Är vi skapta så olika ?

Jag cyklar 40 km per dag igenom Göteborg, och visst så stöter jag på en och annan man som inte respekterar lagar och förordningar.

Men va i helvete är det för fel på alla kvinnor/tjejer som inte har en tanke på vad som händer runt om kring dom eller skiter fullständigt i vad som förväntas i trafiken? Jag menar inte då inte alla cyklister! Jag menar också bilförare som inte kan ge mig lite utrymme på en 70-väg utan möte. Jag blir inte alls förvånad när en kvinna har varit inblandad i olycka!

Jag är trött, och rädd för dom där ute!

Vad har ni för erfarenhet?

/Martin
 
Jag cyklar 40 km per dag igenom Göteborg, och visst så stöter jag på en och annan man som inte respekterar lagar och förordningar.

Men va i helvete är det för fel på alla kvinnor/tjejer som inte har en tanke på vad som händer runt om kring dom eller skiter fullständigt i vad som förväntas i trafiken? Jag menar inte då inte alla cyklister! Jag menar också bilförare som inte kan ge mig lite utrymme på en 70-väg utan möte. Jag blir inte alls förvånad när en kvinna har varit inblandad i olycka!

Jag är trött, och rädd för dom där ute!

Vad har ni för erfarenhet?

/Martin

Jag vill bara tillägga att jag har cyklat dagligen nu i tio år nu, och nästan dagligen händer en incident med en tjej/kvinna som inte vet vilken sida hon skall cykla på eller nästan kör över mig utan att reflektera över det?!

Tack ordet.
 
Jag kan också ansluta mig till klagokören. Men jag ska inte klaga på kvinnor.

Jag cyklar också dagligen, tidigare ett antal år i Gbg och nu Oslo. Att cykla i centrala Gbg kan vara fullständigt livsfarligt för både cyklister och gångtrafikanter. Detta pga dessa j##la gående…Gångbanan går ofta parallellt med cykelbanan. Gångarna går och helt utan förvarning svänger de ut på cykelbanan utan att bemöda sig om att vrida på huvudet 20 grader eller ens vrida ögonloberna 10 grader. De kastar sig ut i en högt trafikerad cykelbana med förbundna ögon, där man själv kommer med en lättrullad cykel, ofta i relativt hög hastighet för man vill ju inte bromsa hela tiden. Varje dag får man panikbromsa 3-4 meter före då detta sker.

En annan sak är alla j##vla bilister som ska sitta och tryck i sina parkerade bilar längs med vägen när man kommer. Själv kan man inte hålla ut pga. en massa trafik i vägbanan och när man befinner sig 3 meter bakom den parkerade och kommer i hög fart som vanligt så slår de upp bildörren som en jävla bakvänd råttfälla som man crashar in i. Har flugit rejält över dessa bilar och nästan fått framgaffeln avslagen. En gång gav till och med chauffören mig ett par hundralappar så att jag kunde tvätta mina kläder…! (en kille från ett större taxibolag).

Tacka vet jag att glida in bakom en spårvagn, de är en av de få gånger man känner sig trygg och kan hämta andan lite. Denna stridsvagn förstår folk att det är bäst att hålla sig undan från…

(…men sen har jag kommit på mig själv med att korsa cykelbanor gående utan att se mig om ordentligt…he he)

Tror att det i dagens moderna samhälle där så många trafikanter ska samsas på samma lilla yta skapar denna miljö. Observant och förutseende blir viktigare än någonsin…
 
En sämre utvecklad spatial förmåga är vanligare bland kvinnor än bland män. Det är inget konstigt med att kvinnor, generellt sett, har svårare att hålla avstånd i tid och rum. De förstår helt enkelt inte var de själva och andra trafikanter kommer att befinna sig i nästa ögonblick.
 
Lönar sig inte att sura

Antingen får du acceptera anarkismen på cykelbanorna eller övergå till att bara cykla i ösregn. Korkat beteende finner jag hos hon, han & hen.

Thure
 
...De förstår helt enkelt inte var de själva och andra trafikanter kommer att befinna sig i nästa ögonblick.

Kan du backa upp detta påstående? Det vore verkligen intressant om detta är sant och inte bara din egna förklaringsmodell för varför du hamnar i trubbel med kvinnor i trafiken...
 
Mja, vissa undersökningar verkar visa att kvinnor i genomsnitt har lite sämre "visio-spatial" (vs) förmåga, men så vitt jag förstått är skillnaden mellan könen inte stor, dvs en kvinna med bra vs kan ha bättre än en man med genomsnittlig. Kort sagt tvivlar jag starkt på att det har nån större effekt.
 
Jag cyklar 40 km per dag igenom Göteborg, och visst så stöter jag på en och annan man som inte respekterar lagar och förordningar.

Men va i helvete är det för fel på alla kvinnor/tjejer som inte har en tanke på vad som händer runt om kring dom eller skiter fullständigt i vad som förväntas i trafiken? Jag menar inte då inte alla cyklister! Jag menar också bilförare som inte kan ge mig lite utrymme på en 70-väg utan möte. Jag blir inte alls förvånad när en kvinna har varit inblandad i olycka!

Jag är trött, och rädd för dom där ute!

Vad har ni för erfarenhet?

