Äventyr i skogen, första gången

Roligt att läsa i tråden...

Idag har jag en utrustning för mina skogsvandringar som har kostat mig mellan 15.000 och 20.000 kr. Men det är efter 7 år av sommarvandringar i svenska och norska skogar. De första 2-3 åren hade jag bara hemmagjorda, begagnade och lånade saker som både fungerade väl och höll ihop under vandringen. Jag har blivit både blöt och kall och ändå klarat mig hem och med ett par erfarenheter rikare (blött matbröd är inte gott att äta men man blir fortfarande mätt på det).

När man ger sig ut i naturen, som TS skriver att han och kompisen planerade att göra, så är det ju själva huvudpoängen att det ska ske med enkla medel och vara lite spontant, alltså lite av ett äventyr. Om man planerar så in i minsta detalj på en liten helgtur i skogen här hemma så är det lätt att det liksom blir lite för mycket. Hur många av er andra här har också börjat med små och enkla medel, för att senare när intresset fortfarande finns kvar sakta och var efter som pengarna räcker till, uppgradera utrustningen (och äventyren)?

Och spelar det någon roll om den ena kompisen har erfarenheter från öken och Himalaya? Själv har jag väldigt lite erfarenheter från svenska fjällen så om jag skulle behöva tips och sånt inför en framtida tur i fjällen så frågar jag ju här på Utsidan, eller hur. Även om jag har flera års erfarenhet av skogsvandringar :)

Glöm inte bort att naturupplevelser är till för alla som vill det, oavsett förutsättningar...

/Andreas
 
Min poäng är.. man behöver inte svindyr utrustning för att uppleva den svenska naturen några dagar. Eller för den delen våra svenska fjäll.. Men många här på utsidan vill gärna påskina att man behöver ett dyr utrustning för att klara några dagar på fjället. Så är inte fallet enligt mig.
Börja med det du har...är det något som intresserar dig, köp bättre saker efter hand helt enkelt.
Ingen människa utsätter sig för några stora risker på fjället så länge man håller sig till vandringsleder och högsäsong. Men det handlar återigen om omdöme.. och det är inget man köper för pengar.
Spelar ingen roll om man har utrustning för 20-30K om man saknar omdöme...Vilket, många här på utsidan verkar sakna. Allt går inté att köpa för pengar.
 
Det är naturligtvis bra att fråga erfaret folk. Men min erfarenhet är att de flesta av oss, mig själv inkluderad, inte tar åt oss och blir erfarna själva utan att göra själv verkligen göra misstagen. Jag har under mina år i skog och mark förmodligen gjort de flesta misstag man kan tänka sig; orienterat fel pga bristande kunskap, haft fel utrustning (otaliga gånger), gjort helt fel bedömning av egen fysiska förmåga (ännu fler ggr), vadat över för strida och djupa bäckar, fått slut på mat, osv osv.

Jag vill gärna tro att detta gjort mig erfaren, för det tycker iallafall jag att jag är. Så mitt budskap till er ärm - ta till er av den klokhet ni hittar här, lyssna inte alltför mycket på olyckskorparna och ge er iväg. Ni kommer garanterat att sakna något eller önska att ni gjort ett annat vägval men det spelar ingen roll i slutänden. Det är förmodligen det ni kommer ihåg om tio år.

För övrigt tycker jag att ni tänker helt rätt när ni funderar på att ta med tändmaterial för att snabbt kunna få igång en eld (även om inte alla här tycker det). Jag har numera vintertid, efter en rejäl felorientering under en toppjaktstur där jag efter att ha åkt skidor i tio timmar försökte göra upp eld men misslyckades, alltid med mig några tjärstickor och näver.

Avseende den prylhysteri som råder här kan jag bara medge att även jag är har ramlat i fällan, sedan länge. Jag tror att det kommer med erfarenheten på något sätt. Jag resonerar ofta så att om det finns något som kan göra livet lättare och bekvämare när man är ute, då vill jag ha det! Så ja, jag äger numera i princip bara märkesprylar av just det anledningen.

Men låt er inte luras, det hänger INTE på prylarna - det hänger på hur man använder dem.

