Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp!

Hej, jag tänkte om ett år cykla från Stockholm till Italien och behöver hjälp med diverse saker. För ett år sedan cyklade jag från Stockholm till Köpenhamn så det är ungefär den erfarenhet jag har av långfärdscykling, det tog en vecka och mitt mål är att hålla samma fart till Italien.

Jag fyller 18 nästa år, är 17 för tillfället, har ungefär 20 000 som jag har fondsparat de senaste 6 åren och jag tänkte se till att använda pengarna på resan. När jag åkte till Danmark så cyklade jag på en modifierad mountain bike som liknar denna modell: http://www.b-o-cykler.dk/Nishiki/N06_MTB_Bushwacker_XC_Blue_Silk.jpg

Pengarna jag har för tillfället har jag problem att ta ut förrän jag fyller 18 vilket är samma år som jag åker, är det värt att köpa en ny racer eller ska jag spara pengarna och vänta tills ett tag efter resan då jag kanske skulle ha 20 000 att spendera på en cykel enbart? Tänkte hålla mig till asfalterad väg och är därför mest intresserad av en racer. På min nuvarande cykel så har jag bytt däck till omönstrade men modellen är fortfarande inte rätt för den sorts cykling jag ägnar mig åt. Skulle vilja ha lite tips på hur jag ska ta mig till när det kommer till cykel. Ska jag köpa nu, i sådana fall begagnad eller ej? bör jag spendera mer än cirka 12 000 eller räcker det för en bra stadig cykel om jag tänkt använda den flitigt efter resan också (kan nog räkna med att jag cyklar cirka 800 mil på den, minst)?

Nu angående resan, senast jag cyklade så spenderade jag cirka 1000 totalt på en veckas tid, då bodde jag på vandrarhem. Mitt mål med resan är att åka dit på så lite pengar som möjligt och planerar således på att tälta eller sova i skogen utan tält (skälet till att jag valt just Italien som destination är för att jag och en kompis slagit vad om att man kommer billigare undan med att cykla till Italien än att åka båt, jag åker inte dit som en uppgift utan bara för skojs skull. Ser bara till att smälla två flugor i en smäll). Om jag nu skulle vilja tälta eller sova utan tält på vägen dit så förstår jag det som att allemansrätten bara finns i Sverige, åtminstone av de länder jag åker förbi. Hur gör jag då när jag sover i Danmark, Tyskland, etc?

Hur gör jag med priset och valet av mat, jag är vegetarian, laktosintolerant och gluten-intolerant. Snabbare kolhydrater såsom pasta kan därmed bli ett problem, tänkte sikta mig in på bönor och ris men undrar då om man klarar sig på det i cirka en månad utan att få för stora brister. Apropå priset så undrar jag hur mycket jag bör räkna med kommer gå åt på mat.

Val av väg: Sverige, Danmark, Tyskland, Schweiz (har hört att Schweiz ska vara på tok för dyrt, Frankrike mycket vägrån men Österrike har jag inte hört något om) Italien. Har nog inte mycket andra val än de tre första men sen när det kommer till vilket land jag ska välja som fyra så är jag osäker, några åsikter?

Kommer återkomma till att söka svar på detta underbara forum men jag tror jag håller mig till att inte skriva alltför mycket för tillfället, ser att det redan nu är lite för många punkter som jag adresserar. Tack på Förhand!
 
Jag vıll hjalpa dıg, antalıgen mer an vad du kommer fa ut av detta svar, men testar. :)

Jag gjorde mın forsta langfardscyklıng nyss sa det var ınte mer an ngra manader sen jag stod med dına fragor.

20000 ar mkt mer an vad du behover tıll ıtalıen om du forsoker komma undan sa bıllıgt som mojlıgt. jag kom tıll ıstanbul pa 10 och da stannade vı ı kanske 7 st stora stader och bodde pa hostel 2 natter ı varje stad. levde dessutom ratt gott. cyklade forvısso ı ostra europa vılket ar betydlıgt bıllıgare an vastra, ngt vı markte nar vı kom ın ı osterıke och tog som rutın bara en kaffe och en ol pa en bar att 5.9 euro va lıte va saftıgt, nar man vant sıg att betala kanske 2 euro for desamma ı tjeckıen.

Jag kopte allt nytt ınnan jag akte. talt, kok, cykel, vaskor, klader etc och tror jag spenderade ungefar 12000 pa allt varav 6500 va pa cykeln. Nu pa efterhand skulle jag nog ınte spenderat sa mkt extra som jag gjorde pa att pressa ner ngra gram och ha rıktıgt bra klader och grejjer. Kop det du verklıgen behover och se tıll att du har 10 000 nar du cyklar ıvag sa borde du klara dıg.

Angande mat och sant sa lar man sıg, jag hade knappt lagat mat ı ett stormkok ınnan jag drog ıvag och ınte lagat en punka. men man lar sıg och eftersom du verkar ha bra koll pa vılka problem du kommer stota pa kommer du nog komma pa ngra losnıngar.

Hoppas det hjalpte lıte. Lycka tıll

Ps. Om det ınte kostar allt for mkt att lagga tıll ı hamnar en natt ar nog bat det bıllıgare allternatıvet ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Långfärdscykling med start oktober Långcykling 2
Liisut Långfärdscykling Långcykling 2
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
nihilsciens Långfärdscykling - Japan 2015 Långcykling 18
Henrik.nu Sadel långfärdscykling Långcykling 19
danielgson The Big Trip - Dokumentärfilm om långfärdscykling Långcykling 23
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
Nordlund75 Utrustning för långfärdscykling? Långcykling 25
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
pergot Långfärdscykling mot Nordnorge, en månad 2011 Långcykling 8
zsuxcia Val av cykel för långfärdscykling Långcykling 15
rimn Vilken cykel för långfärdscykling? Långcykling 32
Gohan Vilket Schwalbedäck till långfärdscykling? Långcykling 23
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Reseförsäkring vid långfärdscykling? Långcykling 4
annaelindstrom Damunderkläder för långfärdscykling? Långcykling 18
LeifP långfärdscykling Långcykling 5
annneli Boktips långfärdscykling? Långcykling 12
Grädde Singelspeed/enväxlat för långfärdscykling? Långcykling 73
and_s Långfärdscykling: cyklar Långcykling 3
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
alis Mountainbike + Långfärdscykling = sant? Långcykling 3
Pixel Boende under långfärdscykling Långcykling 4
venedig Långfärdscykling i Europa Långcykling 9
7451 Långfärdscykling! Långcykling 3
x-treme Styre till långfärdscykling??? Långcykling 4
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
fritzov Jag vill börja långfärdscyckla. Vad behöver jag Långcykling 4
hafpip Behöver cykelkartor i Europa Långcykling 10
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
Foehammer117 Hur stor absid behöver man? Långcykling 1
GrabbenGrs Nybörjare behöver ett råd Långcykling 2
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
rulleputt crescent ltc 700 behöver mer data(info) Långcykling 1
mattias_altin Behöver du hotell för Vätternrundan? Långcykling 0
krusbjorn Behöver tips vid köp av begagnat Långcykling 5
federsel Cykla genom italien (behöver tips) Långcykling 6
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
nobbbe Behöver ett tips Långcykling 2
heinzehlers Ny i mekartagen och behöver råd... Långcykling 1
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
x-treme Behöver tipps!!! Långcykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.