/Martin

Jag cyklar inte alls lika långt per dag i göteborgs-partille-trafiken som du, men har tyvärr precis samma erfarenheter på mina 2 * 6 km till/från jobbet.
Räknar jag andelen kvinnliga bilförare i de situationer som är nära att bli incidenter för mig som cyklist utan skyddande kaross, så är den typ 3/4. Främst förare som missar/struntar i väjningsplikt när huvudleden de ska svänga in på även har cykelbana, precis som om "bara en cyklist" inte räknas/behövs stannas för. Plus att tyvärr många kvinnliga förare kör onödigt fort inne i villaområdena, med barn i bilen, jag gissar på hämtning/lämning till förskola etc är stressen.

Andelen män som i god tid innan cykelöverfarter, rondeller etc lämnar företräde är definitivt större.

Jag har inga fakta mer än mina iakttagelser, men de stämmer tyvärr med dina. Och jag måste dessvärre också erkänna att jag ärligt talat själv kör bil betydligt mer ovant och uppmärksamt än min man. Uff. Inte kul, men sant!

Sen finns det definitivt undantag bland båda könen! Ouppmärksamhet i största allmänhet, framförallt pga mobiltelefon eller gps.
 
Vad har ni för erfarenhet?/Martin

Min erfarenhet säger att unga män skapat flest farliga situationer för mig, och jag tror jag har ett visst stöd i statistiken på den punkten. Med skapat menar jag att de förvandlar en annars trivial trafiksituation till att bli farlig genom att köra aggressivt och hänsynslöst.

Annars har jag många gånger roat mig med att försöka kategorisera hur den typiska idiotbilisten ser ut, man/kvinna, gammal/ung, ny bil/gammal bil, bilmärke, rostig eller vårdad osv men jag kan nog inte komma fram till något. Oftast gör jag mig skyldig till någon form av kognitiv bias.
 
Jag tycker könet smartphoneanvändare med dubbelsidig öronsnäcksinfektion är överrepresenterade som suicidkandidater på min cykelpendlingsrutt genom centrala Göteborg. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Trafikverkets karta över Svenska vägar och deras vägbeläggning. Här är en länk :-) Långcykling 1
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Ciccia Är det hyfsat lätt att byta styre? Långcykling 8
m16eb Väldigt billig Kona Sutra. Vad är det som inte stämmer? Långcykling 5
Linda L Luleå - Umeå, hur jobbigt är det? Långcykling 4
niking Jobst Brandt är död Långcykling 1
Henrik.nu Bra hjul- Vad är er erfarenhet? Långcykling 29
Erkabubben Kedja, kassett och vevparti - hur ofta är det värt att byta? Långcykling 14
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
monnes Vad är det som är så bra med Surly long haul trucker? Långcykling 11
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
monnes Är Tjeckerna värda min tid? Långcykling 13
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
monnes hur stora vägar är det tillåtet att cykla på? Långcykling 3
Zarkan Är cykeln för stor? Långcykling 5
awesome Nu är det tre dagar kvar tills vi cyklar till Peking. STORT TACK TILL ER Långcykling 9
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
Foehammer117 Hur du slipper mat kostnaden när du är hemma och sparar för nästa resa!!! Långcykling 29
thureb Inte är väl jag nån kverulant? Långcykling 5
lisen82 Vilken är bästa cykelpumpen? Långcykling 9
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
otränad Säg att jag inte är dum i huvudet... Långcykling 46
-vickan- Vad är era bästa cykelmärken? Långcykling 1
lovisahaha är denna ramstorlek rätt för mig? Långcykling 2
skiman Min "Bike friday" är på väg Långcykling 7
Vildkatt Är Regnpocho att rekommendera? Långcykling 15
Vildkatt Är det värt att satsa på XT-nav? Långcykling 7
avsl0912 Någon som är villig att offra en dag för att rädda liv Långcykling 2
frehje Clips, vad är det? Långcykling 16
miyata Nishiki Continental hur är den som touringcykel Långcykling 3
talltopp Är Thorn prisvärd ? Långcykling 5
dragbjorn Är det här en prisvärd långfärdscykel? Långcykling 4
avsl0912 Så var det då klart, enhjulingskarriären är över! Långcykling 13
kalkylia Hur långt är det från Skogås-Nynäshamn? Långcykling 14
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
jimpaw är det stor skillnad på 26 och 28 tums hjul ? Långcykling 16
avslutatmedlemskap0601 Amerikan som är ute under tiden Bush är president? Långcykling 2
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
vid kedjan hoppar och byter växel fast allt är nytt,Kylan? Långcykling 11
heinzehlers Vilken är bäst i Uppsala? Långcykling 4
Albertsson Vilka månader är bäst i Afrika ? Långcykling 1
freewheeler62 Norge är inte platt! Långcykling 4
magrom Är Crescent Abisko bra? Långcykling 0
avsl0912 VÄRLDSREKORDET ÄR KLART!!!!!!! Långcykling 15
nilsenman Är Koga-miyata worldtraveller bra? Långcykling 0
hansthomas Är det här en bra cykel? Långcykling 3
boija Nu är målet nära... Långcykling 0
skiman VILKA NOKIA-DÄCK ÄR LÄMPLIGA Långcykling 2
utflyktsintresserad brittiska cykelmärken - vad är vad? Långcykling 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.