängande på sidan i ena axelremmen (hänger min 50 cl vattenflaska på andra sidan. Hänger nere lutat mot höftbältet då slår den inte heller. Får se om jag lägger någon stoppning i påsen oxå. En nackdel är väl att den är lite oskyddad om jag är oförsiktig när jag lägger ner väskan samt att jag är lite osäker på om knäppet på de vattentäta påsarna är så bra att hänga saker i, har varit med att en knäppt upp när jag hade den hängande i bröstremmen med bara lite torkade äppelbitar i. Har funderat på rengöringskit men måste verkligen hålla ner min packningsvikt. Håller just nu på att rensa bort grejer, funderar allvarligt på att lämna ena linsen hemma eller byta till 18-55 objektivet. Har svår packningsångest just nu.
 
Fast den där lösningen förlitar sig på att allt hänger i skruv undertill. Men tanke på att jag lyckats skruva loss min kamera från stativplattan av misstag ett par gånger skulle jag aldrig förlita mig på en sådan.

Just nu lutar det åt att ha den i en vattentät påse tight ihoprullad hängande på sidan i ena axelremmen (hänger min 50 cl vattenflaska på andra sidan. Hänger nere lutat mot höftbältet då slår den inte heller. Får se om jag lägger någon stoppning i påsen oxå. En nackdel är väl att den är lite oskyddad om jag är oförsiktig när jag lägger ner väskan samt att jag är lite osäker på om knäppet på de vattentäta påsarna är så bra att hänga saker i, har varit med att en knäppt upp när jag hade den hängande i bröstremmen med bara lite torkade äppelbitar i. Har funderat på rengöringskit men måste verkligen hålla ner min packningsvikt. Håller just nu på att rensa bort grejer, funderar allvarligt på att lämna ena linsen hemma eller byta till 18-55 objektivet. Har svår packningsångest just nu.

Det tråkiga med vattentäta påsen är att det är meckigt att få fram kameran. Det blir mindre bilder då. Att ta bara 18-55mm funkar nog fint, men det är lite tyngre än sigmaobjektiven.
Kan du inte lösa problemet med gängan med loctite samt att ha kameraremmen löst hängande över nacken?

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Gammal tråd, men i alla fall. Min lösning som jag använde i somras var att jag fäste den här i två karbinhakar på ryggsäckens bärremmar. Fungerade ypperligt med en D600 och 24-120 mm-optik samt motljusskydd. För det mesta hade jag topplocket halvöppet så att det inte skulle ta för lång tid att plocka fram kameran.
 
Det blev en moddad väska och så fick jag ta hjälp av en rem jag hade i kjolen för att hålla den fast mot kroppen. Funkade rätt ok. Fäste väskan i ryggsäcken med 2 karbinhakar uppe vid axlarna och sen en rem som sitter i bälteshällorna tvärs över den. Väskan i sig var en billig sak från MediaMarkt. Den var inte vattentät så de dagar det var lite duggregn stoppade jag kameran och objektiven i en 1 l vattentät påse i väskan. Hade tur att det aldrig mer än duggade, behövde aldrig stuva ner kameran i ryggan.
 
Ortlieb Aqua-Zoom

Hej,
Inte många/någon som nämner Ortlieb's sortiment. Jag är väldigt nöjd. Bra kvalitet, tålig och tät. Har haft den i flera år, vinter & sommar, fortfarande tät. Väl använd.
Jag har satt två karbinhakar som infästning i ryggsäck och ett elastisk snöre med karbin i fäst underkant och sedan runt ryggen. Kanske inte så snyggt... men praktiskt! Kameran är hyfsat nära tillhands och man behöver inte stänga om det inte regnar.

Canon 7D + 17-55 eller 4L 70-200 (tajt) ryms.

http://www.svima.se/sv/product/562/Ortlieb-Aqua-Zoom

Ortlieb har varianter som säkert har samma goda kvalitet.
 
Hej,
Inte många/någon som nämner Ortlieb's sortiment. Jag är väldigt nöjd. Bra kvalitet, tålig och tät. Har haft den i flera år, vinter & sommar, fortfarande tät. Väl använd.
Jag har satt två karbinhakar som infästning i ryggsäck och ett elastisk snöre med karbin i fäst underkant och sedan runt ryggen. Kanske inte så snyggt... men praktiskt! Kameran är hyfsat nära tillhands och man behöver inte stänga om det inte regnar.

Canon 7D + 17-55 eller 4L 70-200 (tajt) ryms.

http://www.svima.se/sv/product/562/Ortlieb-Aqua-Zoom

Ortlieb har varianter som säkert har samma goda kvalitet.

Tittade på de då jag letade men hittade ingen variant som inte hade hel rem dvs hade behövt moddas. Det var ju en sak jag hade velat slippa. Nu tvingades jag till att modifiera ändå och fick laga symaskinen först. Det var rätt bråttom när jag skulle iväg. Beställa grejer och chansa på att de ev skulle passa/funka skulle inte gå. Lösningen som jag hade funkade även om det inte var optimalt. Men jag hade kameran lättillgänglig och tog en massa bilder och det var huvudsaken. Och den dinglade inte.
 
Hel rem förstår jag inte riktigt, jag tror jag missat något:) Den väska jag länkar till har löstagbar rem som jag tar bort då jag bär ryggsäck. Två Karbinhakar sitter på ryggsäck "konstant" som jag hakar i de två övre öglorna på ortliebväskan. I en av de undre öglorna fäster jag elastiskt snöre som har en karbinhake i andra ända. Ingen modifering av Ortlieb väskan behövdes i mitt fall.

Glömde skriva att kameran är lite skyddad av den skumplast som skapar "ramen" i väskan, ramlar man så är det hyfsat stor chans att kameran _kan_ klara sig.

Den enda gång konceptet känns tveksamt är på is. Hur den beter sig i vatten och då man ska upp ur en vak - är otestat. Ingen fara för kamera vad gäller vatten men hur svårt det blir att ta sig upp och om man ev, klämmer sönder kameran om man tvingas lägga sig på den. Borde testas/övas..

PS: Det du skrev, "lättillgänglig och tog en massa bilder" - är det viktiga! Det måste vara lättillgängligt. Extra objektiv funkar tex inte för mig. Ligger nerpackat, inga/få bilder tas och numera kommer tele sällan med på äventyr, tyvärr:( DS.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.