Min "Bike friday" är på väg

Yes, äntligen är min hopfällbara smutti-mutti på gång lagom till en ny cykelsäsong.
Betalade nyss tullavgiften 3600kr så hoppas att allt flyter nu och Fedex vackert ordnar den helst ända till min dörr.
 
Precis den är "mobil" i allra högsta grad.
Blir ett litet paket på 30 sekunder.
Sedan tar man bussen, tåget eller vad du vill till nästa etapp.
Å andra sidan varför ska man ha så stora hjul, 20" räcker gott och ett lägre luftmotstånd kompenserar den lilla skillnaden i att ett större hjul skulle rulla lättare.
En resa jag tänkt göra nu denna säsong börjar med ett nattåg från Sundsvall-Göteborg och då gör denna cykel livet enklare med ett SJ som är så besvärliga mot cyklisterna.
 
okej, smidigt, vad kosta den?

Ja som vanligt finns ju olika prisklasser men just denna är en "New world tourist" och den kostar totalt inkl frakt, svensk tull och moms ca 15.000kr
Tack vare en låg kurs för US-dollar.
Skulle tro att jag tjänar ca 5000kr på att själv importera den själv.
Fasligt vad en cykel kan vara dyr kan man ju tycka ändå men man får många cyklar motsvarande en bil :)
 
Precis den är "mobil" i allra högsta grad.
Å andra sidan varför ska man ha så stora hjul, 20" räcker gott och ett lägre luftmotstånd kompenserar den lilla skillnaden i att ett större hjul skulle rulla lättare.
Visst har ett stillastående litet hjul bättre aerodynamik än ett stort.

Men i verklighten på en cykel blir det inte lika enkelt.

De större/längre ramrören som behövs på en cykel med små hjul ger ökat luftmotstånd.
Rullmotståndsökningen hos små hjul äter upp en hel del av aerodynamikvinsten, dessutom finns det i praktiken fler hjul och däck i ISO622 att välja på. I praktiken betyder det att det är lättare att få tag på aerodynamiska hjul och däck med lågt rullmotstånd i ISO622-storlek,
De mindre hjulen måste dessutom ha en högre rotationshastighet vilket oxå påverkar negativt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.