Äventyr i skogen, första gången

Nä, mer klubben för de som tycker man beter sig som folk även på nätet. Blir rätt förvånad att du gasar på i samma stil efter att brallorna åkte ner. Ser inget fel i att admin knäppte dig på näsan när du uppenbarligen är feg och mot forumreglerna använder ett anonymt extra alias för att skriva saker du troligen inte står för med ditt namn bakom. Lite ödmjukhet skulle inte skada. Trevlig helg alla!

PS. Förstod först inte hur du orkade plåga dig själv med att läsa och registrera en användare till och med. Att du nu har två övergår mitt förstånd. Om Utsidan är så dålig så rekommenderar jag dig att logga ut och försöka hitta ett annat forum som passar dig bättre.

Finns en ganska enkel förklaring. Jag glömde bort mitt lösenord här på utsidan efter en tids inaktivitet. Har dessutom bytt mailadress och kan inte återställa mitt lösenord. Simple as that.. Men det är klart det är kul att spekulera i andra orsaker.
Sen vette tusan om mina brallor har åkt ner? Brukar ha både hängslen och skärp, haha
 
Klubben för inbördes beundrar, jo jag tackar! haha.
Sen att en moderator offentligt skriver i en tråd, istället för ett pm, visar väl återigen nivån här på utsidan :).

Jag tycker mest att det visar på den nivå som dina övertramp ligger på. Personligen föredrar jag för övrigt att moderatorer/admin tydligt förklarar vad enskilda individer gjort för fel - det ger andra möjligheten att undvika att trampa i samma sankmark vid ett senare tillfälle.

Om jag vore du skulle jag nu gå ut med identiteten på mitt andra konto så att vi alla kan bilda oss en egen uppfattning om vem du egentligen är. Det kan ju faktiskt vara så att du i denna tråd gjort ett olyckligt övertramp, medan du med ditt förra login varit en helyllemänniska hela tiden. I så fall kommer vi nog alla att förlåta dig. Om du inte gör det kommer i alla fall jag att förutsätta att du har något att dölja...
 
Jag är skeptisk. "Har läst en hel del inlägg här innan jag registrerade mig." skrev du tidigare fast du var medlem reda och själv hade ställt tältfrågor. Nog hade admin hjälpt dig med att resetta password om du kollat med dem.
 
Jag är skeptisk. "Har läst en hel del inlägg här innan jag registrerade mig." skrev du tidigare fast du var medlem reda och själv hade ställt tältfrågor. Nog hade admin hjälpt dig med att resetta password om du kollat med dem.

Spekulationer och återigen spekulationer.
Allt jag ville säga är att man inte behöver den dyraste utrustningen för att njuta några dagar i våran svenska natur. Att jag sedan själv valde ett lite dyrare tält betyder inte per automatik att jag avfärdar billigare alternativ. Bara att jag ville ha ett så lätt tält som möjligt.. och lättare tält kostar mer pengar. Är tyvärr ingen Hercules och föredrar lätt packning. Men man får lätt intrycket att man måste ha dyr utrustning för att överhuvudtaget få ge sig ut i naturen. Lyckas tydligen trampa en del människor på tårna, ber om ursäkt om jag provocerat er och eran dyra utrustning :)
 
Du gick fram som en elefant i en porslinsbutik och fattar nog inte ens det när du tjatar vidare om dyr utrustning. Din ursäkt är ju bara en gliring. Tror inte du skulle skriva så om du inte var anonym. Jag har också två hyfsat lätta och tåliga tält. Du kunde ha köpt ett lätt och billigt tält som du förespråkar för andra. Nu har du ju både dyrt tält och satellittelefon så du lever inte riktigt som du lär. Man vill ju inte bli sittande till fjälls med sönderblåst tält.
 
Spekulationer och återigen spekulationer.
Allt jag ville säga är att man inte behöver den dyraste utrustningen för att njuta några dagar i våran svenska natur. Att jag sedan själv valde ett lite dyrare tält betyder inte per automatik att jag avfärdar billigare alternativ. Bara att jag ville ha ett så lätt tält som möjligt.. och lättare tält kostar mer pengar. Är tyvärr ingen Hercules och föredrar lätt packning. Men man får lätt intrycket att man måste ha dyr utrustning för att överhuvudtaget få ge sig ut i naturen. Lyckas tydligen trampa en del människor på tårna, ber om ursäkt om jag provocerat er och eran dyra utrustning :)

Än en gång, det är ingen annan än du som pratat om dyr utrustning... Min största invändning mot vad du hittills skrivit är att du förutsätter att du kan få hjälp av andra när det skiter sig vilket jag tycker är en högst oansvarig inställning. Ring 112, ring fjällräddningen, vandra där det finns andra som kan hjälpa dig - om man inte har kunskapen eller utrustningen för att klara sig utan 112, fjällräddning eller andra ska man hålla sig hemma! Jag har tidigare skrivit (och fått skit för det) att jag aldrig skulle använda min egen säkerhetsutrustning på någon annan om det innebär att materielen är förbrukad därefter, men håller fast vid min ståndpunkt. Jag kommer självklart att hjälpa personer som på grund av att de tror att de svenska fjällen är som en promenad i Tyresta nationalpark ger sig ut med ett partytält från Rusta, men det kommer att ske på bekostnad av att jag använder deras eget tält eller kläder som tourniquet eller tryckförband på dem. Behöver de en brasa för att hålla värmen kommer jag att elda upp deras ryggsäckar - inte min egen... Allt enligt principen att aldrig använda sin egen atropininjektor på någon annan än sig själv...
 
