Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering.

OK, lite pinsamt måste jag erkänna men det börjar bli jobbigt nu.

Jag kör på en landsvägs racer (budget modell runt 5500 nypris). Jag har mycket problem med bakhjulet och punktering.

Jag vet att det inte är fälgen som det är fel på, den är helt ny (efter att den andra kvaddades i en vurpa). Problem med punktering existerade med den gamla fälgen också.

Nu till problemet, mina däck (orginal) visar att det är 700x23C, jag har visat upp däcket i cykel affärer och mackar och alla som har sett det reagerar genast och säger "oj vad smalt det är, det är inget 23!" Jag har tittat på ett 700x23 däck och det är bra mycket bredare, likaså tittatde jag på en slang som var 700x23 och även den är mycket bredare, cirka 1cm bredare när båda slangarna är utan luft pch ligger bredvid varandra.

Problemet med punktering måste uppkomma genom att slangen kläms i fälgen/däcket.

Jag gick idag ock köpte en ny slang som de i cykel affären valde ut, de tog den smalaste de hade pga att de såg däcket men sa också "smalare än så här har vi inte". På paketet står det 18/25 622/630.

Jag följde sen deras råd med att sätta dit den i fälgen, pumpa upp lite och sen montera på däcken. Efter allt detta dubbelkollade jag så att inget låg i kläm.

Slangen höll 26km.

Jag börjar bli desperat nu, orkar inte köpa nya slangar (de går inte att laga, hålen blir för stora, som revor istället för hål)

Det är inte någonting i däcket heller, har kollar, dubbelkollat och sen gjort det igen.

På framslangen står det "700x20/23/25/28C" och den funkar bra.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Rasmus M; sa:
Jag börjar bli desperat nu, orkar inte köpa nya slangar (de går inte att laga, hålen blir för stora, som revor istället för hål)
Mitt tips är att problemet sitter i fälgen (vass) eller att fälgband/tejp inte skyddar tillräckligt.
Om du är riktigt desperat så är det väl bara att gå till en cykelhandlare/cykelreparatör du litar på?
Hur hårt pumpar du däcket förresten?
Det är oerhört vanligt med punktering pga. för löst pumpade däck...
[Ändrat av haskell 2005-07-04 kl 19:39]
 
Hejsan! Tack för svaren!

Jag har kollat fälgbandet, det är i prima skick. Fälgen är som sagt helt ny, ett par dagar gammal och har bara kört 6 mil på det. Dessutom fick jag punka den gamla fälgen också.

Jag pumpar däcken så hårt det går med mina lilla forpump, vilket är ca: 8 bar. (Hur mycket tål slangarna?)

700x23 är troligtvis bredare än de jag har nu, trots att det står 700x23, kan inte vara säker med mina däck ser bra mycket smalare ut.

Jag har inte provat ett dyrare däck eftersom det inte varit något problem förut och fortfarande inte är något problem med framhjulet. Problemet började först när jag bytte från orginal slangen till en ny slang. Funderar på om alla de slangar jag har provat har varit för breda...

Tack igen, tar det till en cykelverkstad och låter dem titta på det.
 
För högt tryck ?

Rasmus M; sa:
Jag pumpar däcken så hårt det går med mina lilla forpump, vilket är ca: 8 bar. (Hur mycket tål slangarna?)

700x23 är troligtvis bredare än de jag har nu, trots att det står 700x23, kan inte vara säker med mina däck ser bra mycket smalare ut.

Har du månne för högt tryck i däcken (slangen)? Jag brukar pumpa i 6 bar. Men det ska tydligen funka med 7 bar. Inget Victtoria däck här är konstruerat 8 bar.

http://www.vittoria.com/index3.asp?lingua=en
 
Uhmm, det kan det kanske vara, men framdäcket håller... kan det vara att det ligger mer tyngd på bakdäcket som gör att det inte håller för samma tryck?
 
Re: För högt tryck ?

Brune; sa:
Har du månne för högt tryck i däcken (slangen)? Jag brukar pumpa i 6 bar. Men det ska tydligen funka med 7 bar. Inget Victtoria däck här är konstruerat 8 bar.

http://www.vittoria.com/index3.asp?lingua=en

Jodå, alla vittoria 700x23 klarar antingen 9 eller 10 bar. (står det 7/9 så betyder det minst 7, högst 9 bar)
Det måste vara högt tryck i smala däck, annars slår man igenom och klämmer slangen mot fälgen och får punktering pga det.

Vad gäller Rasmus punktering:
Om hålen blir stora revor så kan jag inte se hur man kan få såna punkteringar så länge slangen är kvar inne i däcket.

Jag tror däcket inte sitter fast ordentligt, så att slangen har letat sig ut mellan fälgen och däckkanten och sedan exploderat. Hörde du en smäll när det blev punktering? Det är inte helt ovanligt, och det kan smälla även när cykeln står parkerad.
Har du kollat så kanttråden är hel hela vägen runt däcket? Det är den som håller fast däcket. Var noga när du sätter på däcket så att kantråden sitter under fälgkanten innan du pumpar fullt tryck i slangen.

Vilket tryck ditt däck tål borde stå på sidan av däcket. Slangen tål inget tryck alls utan det är däcket som hindrar slangen från att explodera.

Lycka till!
 
Hej! Nej, jag hörde ingen smäll varken denna gången eller med den förra slangen, går hur bra som helst och sen plötsligt känner jag bara att all luft har gått ut. Kanttråden är hel runt hela däcket. Jag kollade så att däcket satt där det skulle efter att jag pumpat upp slangen men det är klart det kanske har hamnat på sned under cyklingen? Ska kolla mer imorgon.

Tack för alla tips!

Rasmus
 
Det kan va så att ett bromsgummi skaver emot sidan på däcket. Fast då borde det ju i o f s skavt hål på sidan på däcket åxå. Värt å kolla i a f. Kan ju va så att däcket tål värmen men att inte slangen gör det ifall det bara ligger emot lite.

/Anders
 
Testa att lägga slang och däck från framhjulet bak och vice versa. Då borde du kunna se om problemet beror på däck/slang eller fälgen. När du provat det, prova att ta slangen från (gamla) framdäcket och sätt i (gamla) bakdäcket. Förhoppningsvis kan du då åtminstone hitta felkällan, alltså om det beror på däck, fälg eller slang.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips