Är Tjeckerna värda min tid?

Spånar på lite cykelrutter till sommarn, eller snarare länder att cykla igenom.
Vet oerhört lite om Tjeckien/Tjecker så min fråga är helt enkelt om det är ett gött land att cykla i,
Hur är naturen, vägarna, folket, pilsnern, maten etc?

rabbla gärna på alla för/nackdelar med Tjeckien ni kan komma på och säg gärna vilket land i närheten som ni hellre skulle cykla igenom om ni va mig?!
/Perra :)
 
Hmm, allt beror ju på vad du är intresserad av. Du listar inte "kulturen", men det är det första jag tänker på, när det gäller Tjeckien! Naturligtvis kan du inte missa Prag, om du inte varit där förr, men det finns också många välbevarade pärlor till fina gamla småstäder, med tonvikt på fr a renässans och barock. Min egen favorit är nog Telč och det fantastiska renässanstorget i České Budějovice, men de här småstäderna är rätt jämnt spridda över landet så du behöver inte ta några omvägar för att passera någon. Kryssa i "Historical towns" på kartlänken nedan så får du en första överblick.
En speciell upplevelse är Terezín, en 1700-talsstad som under andra värlskriget i sin helhet utgjorde ett koncentrationsläger.

Landskapet är mest småkulligt, med högre (men inte jättehöga) berg i norra delen (Sudeterna, Krkonoše längs polska gränsen är fin och variationsrik nationalpark).
Det finns mycket sand- och kalkberg med märkliga formationer, grottor etc. Adršpach är en sådan klart sevärd "stenstad".
I Mähren mot söder finns ett vänligt landskap med bl a vinodlingar och många fina småvägar.

"Folket" tyckte jag var vänligt och hjälpsamt på mina liftarturer, men det kan ju bero på att vi förstår varandras språk ;). Jag upplevde landet som allmänt tryggt och välordnat, mer "västligt" än t ex grannen och förra statsmedlemmen Slovakien. Mer "tyskt" också, på gott och ont.
Pilsner (eler annat öl) dricker jag ej själv, men det dricks överallt i mängder och lär vara högklassigt. Det lokala vinet i Mähren var inte så dumt ;).
Maten är av den mer stabbiga tyska sorten - ingen favorit för egen del, däremot antagligen helt rätt som kalori- och särskilt kolhydratladdare på en cykeltur. Beställ någon rätt med "knedlik" får du se ;).
Vägarna har jag ej cyklat, men väl liftat mycket på - de är i gott skick och det finns gott om vackra småvägar som fortfarande passerar genom fina byar och småstäder.
Från cyklande polska vänner vet jag dock, att det också finns ett väl utbyggt nät av fina cykevägar, från "euro velo" mellan Prag och Wien (som dock lär vara lite halvtrist en del sträckor) till "cyklomagistrála" i bergsområdet Šumavy.

Detta är en bra interaktiv karta, som kan vara till hjälp att grovplanera rutten med.


Om jag skulle välja ett land i närheten? Polen från och med Krakow (mycket sevärt i sig) och söderut, sedan Slovakien inkl Bratislava. Men det kan ju bero på att jag gillar höga berg...
 
Spånar på lite cykelrutter till sommarn, eller snarare länder att cykla igenom.
Vet oerhört lite om Tjeckien/Tjecker så min fråga är helt enkelt om det är ett gött land att cykla i,
Hur är naturen, vägarna, folket, pilsnern, maten etc?

rabbla gärna på alla för/nackdelar med Tjeckien ni kan komma på och säg gärna vilket land i närheten som ni hellre skulle cykla igenom om ni va mig?!
/Perra :)


Nej åk inte dit

(om det var ironiskt eller inte får du lista ut själv)
 
Får väl be om ursäkt då. Måste va min generation som blivit mentalt handikappade pga all ironi i skolan och sociala medier,
därför e de kanske dumt o ta de för givet att andra generationer me ska förstå sig påt.
 
venne va man ska döpa den till. Är 18 år iaf.

men nu är detta med ironin ett avslutat kapitel tycker jag..
hemskt tacksam för Joannas seriösa svar på mina frågor. Hoppas nu på fler rutinerade åsikter!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Trafikverkets karta över Svenska vägar och deras vägbeläggning. Här är en länk :-) Långcykling 1
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Ciccia Är det hyfsat lätt att byta styre? Långcykling 8
m16eb Väldigt billig Kona Sutra. Vad är det som inte stämmer? Långcykling 5
Linda L Luleå - Umeå, hur jobbigt är det? Långcykling 4
niking Jobst Brandt är död Långcykling 1
Henrik.nu Bra hjul- Vad är er erfarenhet? Långcykling 29
Erkabubben Kedja, kassett och vevparti - hur ofta är det värt att byta? Långcykling 14
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
monnes Vad är det som är så bra med Surly long haul trucker? Långcykling 11
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Martin_GBG Är vi skapta så olika ? Långcykling 34
monnes hur stora vägar är det tillåtet att cykla på? Långcykling 3
Zarkan Är cykeln för stor? Långcykling 5
awesome Nu är det tre dagar kvar tills vi cyklar till Peking. STORT TACK TILL ER Långcykling 9
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
Foehammer117 Hur du slipper mat kostnaden när du är hemma och sparar för nästa resa!!! Långcykling 29
thureb Inte är väl jag nån kverulant? Långcykling 5
lisen82 Vilken är bästa cykelpumpen? Långcykling 9
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
otränad Säg att jag inte är dum i huvudet... Långcykling 46
-vickan- Vad är era bästa cykelmärken? Långcykling 1
lovisahaha är denna ramstorlek rätt för mig? Långcykling 2
skiman Min "Bike friday" är på väg Långcykling 7
Vildkatt Är Regnpocho att rekommendera? Långcykling 15
Vildkatt Är det värt att satsa på XT-nav? Långcykling 7
avsl0912 Någon som är villig att offra en dag för att rädda liv Långcykling 2
frehje Clips, vad är det? Långcykling 16
miyata Nishiki Continental hur är den som touringcykel Långcykling 3
talltopp Är Thorn prisvärd ? Långcykling 5
dragbjorn Är det här en prisvärd långfärdscykel? Långcykling 4
avsl0912 Så var det då klart, enhjulingskarriären är över! Långcykling 13
kalkylia Hur långt är det från Skogås-Nynäshamn? Långcykling 14
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
jimpaw är det stor skillnad på 26 och 28 tums hjul ? Långcykling 16
avslutatmedlemskap0601 Amerikan som är ute under tiden Bush är president? Långcykling 2
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
vid kedjan hoppar och byter växel fast allt är nytt,Kylan? Långcykling 11
heinzehlers Vilken är bäst i Uppsala? Långcykling 4
Albertsson Vilka månader är bäst i Afrika ? Långcykling 1
freewheeler62 Norge är inte platt! Långcykling 4
magrom Är Crescent Abisko bra? Långcykling 0
avsl0912 VÄRLDSREKORDET ÄR KLART!!!!!!! Långcykling 15
nilsenman Är Koga-miyata worldtraveller bra? Långcykling 0
hansthomas Är det här en bra cykel? Långcykling 3
boija Nu är målet nära... Långcykling 0
skiman VILKA NOKIA-DÄCK ÄR LÄMPLIGA Långcykling 2
utflyktsintresserad brittiska cykelmärken - vad är vad? Långcykling 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.