Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v

Jag har bestämt mig för att lämna den vardagliga vardagen och bege mig genom Europa med cykeln.
Jag startar den 21a Maj från Stockholm och ska sedan cykla i 65 dagar (fram till 25 Juli).
Jag har Gibraltar som slutmål men om jag har tillräckligt med tid över så tar jag mig genom Portugal, Spaniens västkust och en bit in i Frankrike till Biarritz för att sedan flyga hem till Stockholm därifrån.

Det här är första gången jag ger mig ut på långcykling, ingen som helst erfarenhet av kartläsning, camping osv. Men det bör man komma in i efter ett par dagar?
Jag har cyklat Freestyle i snart 10år så är iallafall trygg på cykeln och har en hyffsad kondition.

Det som jag känner är största problemet är packning & utrustning till cykeln, har en ganska speciell cykel som jag inte riktigt vet hur jag skall utrusta för att få på med all packning.

Bild på cykeln:
p4pb7767099.jpg


Har en 320mm sadelstolpe så kommer självklart att ha sadeln högre än på bilden ovan.

Spanat in en lösning som denna:

En "extern" pakethållare (max 9kg)
39085.jpg


TrunkBag med 16liter kapacitet
28792.jpg


9kg & 16liter känns inte tillräckligt, 9kg kanske man klarar av att hålla men 16 liter utrymme är nog för lite.
Ska ha med mig tält, luftmadrass, sovsäck, kläder, matkonserver, verktyg, extra slangar osvosv.

Jag efterfrågar alltså lite tips på lösningar för packningen samt så skulle det vara oerhört tacksamt för allmäna tips, länkar & dyl. som har med långcykling att göra :) även tips på resrutt ner till Gibraltar tas gärna emot då jag inte riktigt bestämt mig än hur jag ska cykla.

Tack på förhand! :)
 
Ser jobbigt ut att cykla på den där längre sträckor. Hur långt har du cyklat som längst på platt väg?

Vagn kanske skulle kunna funka.
 
Ser jobbigt ut att cykla på den där längre sträckor. Hur långt har du cyklat som längst på platt väg?

Vagn kanske skulle kunna funka.

Jo att den är oväxlad är en stor nackdel längre sträckor, dock har man vant sig med åren.
Har väl cyklat 4-5mil som längst & var inga större problem förutom i de brantaste av backar.

Jo vagn är ett alternativ, dock så oroar jag mig lite över att ha någonting som håller på och rör sig bakom mig hela tiden. Kan det inte vara lite "störande" i längden?
Föredrar nog något som verkligen sitter fast på cykeln om du förstår vad jag menar.

Tack för svaret! :)
 
Om du ska använda den cykeln. Dra ett borr rakt igenom framgaffel och sätt bultar rakt igenom, då får du fästen för en lowrider och slipper att framgaffeln kommer att gunga hela vägen. Svetsa dit fästen för pakethållare och skärmar fram och bak. Skaffa eller bygg pakethållare och köp vattentäta väskor. Flaskhållare så du slipper stanna och leta vatten varje timme.

Helt ärligt kommer du få roligare med en annan cykel och behåll den du har för dirt.
 
Jo att den är oväxlad är en stor nackdel längre sträckor, dock har man vant sig med åren.
Har väl cyklat 4-5mil som längst & var inga större problem förutom i de brantaste av backar.

Jo vagn är ett alternativ, dock så oroar jag mig lite över att ha någonting som håller på och rör sig bakom mig hela tiden. Kan det inte vara lite "störande" i längden?
Föredrar nog något som verkligen sitter fast på cykeln om du förstår vad jag menar.

Tack för svaret! :)

Känns som att det skulle bli väldigt jobbigt för knäna när sadel sitter så lågt.

Jag tror inte att en sån där pakethållare håller i längden. Den kommer att gå sönder (kompisars erfarenhet), 9 kg packning är dessutom inte särskilt mkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 20
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
Nordlund75 Utrustning för långfärdscykling? Långcykling 25
colan Utrustning? Långcykling 3
fruttas Utrustning för långtur. Långcykling 11
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
basti Frågor om utrustning till Muirwoods Långcykling 16
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
Vildkatt Skillnad på cykelmärken med samma utrustning? Långcykling 4
Fredrik-J Cykel-utrustning etc Långcykling 13
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
camoscio Säkrare packning? Långcykling 12
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
HenrikLaas Första cykelturen över 30 mil - packning Långcykling 12
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...