Clips, vad är det?

Hej,

Stämmer min teori att clips är någonting på pedalerna som gör att man kan fästa band över tårna så att man sitter fast i pedalen?

Om ja, betyder det då att man kan köpa vilka clips som helst och fästa på vilka pedaler som helst, eller ska man byta hela pedalen så att man får en där clips och band är standard?

Sedan undrar jag vad vilka tankar som flödar vad gäller styre för långfärdscykling. Att köpa ett "riktigt" touringstyre (kohornsstyre, tror jag att det kallas) är kanske inte fel, men får man plats med en styrväska då?

Finns det någon stor nackdel att bara ha styre med barends? (fördelen borde ju vara att det är lättare att fästa sin styrväska).

Nordkap nästa =)

Fredrik
 
Clips är 'det gamla' sättet att sitta fast med fötterna för att få ett effektivare rundtramp (om man behärskar detta).

För långcykling finns det bättre alternativ.

Jag skulle hellre satsa på ett modernare system, typ SPD från Shimano och med ett par mtb-skor av motionsmodell. Huvudsaken är att sulan är tillräckligt styv så att du inte blir trött i fötterna.

Denna typ av skor har en liten 'metallkloss' under främre delen av sulan som klickar fast i pedalen, och som gör att du kommer enklare i och ur pedalen.

Clipspedaler används idag nästan enbart av bancyklister som spurtar intensivt och inte vill riskera att rycka loss foten från pedalen. Men du kommer väl knappast att spurta hela vägen till Nordkapp?

Googla på 'cykling spd' eller något liknande, så hittar du säkert vidare.

/torbjörn
 
Hej. Jag har cyklat MTB i mer är 10 år och då alltid använt Shimanos SPD, men sen två år tillbaka har jag bytt till ett par s.k. Eggbeaters (kommer av engelskans 'äggvisp') Jag anser att de är klart överlägsna både SPD och Clips. Väger mindre, lättare att 'klicka i' och är superenkla att hålla rena. Kolla den här länken så vet du vad jag menar:
http://www.crankbrothers.com/eggbeater.php

Cyclecomponents.com har bra priser -men tveksamma leveranstider. Men, ännu bättre pris hittar du på sidor från USA -speciellt nu när dollarn är så billig.

Lycka till!!
 
Som sagt, clips är den gamla skolan. Det är bancyklister och vi som cyklar fixed(bancyklar) i trafiken som kör med det fortfarande... Velodrom-sprinters bultar f.ö. gärna fast skorna i pedalerna också!

Poängen med Crank Brothers Eggbeaters är just rensningen. Det är knappast intressant vid touring.
Dessutom verkar dom ha ett visst rykte om att gå sönder:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/536408
 
Kom att tänka på ett par saker till:

Till SPD (och säkerligen till andra liknande system) finns 'ensidiga' pedaler med vanlig pedalyta på ena sidan och fästsystemet på den andra. Visserligen blir det litet pyssligare att kliva i, men å andra sidan funkar det också med vanliga skor vid kortare turer, som att cykla och köpa snus eller annat vid den lokala kiosken. Vid touringcykling är det knappast sekunder man jagar som vid av/påhopp under mtb-tävlingar.

Angående styre så brukar jag själv domna i händerna efter några timmar, och många gånger har jag önskat att jag hade en tempobåge eller liknande som jag kunde vila armbågarna på. Det kanske räcker med några mjukare cellplastkuddar på styret... Annars är det heller inte fel med att par bra cykelhandskar med stoppning i handflatan. Det dämpar i alla fall något.

Styrväskor av mindre modell finns att få tag på som passar de flesta styren, dels med kartficka på locket, dels med småfack för diverse småsaker och godis eller annat som hjälper till att hålla blodsockernivån uppe.

Det finns flera internetbutiker som säljer diverse tillbehör, cykelcity, cykloteket, cykelkallan, cyclecomponents, m.fl. De flesta har bra presentation av sitt utbud på nätet.

Men en sak har du inte nämnt (och kanske glömt bort), vilket jag personligen tycker är det viktigaste, och det är riktiga cykelbyxor i kombination med en smal och ganska hård sadel.

Cykelbyxorna ska vara fodrade med en mjuk syntetstoppning i baken (sämskskinn är lika ute som rem-clips), och dom ska bäras utan kalsingar under. På det viset slipper du en massa obehag med skavsår från sömmar och annat som gärna uppstår om du använder en 'vardagssadel' och är fel klädd.

