Hjälp!

Hej!
Jag och min syster funderar på en cykelsemester i ca 7-10 dagar i sommar....och det är väl preimär kan man säga. Vi är båda i bra form och håller igång för det mesta så tuffa turer är inga problem...jo till problemet... vi vill ha hjälp med var man kan åka! Vi är ju sugna på att börja i barcelona och sen köra upp in i frankrike utmed kusten...men vi har väl insett att det kommer vara för varmt. Nån som har nån koll på hur det är Barcelona- Strasbourg? Hur brukar man göra med cyklar? Ta med egen eller fixa nåt på plats? Hmm..nån som vet nåt i franska alperna som passar vår restid? Sen en tur till...Prag-Venedig...nån som vet om vi hinner det?
Vi är ju som sagt va nybörjare på det här så vi uppskattar alla tips!!! Tack och hej!
 
En av de finaste vägarna att cykla i Europa är sträckan Strasbourg - Colmart, den så kallade Route de vine. Smal flack väg kantad av druvplantager och små byar i korsvirkesstil. Ska ni vara ute i en vecka är den sträckan lätt att kombinera med exempelvis Schweiz och franska Rhonedalen. Ligger ni i så kan ni greja sträckan Strasbourg - Barcelona på två veckor.

Ett annat cykelparadis i Europa är den italienska adriatiska kusten. Flacka vägar och otroligt vackra städer. Trampade sträckan Brindisi - Bari (130 km) för några dagar sedan och har foton på min pågående blogg:

www.metrobloggen.se/samborombon

Lycka till!

/Anders Forselius
 
Förra sommaren cyklade jag och min son från Lyon till Barcelona (2:a halvan av juni månad). Alltså omvänd väg i förhållande till era planer. Men min erfarenhet är följande. C:a 10 mil norr om Barcelona längs med Costa Brava kusten är det ganska bedrövligt att cykla (turist-stråk hela vägen) dock långa sträckor cykelväg. Däremot norr därom är det lite lugnare och bitvis mkt vackert (ex. Calella och LFranc). Gerona är en trevlig stad. Resten av färden genom norra Spanien avverkade vi snabbt längs en mkt trafikerad väg (alltså inte längs med kusten). Däremot i gränstrakterna Spanien/Frankrike är det mycket vackert utmed kusten. Rekomenderar vägen som kallas ngt i stil med "La Cornish". Tänk på att korta ner planerade dagsetapper här då det är stora höjdskillnader. Fina sträckor igenom södra Frankrike.
Körde efter Michelins 1:200.000 och följde förslagsvis "gula" vägar. Provence helt fantasiskt. Paserade och bodde i en mkt fin liten stad som heter Uzes. Längs med Rohne-floden fint (kan dock bli en del yrkestrafik, då man snålar och väljer "mindre" vägar istället för "betal-vägarna").
 
Värmen...rutten...

Jag har bott två säsonger i Perpignan på medelhavskusten i södra Frankrike och tävlat för en fransk cykelklubb. Augusti är en varm månad med sisådär 40 grader i skuggan och vindarna i Spanien kan vara alldeles heta. Dock har det aldrig varit för varmt för att cykla :) Juni och juli är sköna månader i mitt tycke. Jag älskar omgivningarna kring Perpignan och där finns mycket att uppleva. Varför inte en rundtur med start och mål i Perpignan där ni börjar och avslutar med kustens möjligheter till bad och däremellan tar er an bergen? Typ Perpignan-Cerbère-mot Figueres(Spanien)-Arles sur Tech-Prades-Llivia-Ax Les Thermes- Quillan-Perpignan (och häng nån dag på kusten). Lägg till och dra ifrån mil beroende på hur mycket ni vill cykla och välj småvägar där det går.

Jag har haft cykel med mig till Perpingnan ett antal gånger. Sätten jag provat är : *flyg till Barcelona och sen tåg *flyg till Perpingnan via London *flyg till Paris och byte till Perpingnan. Har dock haft cyklarna i cykelväskor så det har varit smidigt. Vet inte hur det funkar utan cykelväskor och "större" cyklar än tävlingscyklar.

/Matias
 
ett tips är att inte cykla längs med Medelhavskusten under sommaren –*generellt sett grymt mkt folk, svårt att hitta plats att bushcampa, och campar ni på camping så kan det kosta upp emot 60 euro för en natt (normalt sätt säkert mindre än så, men ändå dyrt).

Om jag skulle cykla under sommaren så skulle jag nog välja antingen Baltstaterna, dvs Estland, Lettland och Litauen. Åtminstone vad gäller Estland så finns grymt fina sandstränder vid kusten, inte minst vid öarna Hiumaa och Saaremaa. Det fina är att ni lätt kan få med cykel på färjan. Sen kan ni ta färjan hem igen från Polen kanske? Alternativt så skulle jag pröva t.ex. Balkanländerna…*där är min vilda gissning att där också är lättare att komma i kontakt med lokalbefolkningen för att få tälta på folks gårdar osv. Någon här som har cyklat i Balkan kanske?
 
tack för alla svar

tack så mycket för alla idéer!!! Just nu har vi nog riktat in oss på att cykla i Norra Italien runt sjöarna, mellan venedig och milano! Nån som vet om man kan hyra cyklar nånstans? Vi funderar väl på en runda så att man kan lämna tillbaka cyklarna...antar attd et inte finns så att man hämtar på ett ställe och lämnar på ett annat?
MVH MAlin
 
När jag var i Schweiz 1992 hade järnvägarna cyklar till uthyrning, och man kunde utan vidare hyra på ett ställe och lämna in på ett annat. Om de har kvar detta vet jag dock inte.
 
återigen tack!

Tack igen för tipsen! Nu har vi ng bytt igen och är mest inne på att cykla på sardinien i sommar! Har hittat helt ok ställen att hyra cyklar på ( on the road bike & co) och även billiga flyg till Olbia! Men alla tips är fortfarande välkomna!
Är det för varmt (v.29-30)? Nån som har tips på mysiga byar? Vandringar? Cykelturer? Vet nån om det är mycket turister där då...så man kanske måste boka boende i förväg? Vi har tänkt att både campa och billiga bed and breakfast. Är 60 euro för en vecka ok för att hyra cyklar!?
/Malin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 20
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.