Tält för fjällvandring i bl.a. Sarek

Kan endas tala för Seedhouse, dvs hur det "är"

Seedhouse kan du sätta upp utan innertält om du har en footprint till den (ytterligare 200g).

Jag satte upp mitt nya här om veckan och kunde konstatera att det var lätt, men det kändes nästan lite ömtåligt och tunnt.

Anledningen till att ex Seedhouse och Carbon Reflex är så lätta beror nog på dessa "fatures":
  1. Innertält främst av nät. Lätt men kan nog bli kyligare än "vanligt"
  2. Tältstänger i snuskigt lätt material. Skittunn alu för seedhouse sl och kolfiber för Carbon Reflex
  3. Tunn tältväv, antalgigen på gott och ont då jag har svårt att inte se att mindre av ett matieral bör göra det mer ömtåligt.

Sedan så används tunna material av många tillverkare och det verkar gå bra ändå. Jag som är lite koncervativ har beställt ett footprint till mitt seedhouse för att skydda golvet lite extra.

Såhär i efterhand så skulle jag nog fundera över ngt som väger 200-500g mer för ett 3-manna (dvs inte mer vikt i stänger, utan bara mer och tjockare väv) för att det skall kännas perfekt.


Vad angår stabiliteten så känns Seedhouse SL3 iaf som ett väldigt stabilt tält. Jag slog upp det utan att sätta ner ens en tältpinne och det stod stagit och fint när jag hade att på yttertältet.


Orkar du med lite mer vikt så skulle jag nog rekommendera ett Fjällräven Vålå Dome II som eyck rekommenderar. Jag skulle nog kunna sätta rätt så mycket på att det håller bättre rent fysiskt.
 
För Gåsen gäller ...

Gåsen kan du sätta upp både innertält och ytter samtidigt om du förberett det annars är det yttertältet först
Förberedelsen består i att man inte separerar inner- och yttertältet vid nedtagning.
 
Thomas,

Enl. mitt förmenande är Hilleberg i världsklass vad gäller att bygga och vårda sitt varumärke - och de är bättre på detta än att bygga tält. Man kan konstatera att flera av deras tält har riktigt klantiga konstruktionsmissar som de aldrig bryr sig om att göra något åt - eller inte ens erkänner (ens vid e-mailkommunikation med dem). Jag har tillbringat en hel del tältnätter i HB, for the record.

Funderar man lite på cost/benefit så anser jag att HB går bort. Det finns massor av andra lika bra eller bättre tält till lägre pris än de fantasipriser som HB skörtar upp oss med i Sverige

...

/Mats

Jag har följt den här tråden eftersom jag själv funderar på att köpa ett rymligt tält. Eftersom jag tycker det finns flera intressanta tältmodeller från Hilleberg skulle jag vara tacksam om du kunde dela med dig av dina erfarenheter kring de konstruktionsmissar som finns, enligt dig, på vissa av deras modeller. Om du inte vill göra det direkt här i tråden kan du gärna skicka ett meddelande till mig.

Hälsar,
Henrik
 
Missarna på Outlet och REA tält är oftast små och rimliga, speciellt i förhållande till priset.
Även med ett nytt tält måste du provslå och kontrollera samt impregnera sömmar etc. Sen finns det ju en begagnadmarknad och slutligen finns det ju loppisar samt Erikshjälpen mfl. Den som söker kan finna rimliga tält till låga pengar. Tältcentralens är mkt för pengarna IMHO.
 
Jag har själv ett Hilleberg Namatj som jag skaffade inför att jag skulle bo och plugga Svalbard men om jag skulle skaffa ett tält idag för bruk i de svenska fjällen så skulle det nog bli ett Arctic Alpine, som idag sprillans nytt går för lite mer än halva priset av vad jag betalade för mitt Hilleberg för tio år sedan. Det är riktigt sjuka priser!

Oavsett vilket tält du köper av de listade ovan, Fjällräven, Gåsen, Arctic Alpine, Hilleberg, etc, så tror jag att du kommer att bli nöjd och att tältet kommer att svara upp till de krav du ställer. Frågan du ska ställa dig är om du tycker att det är värt att lägga ut ett par tusen extra för ett tält bara för märkets skull när det finns ett billigare alternativ som i praktiken gör dig lika nöjd. Att det sedan finns många personer här på utsidan som gladeligen slänger ut 5-siffriga belopp på friluftsprylar av rätta märket (gärna flera exemplar, 2-4 tält minst) och som urskuldar sig med att de betalar för en gudomlig kvalité och en himmelsk service det är en annan sak. (Jag tillhör själv denna skara ibland)

Det som är mest avgörande för hur ditt tältande kommer att bli är trots allt ditt handhavande av tältet, att du sätter upp det på rätt plats, i rätt riktning, har lagom vädring etc etc.
 