/torbjörn
 
Pedaler och styren

frehje; sa:
Hej,

Stämmer min teori att clips är någonting på pedalerna som gör att man kan fästa band över tårna så att man sitter fast i pedalen?

Ja! (Sedan finns det ju även clips för vanliga glasögon också, som ett alternativ till slipade solglasögon :)).

frehje; sa:
Om ja, betyder det då att man kan köpa vilka clips som helst och fästa på vilka pedaler som helst, eller ska man byta hela pedalen så att man får en där clips och band är standard?

Ska du promt ha hederliga pedalclips, så ska du definitivt satsa på riktiga clipspedaler.

Annars är ju MTB-varianten av SPD-systemet helt överlägset pedalclips på de flesta punkterna - inte minst tack vare rundtrampet!

Clips-systemet har väl egentligen bara två fördelar över SPD-systemet, som bägge främst gäller under vintern. (1) man kan nämligen använda VARMA vandrarkängor och (2) man slipper få clips-pedelarna igenkloggade av snö och is.

Bortsett från avsaknad av riktiga vinterkängor (som är anpassad till SVENSK vinter), så finns det gott om bra SPD-skor och SPD-sandaler som lämpar sig för seriöst touringbruk.

frehje; sa:
Sedan undrar jag vad vilka tankar som flödar vad gäller styre för långfärdscykling. Att köpa ett "riktigt" touringstyre (kohornsstyre, tror jag att det kallas) är kanske inte fel, men får man plats med en styrväska då?

Finns det någon stor nackdel att bara ha styre med barends? (fördelen borde ju vara att det är lättare att fästa sin styrväska).

Nordkap nästa =)

Fredrik

Nackdelen med kohornsstyre borde är väl närmast att ryggen inte rör på sig på samma sätt när man växlar handpositioner som om man hade ett riktigt racer-styre. Kohornsstyren (och MTB-styren med barends) ger alltså risk för stel rygg - inte minst vid cykling i kall väderlek!

För touringcykling under sommarhalvåret är detta inget större problem. Man kan lätt lägga in vilopauser om 5-10 minuter på lämpliga ställen. Jag rekommenderar 1 vilopaus per timme.

En annan sak att beakta beträffande val av styre, är att det också påverkar valet av reglage och bromsar. V-bromsar och racerreglage (eller cantileverbromshandtag) är ingen höjdare utan s.k. V-dapters eller travel agent.

Beträffande styrväskan, så har olika modeller olika bredder. De flesta racerstyren finns också i olika bredder. Trial and error med andra ord.

Läs mer på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html
/Niklas
 
Bekvämt att gå?

Det verkar som om det inte finns några nackdelar med att köra med spd-pedaler. I alla fall inte på sommaren. En kombopedal verkar ju alldeles lysande.

En sak som jag dock funderat på är hur det är att gå i SPD-skor. Är inte sulan hård? Smal sula? Fästanordningen är väl "infälld" i skon, men kleggar inte den igen om man går i t.ex lera?

/Fredrik
 
Re: Bekvämt att gå?

frehje; sa:
En sak som jag dock funderat på är hur det är att gå i SPD-skor. Är inte sulan hård? Smal sula? Fästanordningen är väl "infälld" i skon, men kleggar inte den igen om man går i t.ex lera?

/Fredrik
Första gången man går i ett par mtb-skor med hård sula känns det litet konstigt, men man vänjer sig snabbt. Jag använder ibland ett par gamla cykelskor utan fästkloss då jag knallar i skogen, och då för att de kombinerar låg vikt med en stadig sula som hindrar genomslag från stenar och andra ojämnheter.

Fästklossen är är som du säger 'infälld' i sulan och visst samlar den på sig litet skit, men det ska till riktigt seg lera för att pedalfunktionen ska påverkas.

Som med allt annat så håller grejorna längre med litet rengöring och smörjning emellanåt, vilket i lika hög grad gäller pedalerna.

/torbjörn
 
Själv har jag alltid kört på Times Mtb-pedaler. Dessa har funkat kanon under alla olika omständigheter, dvs alla olika typer av långfärdscykling. Dessa och även Crank Brother Eggbeaters har mer rörlighet när foten sitter fast i pedalen än Shimanos SPD-alternativ. Detta ska visst göra de mer skonsamma för knäna. Jag hade problem med knäna när jag långfärdcyklade tidigare. Sedan jag började använda Timepedalerna har jag inte haft några sådana problem.