Lycka till / J
 
hmmmm
hejsan myran, är du troll eller tvedräkt?

jag och flertalet här på forumet instämmer att pengar inte ersätter kunskap -men bra prylar kan underlätta inom rimliga gränser.

att ge sig upp på kalfjället med tex ett julatält är oansvarigt såvida du inte kan kompensera din undermåliga utrustning med kunskap och attityd. -det är ingen lekstuga däruppe när det blir fulväder.

din korkade inställning att det bara är att ringa efter hjälp när det kör ihop sig pga din egen dumhet är bara att beklaga. du sabbar för de som verkligen behöver hjälp...detta ofog finns dessvärre redan. :(

go tur :cool:
vänligen nils
 
Jag tycker att du är ute och cyklar lite. Visst, om du läser en tråd om klockor, en om kängor, en om tält osv. så kommer någon med erfarenhet eller specialintresse att tycka att man ska köpa kvalitet direkt, inte snåla osv. och säkert i varje tråd. Att då dra alla på siten över en kam blir väldigt snett. Jag är 42 och har sakta byggt upp min garderob och även kasserat grejer som inte håller måttet. Har koll på vissa saker och dålig koll på andra så då frågar jag. Tycker inte att det är fel att fråga andra när man ska skaffa något.

Du försöker utgå ifrån att "många" här tycker att man måste ha svindyr utrustning och sen börjar du argumentera. Backa ett steg och tänk att det istället är ett fåtal och ignorera dem istället. Tycker också att din inställning att det bara är att ringa 112 om det skiter sig är HELT fel. Oansvarigt och dessutom kanske inte de kan ringa eftersom de inte har en svindyr satellittelefon som du.

Sen skriver du självklarheter som att man handlar på sig efterhand. Det är ju precis det folk gör. Jag har inte läst en enda tråd på 12 år där någon pga tips köpt på en hel utrustning från scratch.

Jag har nog lagt 9000 på min två tält, det äldre ett Hilleberg från 2005. Har kasserat två äldre tält som inte höll måttet. Såhär i efterhand hade det blivit billigare med bättre tält direkt men just då hade jag inte råd. Låter som att du försöker få det där med att köpa vad plånboken tillåter som någon ny uppfinning. Du sparkar in öppna dörrar.

Hur kommer du fram till att även "många" här verkar sakna omdöme? Och omdöme om vad? Jag tror nästan att du trollar/skojar med vissa slutsatser.

Min poäng är.. man behöver inte svindyr utrustning för att uppleva den svenska naturen några dagar. Eller för den delen våra svenska fjäll.. Men många här på utsidan vill gärna påskina att man behöver ett dyr utrustning för att klara några dagar på fjället. Så är inte fallet enligt mig.
Börja med det du har...är det något som intresserar dig, köp bättre saker efter hand helt enkelt.
Ingen människa utsätter sig för några stora risker på fjället så länge man håller sig till vandringsleder och högsäsong. Men det handlar återigen om omdöme.. och det är inget man köper för pengar.
Spelar ingen roll om man har utrustning för 20-30K om man saknar omdöme...Vilket, många här på utsidan verkar sakna. Allt går inté att köpa för pengar.
 
Jag tycker att du är ute och cyklar lite. Visst, om du läser en tråd om klockor, en om kängor, en om tält osv. så kommer någon med erfarenhet eller specialintresse att tycka att man ska köpa kvalitet direkt, inte snåla osv. och säkert i varje tråd. Att då dra alla på siten över en kam blir väldigt snett. Jag är 42 och har sakta byggt upp min garderob och även kasserat grejer som inte håller måttet. Har koll på vissa saker och dålig koll på andra så då frågar jag. Tycker inte att det är fel att fråga andra när man ska skaffa något.

Du försöker utgå ifrån att "många" här tycker att man måste ha svindyr utrustning och sen börjar du argumentera. Backa ett steg och tänk att det istället är ett fåtal och ignorera dem istället. Tycker också att din inställning att det bara är att ringa 112 om det skiter sig är HELT fel. Oansvarigt och dessutom kanske inte de kan ringa eftersom de inte har en svindyr satellittelefon som du.

Sen skriver du självklarheter som att man handlar på sig efterhand. Det är ju precis det folk gör. Jag har inte läst en enda tråd på 12 år där någon pga tips köpt på en hel utrustning från scratch.

Jag har nog lagt 9000 på min två tält, det äldre ett Hilleberg från 2005. Har kasserat två äldre tält som inte höll måttet. Såhär i efterhand hade det blivit billigare med bättre tält direkt men just då hade jag inte råd. Låter som att du försöker få det där med att köpa vad plånboken tillåter som någon ny uppfinning. Du sparkar in öppna dörrar.