Hej,

Jag ser flera problem med Hilleberg, dels företagsetiska och dels konstruktionsmässiga.

Vad gäller det förra så är deras priser t.ex. extremt diskutabla. I USA kostar ett Keron III 875 USD = 5755 SEK. I Sverige kostar samma tält 9400 SEK. Även om man tar hänsyn till momsen så skulle det amerikanska priset hamna på 7193 SEK. I Sverige tar HB alltså ut 31% högre priser. Och det är snällt räknat.

Konstruktionsmässigt finns det flera saker.

Akto är t.ex. ett tält som är väldigt illa sytt. Både innertält och yttertält har dålig passform, men speciellt innertältet. Det hänger sjok av tyg överallt som aldrig går att sträcka upp, hur mycket man än finlirar med yttertältet. En annan sak i Akto är den klena dragkedjelösningen. Här har man valt en spiraldragkedja och gjort den tvåvägs med ventilationsmöjlighet uppåt. Snyggt tänkt men alla vet att det bara är en tidsfråga innan en spiraldragkedja delar på sig när det finns löpare från var sitt håll. När det händer i ösregn och stark vind i mitten av Sarek är det inte roligt. En annan sak som är så dum att man baxnar är var man har satt det snöre som man ska knyta upp absidfliken med. Den sitter helt fel (för långt ned) med resultatet att det inte går att fästa upp fliken ordentligt. Extremt irriterande. Akto har dessutom dålig ventilation.

Ett annat tält är Hillberg Staika, där det rinner in vatten rakt in i tältet när man öppnar om det har regnat eller ligger vatten kvar. Ett känt fel som HB aldrig har brytt sig om att fixa (och inte erkänner vid e-mailkontakt). Absiderna är dessutom diskutabelt små för ett sådant tält.

Vad gäller t.ex. Nammatj och andra menar HB att man kan ha dubbla stänger i kanalerna. Funkar teoretiskt hemma i vardagsrummet, inte i fält.

Finns fler saker, detta är det jag kommer på just nu.

/Mats
 
Hmm ännu fler tält att ta ställning till alltså! Shit, man kan verkligen nörda in sig på tält alltså :-D Har lärt mig en hel del bara genom detta foruminlägg!

Tack för all hjälp, verkligen!. När jag väl bestämt mig för vilket tält det blir publicerar jag det här, om nån nu skulle vara intresserad av valet :) . Just nu känns det surt att det inte var rea på Fjellhemiens tremannatält..
 
Jag tycker det låter som att du har rätt bra koll på vad du vill ha. Jag måste bara få sparka in en boll som många missar, och som ICKE går på garantin: Längden. Om du är hyfsat lång är risken stor att du behöver ett tält som är betydligt längre än vad de kommer att försöka lura på dig på sportaffären.
För att kunna locka med låga vikter tillverkas de flesta tälten med ligglängder på runt 215-220cm.
Men: Sovsäckar är nästan alltid 230cm långa, och är man inte så kort att man kan vika in överskottet helt, så riskerar man att pressa innerältet mot yttertältet och blöta ned fötterna.
...Gäller i och för sig oavsett om man ska till Sarek eller inte.

Mina intryck av just Sarek är att det kan vara jäkligt svårt att komma ur vinden, alltså man kan inte räkna med att hitta lä om nätterna. Därför bör tältet:
- kunna förankras ordentligt, och i övrigt vara starkt i söljor och fästen. Undvik de allra lättaste tälten!
- inte fladdra och smattra. Det kommer obönhörligen att hålla dig vaken.
- ha en ytterduk som går nästan hela vägen ned till marken, så att inte vinden 'kommer in'.
 
Bra tips!! Jag ska lista de egenskaper jag vill att tältet ska ha och konfrontera dem med försäljaren. Så får vi se om man kan få det ultimata tältet för sina egna personliga önskemål och till ett rimligt pris..

Efter detta köp kommer nästa dilemma, fodrade eller icke fodrade kängor, modell av ryggsäck m.m. :) Får bli ett annat forum kanske :-D
 
Inget att fundera på, kör ofodrade skalkängor så kan du justera värmen med olika tjocka strumpor. Köp extra sulor så kan du vid plurrning bara byta strumpor och sula = nästan som torra. Med fodrade mackor så blir det plastpåsar eller annat kul.

Bra tips!! Jag ska lista de egenskaper jag vill att tältet ska ha och konfrontera dem med försäljaren. Så får vi se om man kan få det ultimata tältet för sina egna personliga önskemål och till ett rimligt pris..

Efter detta köp kommer nästa dilemma, fodrade eller icke fodrade kängor, modell av ryggsäck m.m. :) Får bli ett annat forum kanske :-D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.