Jag tycker inte hårdheten i sulan på Shimanos enklare mtb-skor är något som helst problem. En dag gick jag tre mil fram och tillbaka upp på en 3000 meters topp i Iran. Inga problem. Då hade jag Shimanos M071 modell, tror den heter M073 i år.
 
Stormange; sa:
Själv har jag alltid kört på Times Mtb-pedaler. Dessa har funkat kanon under alla olika omständigheter, dvs alla olika typer av långfärdscykling. Dessa och även Crank Brother Eggbeaters har mer rörlighet när foten sitter fast i pedalen än Shimanos SPD-alternativ. Detta ska visst göra de mer skonsamma för knäna. Jag hade problem med knäna när jag långfärdcyklade tidigare. Sedan jag började använda Timepedalerna har jag inte haft några sådana problem.

Jag har aldrig kört med varken Äggvispar eller Time, men även Shimanos pedaler har gott om "glapp" i sidled.
Det beror på pedalmodell och inte minst kloss-modell, alltså "klossen" som klickar i pedalen.

Jag tycker inte hårdheten i sulan på Shimanos enklare mtb-skor är något som helst problem. En dag gick jag tre mil fram och tillbaka upp på en 3000 meters topp i Iran. Inga problem. Då hade jag Shimanos M071 modell, tror den heter M073 i år.

Det finns massor att välja på, från sandaler (vet inte hur styva sulorna är) och skate-skor med ganska normal-hård sula till skor med kolfibersula som inte ger sig en mm.
Ju styvare sula desto bekvämare cykling, på bekostnad av promenader och stillastående, och tvärtom.
Enda gången jag tyckt att cykelskorna var obekväma att stå i var när jag stod mer eller mindre stilla i 2 timmar i skor där klossarna stack ut lite för mkt.

Sen har jag gjort en och annan vurpa på hala stengolv när sulorna varit så slitna att klossarna stuckit ut mkt. Men vad gör inte ett cykelbud för att glädja receptionister?! ;-)
 
Re: Bekvämt att gå?

frehje; sa:
Det verkar som om det inte finns några nackdelar med att köra med spd-pedaler. I alla fall inte på sommaren. En kombopedal verkar ju alldeles lysande.

En variant till kombipedal är att köpa lösa pedalplattor, som lätt kan klickas i på ena sidan vid behov. När du inte längre önskar ha pedalplattorna, är de lätta att ta bort!

Pedalplattor finns bl.a. till Shimanos SPD-pedaler. Priset låg på ca 20 kr paret, när jag kollade senast. Utomlands finns det t.o.m. en clipsvariant av pedalplattor (Winwood instep) :), som dock är lätt att vrida loss av misstag! :(

frehje; sa:
En sak som jag dock funderat på är hur det är att gå i SPD-skor. Är inte sulan hård?
SPD-skor (MTB-varianten) är väl knappast förstahandsvalet för söndagspromenaden. Dock funkar de rätt hyffsat för kortare promenader upp till ca 5 km. De räcker m.a.o. utmärkt för att traska runt på diverse sevärdheter.

Dyra mtb-skor för seriös skogskörning är oftast mindre bekväma för promenader än de billigare SPD-skorna och SPD-sandalerna (som är avsedda för mer civilt bruk). De sistnämnda brukar oftast rekommenderas för just touring och vardagsbruk.

frehje; sa:

Lästens bredd varierar mycket mellan olika modeller och tillverkare. Kolla runt i olika cykelaffärer.

frehje; sa:
Fästanordningen är väl "infälld" i skon, men kleggar inte den igen om man går i t.ex lera?

/Fredrik

Är det riktig klenig lera, så kan både kloss och klossfäste sättas igen. Jag har bara upplevt det vid ett enda tillfälle och då var det bara att rensa rent med en liten plattmejsel (multiverktygets plattmejsel skulle också kunna ha funkat).

En stor fördel med just dubbelsidiga pedaler är ju att om den ena sidan är igensatt av t.ex. snö eller lera, kan den andra sidan fortfarande funka bra. Dessutom väger den igensatta sidan ofta lite mer och hamnar därför på undersidan. :)

/Niklas
 
spd.

Hej!
Undrar vad det är för skillnad på spd pedaler till MTB o till räcer,,har sett på bla cyclecomponents att det finns olika modeller..passar dom till varandra eller måste man ha olika skor o är det samma till spinning cyklar??

Mårten
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
a_gilljam SPD vs Clips Långcykling 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.