Hur kommer du fram till att även "många" här verkar sakna omdöme? Och omdöme om vad? Jag tror nästan att du trollar/skojar med vissa slutsatser.


Har tyvärr läst allt för många trådar där du lägger dig i allt från bajspapper till tältval.
Hela utsidan genomsyras av reklam.. har du inte det bästa klara du dig inte. Så är ju inte fallet. Självklart blir upplevelsen bättre med lite bättre saker MEN det är inge nödvändighet.
Och ja.. om folk går vilkse, eller saknar omdöme.. så har dom rätt att ringa 112 om dom kan.
Berätta gärna hur många som ringt 112 pg av för dålig utrustning...ehm.. INGEN?
 
Jag är hemskt ledsen att du har så dåliga erfarenheter av Utsidan att du till slut måste registrera dig för att spy galla. Jag har knappt 4000 inlägg på 12 år och du är uppe i 11-12 kanoninlägg på samma dag... där du dessutom sågar "många här på Utsidan".
Jag har två Hilleberg och är grymt nöjd. Har man råd så är det inget att tveka på. De kommer att hålla säkert 20 år = billigt i längden om man tänker lite längre. Att tycka att folk ska gå ut med dåliga grejer och kallt räkna med att ringa 112 om det skiter sig låter precis som att du är 90-talist. Blir ännu knasigare med tanke på din satellittelefon.

Om nu någon orkat läsa allt vårt pennfäktande så kolla in på www.fjallsakerhetsradet.se i alla fall. De har en bra hemsida och tycker att man ska ha ett bra fjälltält. Men de har väl fel.

"En tälttur ställer ännu större krav på utrustningen. Du måste utöver det som nämnts ovan ha ett bra fjälltält, friluftskök med tillräckligt med bränsle, proviant, en bra sovsäck och ett bra liggunderlag, på vintern extra tjockt eller dubbla, liten ficklampa och var sin snöborste. Dessutom går det åt lite extra varma rastplagg. Det bör också finnas med reparationsgrejer om något skulle krångla."

Har tyvärr läst allt för många trådar där du lägger dig i allt från bajspapper till tältval.
Hela utsidan genomsyras av reklam.. har du inte det bästa klara du dig inte. Så är ju inte fallet. Självklart blir upplevelsen bättre med lite bättre saker MEN det är inge nödvändighet.
Och ja.. om folk går vilkse, eller saknar omdöme.. så har dom rätt att ringa 112 om dom kan.
Berätta gärna hur många som ringt 112 pg av för dålig utrustning...ehm.. INGEN?
 
Senast ändrad:
Jag är hemskt ledsen att du har så dåliga erfarenheter av Utsidan att du till slut måste registrera dig för att spy galla. Jag har knappt 4000 inlägg på 12 år och du är uppe i 11-12 kanoninlägg på samma dag... där du dessutom sågar "många här på Utsidan".
Jag har två Hilleberg och är grymt nöjd. Har man råd så är det inget att tveka på. De kommer att hålla säkert 20 år = billigt i längden om man tänker lite längre. Att tycka att folk ska gå ut med dåliga grejer och kallt räkna med att ringa 112 om det skiter sig låter precis som att du är 90-talist. Blir ännu knasigare med tanke på din satellittelefon.

Men du.. Vem ringer 112 bara för att tältet går sönder? Billigare tält kanske inte klarar lika hårda vindar som ett dyrare...MEN.. ska det hindra någon för att våga sig ut i fjällen? Fjällen är inte reserverat för fjolliga stockholmare med höga inkomster ...
 
Jadu, det var -3 i Åre 19 juli när jag var på väg norrut mot Stora Blåsjön. Utan väderskydd kan det bli jobbigt direkt. Fast det låter som att du har liten erfarenhet av fjällväder. Är nog ganska färdig med dig och din tråkiga attityd.

Men du.. Vem ringer 112 bara för att tältet går sönder? Billigare tält kanske inte klarar lika hårda vindar som ett dyrare...MEN.. ska det hindra någon för att våga sig ut i fjällen? Fjällen är inte reserverat för fjolliga stockholmare med höga inkomster ...
 
Men du.. Vem ringer 112 bara för att tältet går sönder? Billigare tält kanske inte klarar lika hårda vindar som ett dyrare...MEN.. ska det hindra någon för att våga sig ut i fjällen? Fjällen är inte reserverat för fjolliga stockholmare med höga inkomster ...

