Vilken dunjacka?

Vilken skulle ni köpa?

1. Mountain Hardwear Phantom Jacket
454 g, varav 200 g 800+ FP

2. Outdoor Research Quattro Jacket
594 g, varav ??? g 800 FP

3. The North face Nuptse jacket
700 g, varav 200 g 700 FP

Svårt att veta när man inte vet fyllnadsvikten på Quattro jacket. Hoppas att någon har några synpunkter ändå.

Skiljer 280 kr mellan den billigaste och den dyraste, så priset är egentligen inte avgörande.

Ni som har synpunkter på någon av de tre jackorna skriv några rader om för- och nackdelar.

Jackan ska användas som förstärkningsplagg och helst ta lite plats i topptursryggsäcken!

Jag förstår själv att den lättaste (Phantom Jacket) tar minst plats, men hur är det med hållbarheten, kvalitén, o.s.v.?

Tacksam för alla synpunkter jag kan få!

/Martin
 
Fler jackor...

Jag har bara testat Nuptse av dom du räknar upp. Bra, hållbar och tar liten plats. Nackdelen är att huva saknas. Ska man ändå ha en så tung jacka 700g kan man titta på Mountain Equipment Trango eller Rab Neutrino som har huva.

Själv kör jag med Mountain equipment Helium. Jättebra jacka med mycket värme mot vikt. Minuset är att fickorna inte går att stänga.

http://www.mountain-equipment.co.uk/duvets-and-jackets/index.html
http://www.rab.uk.com/
 
Martin Gidlund; sa:
3. The North face Nuptse jacket
700 g, varav 200 g 700 FP
Det finns/fanns en Nuptsemodell med 900 i fillpower (US) på dunet också... :) Med litet tur så kanske det går att hitta en sådan någonstans. Förmodligen så får du leta i t.ex. Storbritannien då. Jag har inte sett något om att de skulle finnas i Sverige.
Personligen så tycker jag att man får mest för pengarna om man köper en ME-jacka. Annars så tycker jag att Rab, Valandré, PHD och Marmot gör de bästa dunjackorna.
 
Vikt och volymsbesparing eller värme?

Jag har ett par dunjackor i den klassen du nämner. Dels en nyköpt ME Helium 400 gram utan huva dels en 15 år gammal ME Lightline med löstagbar huva. Den senare väger sannolikt ca 600 gram och börjar bli ganska utsliten.

Sedan har jag en gammal värstingjacka också men den är alltför tung och voluminös för att tas med om jag inte skall övernatta i tält på vintern eller vara stillasittande i rejäl kyla utan lä.

För toppturer kan det räcka med en huvlös jacka men egentligen tycker jag att en jacka med huva är mer allround. Man kan ju lämna huvan hemma om det är kritiskt med vikt och volym men det är mest logiskt att ha huva i varje fall vid bivackturer.

Vilken skall du köpa? Får du en Helium till ett så bra pris som jag fick (outlet i UK drygt 900 kr inkusive frakt) så är det bara att slå till. Helium produceras i Kina men kvaliten verkar helt OK.

Titta runt lite här på forumet det finns många producenter av dunjackor.

Thure
 
RAB Neutrino Endurance Jacket

Har spanat vidare på nätet. Efter en del läsning på utsidan.se så har jag tittat runt lite efter en dunjacka med huva.

Jag har hittat RAB Neutrion Endurance jacket för 2110 kr inklusive frakt. Väger 650 g, varav 220 g dun fillpower 750+ (EU) = 850+ (US)
Någon som kan förklara denna skillnad???

Synpunkter på denna jacka mottages gärna!


En annan jacka med huva är Western Mountaineering Hooded Meltdown jacket, fillpower 850+ med en totalvikt på 482 g. Men den är då litet dyrare. $275 + frakt + tull & moms (totalt 3100 kr)


Vill dock ha en jacka som har högre "dunkvalité" än Mountain Equipment Helium Jacket. Detta för att få en så varm jacka som möjligt till en så låg vikt som möjligt. Även om det vore dumt att INTE köpa Helium Jacket för 900 kr...
 
Huva ett måste...

...ja, nu har jag bestämt mig för att dunjackan ska ha huva. Då försvann väldigt många jackor.

Dessa tre är de kvarvarande:

1. Feathered Friends Frontpoint Jacket
850 g, 369 g dun, Fillpower 800+
43% dun


2. RAB Neutrino Endurance jacket
650g, 220 g dun, Fillpower 750+ (EU) samt 850 + (US)
34% dun


3. Western Mountaineering Hooded Meltdown Jacket
482 g, xxx g dun. Fillpower 850+
Vikten är förmodligen utan huvan.


Om man tittar lite på dunkvalitéten och jämför EU med US enligt RAB:s system (vad säger att dom har rätt?) så ser man att Feathered F. har 700+, RAB 750+ och Western M. 750+. Alltså rätt lika.


Fortfarande problem. Mina funderingar gäller ffa. vikten. Vill man ha en jacka som väger 850 g, eller klarar man sig med en som väger 650 g? Användningsområdet är toppturer och vintertältturer, men även sena höstvandringar/kajakturer där man vill ha en skön jacka på sig om kvällarna.

ALLA synpunkter är välkommna!!!

Tack för hjälpen,
Martin Gidlund
 
Dun jackor

Har varit i samma sits som du, men fundera på om du behöver en "Monsterjacka" kan faktiskt bli så att den blir både för stor o för varm o slutar med att hänga sina dagar i garderoben, jag köpte en begnagnad TNF Nuptse lite längre modell 700fill med visserligen tunn men ändå en luva, mycket trevligt packformat, ner i sin egen ficka, här på utsidan för 600kr, tycker det är ok med en begagnad, till användningsområdet, slipper vara oerhört rädd om den, betalar man 3000 blir det gärna att man vill hålla den FIN, ialla fall jag, men jag valde också mellan ME o RAB innan detta dök upp, sägs att RAB är lite bättre o lite dyrare, men jag skall också ha min som förstärkningsplagg vid vandring o paddling, skönt att våga sitta vid evt en brasa utan vara allt för rädd om varan, tror även att både mammut o marmot hade en vettig förstärkningsjacka i syntet för runt 1600 med luva på addnature com, jag sneglade lite åt det hållet också, det görs ju rättså bra syntetgrejor också, Rab hade också någon bra syntetjacka men ca 2600, till sist lycka till i Dun Djungeln
 
Bestämt mig!

Japp, då var det klart. Inget mer funderande.
Det blir RAB Neutrino Endurance jacket.

Det blev till slut priset som avgjorde, och till en viss del även Hans Glans idé om storlekens betydelse.

Tack till er som gett era synpunkter.

/Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
avslutad Vilken dunjacka? Kläder 30
resenaren Dunjacka - vilken Kläder 5
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
30-06 Vilken kängsmorning? Kläder 18
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
tango Vilken tumvante? Kläder 27
Brauer Förstärknngslager i vilken ordning? Kläder 14
friflygaren Vilken jacka? Kläder 9
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Dbang Vilken skaljaka? Kläder 5
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
pacific Vilken cellgummikänga? Kläder 8
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
Antracite Vilken skaljacka? Kläder 13
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
oskarlin Vilken Patagonia? Kläder 20
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.