Hjälp fort!

Jag och en vän tänkte cykla till/mot Norge på tisdag (5/8), men vi har ingen bra koll på vilka vägar som är bra att cykla på. Bor i Uppsala. Tänkte eventuellt cykla dit och ta tåget hem, kanske från Karlstad.
Men det är inget bestämt.

Vi är tacksamma för alla tips, särskilt av de som har cyklat "åt det hållet". Vi tänker tälta och äta mesta maten på triangakök.
 
Funäsdalen mot Trondheim..

Min upplevelse av Norge var: uppför i början över första kammen sedan utför ner längs någon älv.
Långa utförsbackar fin asfallt = dåligt rull men ändå.
Följ småvägar köp en karta för omr. ni tänkt er Sör- tröndelag el. dyl..

Undvid i största möjliga mån E6! , ja man får cykla bitvis på den vilket ej kan rekomenderas. Tips! andvänd hjälmen Norrmänen kör som galningar (självklart inte alla!) men väldigt många ingen tuta o ingen broms. Bakspegel kan nog va bra att ha me också.

Mat tips!
Bacon snabbris,mos.
Makrill i tomatsås
Massor av kakor, torkad frukt, chips, bananer.
 
Jag upplevde inte att norrmännen körde värre än några andra. Vi tog bilen till Mo i rana, cyklade till bodö och tog färjan till Lofoten. Vädret är som du säkert redan vet mycket opålitligt, vi hade visserligen inte mycket regn, men det var mulet i stort sett hela tiden. Vägarna på Lofoten är ganska flacka i jämförelse med övriga Norge, men landskapet i övrigt är bedövande vackert. Därför cyklar åxå många där, på skrangliga standardcyklar i allmänhet. Sista biten tillbaka till Mo i rana var rätt tuff, man åker nämligen över Saltfjellet, fyra mil brant uppförsbacke, men i gengäld var det sedan nerför i sju mil till mo i rana.
Ta med cykeln på tåget är nog helt omöjligt är jag rädd, om inte nåt hänt sista tiden för att bota SJ:s cykelfobi. Då är det lättare att ta den på flyget.
 
Re: Funäsdalen mot Trondheim..

jontte00; sa:
Min upplevelse av Norge var: uppför i början över första kammen sedan utför ner längs någon älv.
Långa utförsbackar fin asfallt = dåligt rull men ändå.
Följ småvägar köp en karta för omr. ni tänkt er Sör- tröndelag el. dyl..

Undvid i största möjliga mån E6! , ja man får cykla bitvis på den vilket ej kan rekomenderas. Tips! andvänd hjälmen Norrmänen kör som galningar (självklart inte alla!) men väldigt många ingen tuta o ingen broms. Bakspegel kan nog va bra att ha me också.

Mat tips!
Bacon snabbris,mos.
Makrill i tomatsås
Massor av kakor, torkad frukt, chips, bananer.

Hej Jonas. Backspegel och hjälm är som bekant bara för fjantar och manlig dagispersonal, men tack ändå.;-) Vi kanske inte hinner åka så långt in i Norge, utan mestadels i Sverige. Åker ung. rakt västerut från Uppsala.

Därför tacksamma om någon i stora drag kan beskriva vilka vägsträckor som är fina, som inte ligger vid Ishavet.

Ta med cykeln på tåget är nog helt omöjligt är jag rädd, om inte nåt hänt sista tiden för att bota SJ:s cykelfobi. Då är det lättare att ta den på flyget.

Jasså? Tar SJ hutlösa priser eller?
 
Det är inte SJ som har hand om cykeltransporter på tågen längre, utan det är AB Expressgods (någon avknoppad verksamhet från SJ) För den nätta summan av 394 kr/cykel kan du skicka din ögonsten mellan ett begränsat antal orter i Sverige.

För mer detaljer se vidare http://www.expressgods.se
Under fliken "våra tjänster" finner du cykeltransporter
 
Re: Re: Re: Re: Re: Funäsdalen mot Trondheim..

[/QUOTE]
Ett alternativ kan vara att ta bussen [/QUOTE]

Varken Swebus express eller SvenskaBuss vill befatta sig med cyklar, men det finns en annan eminent service i det här landet, Bussgods! De tar emot och transporterar cyklar och de verkar vara billigare än Expressgods/SJ och inte minst de finns över hela landet
http://www.bussgods.se
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Funäsdalen mot Trondheim..

Ett alternativ kan vara att ta bussen [/QUOTE]

Varken Swebus express eller SvenskaBuss vill befatta sig med cyklar, men det finns en annan eminent service i det här landet, Bussgods! De tar emot och transporterar cyklar och de verkar vara billigare än Expressgods/SJ och inte minst de finns över hela landet
http://www.bussgods.se
[/QUOTE]
Jag var tvungen att ta mej från karlsborg till trollhättan förra sommaren med buss efter att ha fått babianrumpa av dåliga cykelbrallor, så ja ojade mej lite å sa att jag pajat knät å de kunde ju inte chauffören motstå *fniss* litet tips
 
Två förslag till den första sträckan:
Antingen kör ni rv 72 mot Sala, sen via (v 256) Västerfärnebo-Norberg(rv 68)-Fagersta-(v 233)Kopparberg-(rv 63)Hällefors. Fram till Västerfärnebo är landskapet ganska platt med mycket åkrar, sen blir det kulligare med barrskogspartier.
Eller så kör ni rv 55 mot Enköping och kör sen (från Grillby eller Enköping) småvägar mot Västerås. Det finns ganska bra asfalterade vägar där har jag för mig. Från Västerås kan man sen åka "gamla Köpingsvägen" (går söder om E18) till Köping. Denna sträcka är landskapet ganska platt med mycket åkrar och lövskog.

Jag har själv inte cyklat någon av vägarna, däremot åkt mycket bil där. Hoppas att detta kan vara till hjälp och lycka till!
 
HJÄLM ETT MÅSTE

Använd hjälm åteminstone när du cyklar på asfalterade vägar och definitivt i Norge.
Kör du omkull vilket inte behöver vara ditt eget fel så är ditt huvud lika bräckligt som att släppa ett ägg i golvet hemmavid.
Även om du anser att du själv inte är så viktig och att det inte spelar någon roll så tänk på de som måste ta reda på din hjärnsubtans.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 20
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
Albertsson Ram, Thorn eller Fort ? Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.