Men nu får du väl ändå lägga av? Jag har haft många duster med Niklaz här på forumet, men nu måste jag faktiskt för en gångs skull säga att jag håller med honom i precis allt han skrivit hittills. Jag förstår inte varför du uppmanar till rena farligheter. Att ringa 112 är inte alltid ett alternativ och det är dessutom ett slöseri med skattepengar som kunde ha undvikits med rätt utrustning och rätt kunskap. Att dessutom som du föreslår förlita sig på att någon annan vandrare ska hjälpa den som ger sig ut utan adekvat utrustning är oansvarsfullt så det förslår! Menar du verkligen att jag ska behöva släpa med mig extrautrustning för att kunna ta hand om dig för att du inte vet hur man klarar sig i fjällen? Skärpning!
 
Men nu får du väl ändå lägga av? Jag har haft många duster med Niklaz här på forumet, men nu måste jag faktiskt för en gångs skull säga att jag håller med honom i precis allt han skrivit hittills. Jag förstår inte varför du uppmanar till rena farligheter. Att ringa 112 är inte alltid ett alternativ och det är dessutom ett slöseri med skattepengar som kunde ha undvikits med rätt utrustning och rätt kunskap. Att dessutom som du föreslår förlita sig på att någon annan vandrare ska hjälpa den som ger sig ut utan adekvat utrustning är oansvarsfullt så det förslår! Menar du verkligen att jag ska behöva släpa med mig extrautrustning för att kunna ta hand om dig för att du inte vet hur man klarar sig i fjällen? Skärpning!

Uppmanar inte till farligheter. Jag försöker säga att man inte behöver svindyr utrustning för att uppleva våran svenska natur.
 
Uppmanar inte till farligheter. Jag försöker säga att man inte behöver svindyr utrustning för att uppleva våran svenska natur.

eatmyram du behöver inte svindyr utrustning men bra utrustning. Det är skillnaden som du inte tycks fatta. Det är ingen här som säger att du måste köpa den allra dyraste utrustningen för att vandra i fjällen (eller skogen). Men lika väl som man man kan klara sig på utrustning köpt på Clas Ohlson eller Biltema för en vecka på Kungsleden, så är det större risk att den utrustningen inte håller måttet om för exempelvis vädret slår om till det sämre, och i fjällen slår det om fort, även på sommaren. Det låter för övrigt som om du inte har någon direkt erfarenhet, eller respekt, för den skandinaviska fjällnaturen!

Om du på vilken butik som helst kollar in på för exempelvis tält så finns det en mellanprisklass som oftast innehåller ett par olika tält som funkar för en kortare tur under högsommaren i fjällen. Och de tälten kostar inte en förmögenhet som endast kan köpas av höginkomstagande stockholmare!!!

Mina första prövande vandringar genomfördes med hemmagjort kök, lånad ryggsäck och inköpta begagnade, handrahands saker hittade på en loppmarknad. Jag var ute de första åren med denna utrustning, både i skogen och två kortare turer i de Norska fjällen. Inte dog jag inte, eller hamnade i situation som gjorde att jag kände mig tvungen att ringa till Fjällräddningen.

Värdet på min utrustning de första åren var under 1.000 kr. Nu många år senare, när jag har råd och intresset är större så lägger jag mer pengar på intresset. Nu är utrustningen jag vandrar med värd ca 15.000 kr. Och då köper jag
inte en massa tokdyra saker, utan håller mig till lite mer rimliga priser.

Säg den hobbyn som inte kostar pengar!

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daniel-S Tips på lagomt äventyr för en 5 åring? Fjällvandring 9
Naturfantast Sugen på äventyr? Bestig Kebnekaise! Fjällvandring 7
fjälltarzan Manges Äventyr Fjällvandring 0
Gustav Cronhamn Äventyr, vill du följa med? Fjällvandring 0
T.M Äventyr/Vandring i Norge. Fjällvandring 2
fredric_verklig.se Strapatz.com - Här börjar vårtat äventyr... Fjällvandring 3
kajakmannen Arrangörsledda flerdags äventyr Fjällvandring 2
manke sarek äventyr med 7 övernattningar Fjällvandring 4
Ny hemsida, angående äventyr i Sverige Fjällvandring 3
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.