Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering.

OK, lite pinsamt måste jag erkänna men det börjar bli jobbigt nu.

Jag kör på en landsvägs racer (budget modell runt 5500 nypris). Jag har mycket problem med bakhjulet och punktering.

Jag vet att det inte är fälgen som det är fel på, den är helt ny (efter att den andra kvaddades i en vurpa). Problem med punktering existerade med den gamla fälgen också.

Nu till problemet, mina däck (orginal) visar att det är 700x23C, jag har visat upp däcket i cykel affärer och mackar och alla som har sett det reagerar genast och säger "oj vad smalt det är, det är inget 23!" Jag har tittat på ett 700x23 däck och det är bra mycket bredare, likaså tittatde jag på en slang som var 700x23 och även den är mycket bredare, cirka 1cm bredare när båda slangarna är utan luft pch ligger bredvid varandra.

Problemet med punktering måste uppkomma genom att slangen kläms i fälgen/däcket.

Jag gick idag ock köpte en ny slang som de i cykel affären valde ut, de tog den smalaste de hade pga att de såg däcket men sa också "smalare än så här har vi inte". På paketet står det 18/25 622/630.

Jag följde sen deras råd med att sätta dit den i fälgen, pumpa upp lite och sen montera på däcken. Efter allt detta dubbelkollade jag så att inget låg i kläm.

Slangen höll 26km.

Jag börjar bli desperat nu, orkar inte köpa nya slangar (de går inte att laga, hålen blir för stora, som revor istället för hål)

Det är inte någonting i däcket heller, har kollar, dubbelkollat och sen gjort det igen.

På framslangen står det "700x20/23/25/28C" och den funkar bra.
 
Rasmus M; sa:
Jag börjar bli desperat nu, orkar inte köpa nya slangar (de går inte att laga, hålen blir för stora, som revor istället för hål)
Mitt tips är att problemet sitter i fälgen (vass) eller att fälgband/tejp inte skyddar tillräckligt.
Om du är riktigt desperat så är det väl bara att gå till en cykelhandlare/cykelreparatör du litar på?
Hur hårt pumpar du däcket förresten?
Det är oerhört vanligt med punktering pga. för löst pumpade däck...
[Ändrat av haskell 2005-07-04 kl 19:39]
 
Hejsan! Tack för svaren!

Jag har kollat fälgbandet, det är i prima skick. Fälgen är som sagt helt ny, ett par dagar gammal och har bara kört 6 mil på det. Dessutom fick jag punka den gamla fälgen också.

Jag pumpar däcken så hårt det går med mina lilla forpump, vilket är ca: 8 bar. (Hur mycket tål slangarna?)

700x23 är troligtvis bredare än de jag har nu, trots att det står 700x23, kan inte vara säker med mina däck ser bra mycket smalare ut.

Jag har inte provat ett dyrare däck eftersom det inte varit något problem förut och fortfarande inte är något problem med framhjulet. Problemet började först när jag bytte från orginal slangen till en ny slang. Funderar på om alla de slangar jag har provat har varit för breda...

Tack igen, tar det till en cykelverkstad och låter dem titta på det.
 
För högt tryck ?

Rasmus M; sa:
Jag pumpar däcken så hårt det går med mina lilla forpump, vilket är ca: 8 bar. (Hur mycket tål slangarna?)

700x23 är troligtvis bredare än de jag har nu, trots att det står 700x23, kan inte vara säker med mina däck ser bra mycket smalare ut.

Har du månne för högt tryck i däcken (slangen)? Jag brukar pumpa i 6 bar. Men det ska tydligen funka med 7 bar. Inget Victtoria däck här är konstruerat 8 bar.

http://www.vittoria.com/index3.asp?lingua=en
 
Uhmm, det kan det kanske vara, men framdäcket håller... kan det vara att det ligger mer tyngd på bakdäcket som gör att det inte håller för samma tryck?
 
Re: För högt tryck ?

Brune; sa:
Har du månne för högt tryck i däcken (slangen)? Jag brukar pumpa i 6 bar. Men det ska tydligen funka med 7 bar. Inget Victtoria däck här är konstruerat 8 bar.

http://www.vittoria.com/index3.asp?lingua=en

Jodå, alla vittoria 700x23 klarar antingen 9 eller 10 bar. (står det 7/9 så betyder det minst 7, högst 9 bar)
Det måste vara högt tryck i smala däck, annars slår man igenom och klämmer slangen mot fälgen och får punktering pga det.

Vad gäller Rasmus punktering:
Om hålen blir stora revor så kan jag inte se hur man kan få såna punkteringar så länge slangen är kvar inne i däcket.

Jag tror däcket inte sitter fast ordentligt, så att slangen har letat sig ut mellan fälgen och däckkanten och sedan exploderat. Hörde du en smäll när det blev punktering? Det är inte helt ovanligt, och det kan smälla även när cykeln står parkerad.
Har du kollat så kanttråden är hel hela vägen runt däcket? Det är den som håller fast däcket. Var noga när du sätter på däcket så att kantråden sitter under fälgkanten innan du pumpar fullt tryck i slangen.

Vilket tryck ditt däck tål borde stå på sidan av däcket. Slangen tål inget tryck alls utan det är däcket som hindrar slangen från att explodera.

Lycka till!
 
Hej! Nej, jag hörde ingen smäll varken denna gången eller med den förra slangen, går hur bra som helst och sen plötsligt känner jag bara att all luft har gått ut. Kanttråden är hel runt hela däcket. Jag kollade så att däcket satt där det skulle efter att jag pumpat upp slangen men det är klart det kanske har hamnat på sned under cyklingen? Ska kolla mer imorgon.

Tack för alla tips!

Rasmus
 
Det kan va så att ett bromsgummi skaver emot sidan på däcket. Fast då borde det ju i o f s skavt hål på sidan på däcket åxå. Värt å kolla i a f. Kan ju va så att däcket tål värmen men att inte slangen gör det ifall det bara ligger emot lite.

/Anders
 
Testa att lägga slang och däck från framhjulet bak och vice versa. Då borde du kunna se om problemet beror på däck/slang eller fälgen. När du provat det, prova att ta slangen från (gamla) framdäcket och sätt i (gamla) bakdäcket. Förhoppningsvis kan du då åtminstone hitta felkällan, alltså om det beror på däck, fälg eller slang.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
fritzov Jag vill börja långfärdscyckla. Vad behöver jag Långcykling 4
hafpip Behöver cykelkartor i Europa Långcykling 10
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
Foehammer117 Hur stor absid behöver man? Långcykling 1
GrabbenGrs Nybörjare behöver ett råd Långcykling 2
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
rulleputt crescent ltc 700 behöver mer data(info) Långcykling 1
mattias_altin Behöver du hotell för Vätternrundan? Långcykling 0
krusbjorn Behöver tips vid köp av begagnat Långcykling 5
federsel Cykla genom italien (behöver tips) Långcykling 6
nobbbe Behöver ett tips Långcykling 2
heinzehlers Ny i mekartagen och behöver råd... Långcykling 1
x-treme Behöver tipps!!! Långcykling 7
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 20
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.