Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran
- Trådstartare BeatriceK
- Start datum
Fast den där lösningen förlitar sig på att allt hänger i skruv undertill. Men tanke på att jag lyckats skruva loss min kamera från stativplattan av misstag ett par gånger skulle jag aldrig förlita mig på en sådan.Surfade runt för att leta rengöringskit till NEXen. Snubblade då på denna lösning som jag tycker verkar riktigt intressant.
B-Grip Evo
Borde dingla mindre. Köp två så kan du växla sida om det blir snedbelastning.
Apropå rengöringskit så tror jag det kan vara bra att ha med ett på en lång resa. Byter man objektiv ofta i fält kan det bli prickar på sensorn och det är otroligt irriterande.
Fast den där lösningen förlitar sig på att allt hänger i skruv undertill. Men tanke på att jag lyckats skruva loss min kamera från stativplattan av misstag ett par gånger skulle jag aldrig förlita mig på en sådan.
Just nu lutar det åt att ha den i en vattentät påse tight ihoprullad hängande på sidan i ena axelremmen (hänger min 50 cl vattenflaska på andra sidan. Hänger nere lutat mot höftbältet då slår den inte heller. Får se om jag lägger någon stoppning i påsen oxå. En nackdel är väl att den är lite oskyddad om jag är oförsiktig när jag lägger ner väskan samt att jag är lite osäker på om knäppet på de vattentäta påsarna är så bra att hänga saker i, har varit med att en knäppt upp när jag hade den hängande i bröstremmen med bara lite torkade äppelbitar i. Har funderat på rengöringskit men måste verkligen hålla ner min packningsvikt. Håller just nu på att rensa bort grejer, funderar allvarligt på att lämna ena linsen hemma eller byta till 18-55 objektivet. Har svår packningsångest just nu.
Hej,
Inte många/någon som nämner Ortlieb's sortiment. Jag är väldigt nöjd. Bra kvalitet, tålig och tät. Har haft den i flera år, vinter & sommar, fortfarande tät. Väl använd.
Jag har satt två karbinhakar som infästning i ryggsäck och ett elastisk snöre med karbin i fäst underkant och sedan runt ryggen. Kanske inte så snyggt... men praktiskt! Kameran är hyfsat nära tillhands och man behöver inte stänga om det inte regnar.
Canon 7D + 17-55 eller 4L 70-200 (tajt) ryms.
http://www.svima.se/sv/product/562/Ortlieb-Aqua-Zoom
Ortlieb har varianter som säkert har samma goda kvalitet.