Än en gång, det är ingen annan än du som pratat om dyr utrustning... Min största invändning mot vad du hittills skrivit är att du förutsätter att du kan få hjälp av andra när det skiter sig vilket jag tycker är en högst oansvarig inställning. Ring 112, ring fjällräddningen, vandra där det finns andra som kan hjälpa dig - om man inte har kunskapen eller utrustningen för att klara sig utan 112, fjällräddning eller andra ska man hålla sig hemma! Jag har tidigare skrivit (och fått skit för det) att jag aldrig skulle använda min egen säkerhetsutrustning på någon annan om det innebär att materielen är förbrukad därefter, men håller fast vid min ståndpunkt. Jag kommer självklart att hjälpa personer som på grund av att de tror att de svenska fjällen är som en promenad i Tyresta nationalpark ger sig ut med ett partytält från Rusta, men det kommer att ske på bekostnad av att jag använder deras eget tält eller kläder som tourniquet eller tryckförband på dem. Behöver de en brasa för att hålla värmen kommer jag att elda upp deras ryggsäckar - inte min egen... Allt enligt principen att aldrig använda sin egen atropininjektor på någon annan än sig själv...

Skrev att omdöme inget är man kan köpa för pengar. Och så länge man håller sig till vandringsleder under högsäsong i fjällen så lär du träffa betydligt fler människor än på en vandringsled i låglandet. 112 har alla rätt att ringa om dom behöver, i nöd. Har inte försökt få det till att man har rätt att ringa 112 bara för att man har dålig utrustning. Däremot har jag sagt att jag inte tror det är någon som behöver ringa 112 för att deras billiga utrustning inte håller.
Uppmanar ingen att missbruka nödummer. Så länge man har omdöme så klara man sig långt..även med billiga saker. Min poäng kommer antagligen inte gå hem.. därför lägger jag ner denna diskussion. Vem vet, kanske dyker upp under ett annat nick i framtiden, ;)
 
Du gick fram som en elefant i en porslinsbutik och fattar nog inte ens det när du tjatar vidare om dyr utrustning. Din ursäkt är ju bara en gliring. Tror inte du skulle skriva så om du inte var anonym. Jag har också två hyfsat lätta och tåliga tält. Du kunde ha köpt ett lätt och billigt tält som du förespråkar för andra. Nu har du ju både dyrt tält och satellittelefon så du lever inte riktigt som du lär. Man vill ju inte bli sittande till fjälls med sönderblåst tält.

Återigen, du låter dina känslor styra över vad du läser. Jag ÄGER ingen sattelittelefon...Däremot så brukar jag låna en sattelitnödsändare av en kompis om jag ger mig ut i fjällen. Inget man kan ringa med.. man tycker på en knapp för att sända signal till larmtjänst om jag t.ex råkar bryta benet och inte kan ta mig hem. Jag köpte ett lite dyrare tält för att det inte fanns några billigare tält som var så lätta. Och vill man vandra i några dagar så föredrar jag ett lätt tält. MEN... det håller knappats bättre än ett billigare tält. Snarare sämre pg av dom gjort det så lätt som möjligt.
Själv trodde jag du bara gick i dina egna skogar där ingen annan får gå enligt dig! :)
 
Däremot så brukar jag låna en sattelitnödsändare av en kompis om jag ger mig ut i fjällen. Inget man kan ringa med..

Det här var vad du skrev tidigare - förnekar du nu alltså att det är en satellittelefon?

Själv har jag sattelittelefon/nödsändare när jag går i fjällen som säkerhet.

Varför skrev du satellittelefon om du menade en Spot? Håll dig till sanningen så slipper du backa...

Och vill man vandra i några dagar så föredrar jag ett lätt tält. MEN... det håller knappats bättre än ett billigare tält. Snarare sämre pg av dom gjort det så lätt som möjligt.

Nähä? Vad säger du om dessa två då?
http://www.hilleberg.se/sv/product/unna
http://jysk.se/utomhus/talt/talt-alp-dhuez-4-pers-open-air

Skulle du påstå att det billigare och tyngre tältet skulle vara bättre?

Och så länge man håller sig till vandringsleder under högsäsong i fjällen så lär du träffa betydligt fler människor än på en vandringsled i låglandet.

Jag tycker fortfarande att det är uppenbart att du tycker att andra ska lösa problem på fjället bara för att någon valt att ha med sig ett partytält...
 
Du är rätt tjatig och beslår mig och "många på Utsidan" med en massa hittepå-grejer. Nu kom något nytt om skogar också. Känns inte 100% stabilt. Får jag välja så byter du till något annat forum som du mår bättre av.
 
Det kryllar av lätta och billiga tält på nätet och det vet du nog men ska det palla med om det brallar i så krymper utbudet drastiskt. Det diskuteras ju ofta lättvikt kontra förmodad tålighet. Läste senast idag om ett lätt för runt 1000-lappen.

Jag köpte ett lite dyrare tält för att det inte fanns några billigare tält som var så lätta.
 
Själv trodde jag du bara gick i dina egna skogar där ingen annan får gå enligt dig! :)

Den där var riktigt låg! För att testa riktigheten i ditt påstående ställer jag därför följande fråga till Niklaz - får jag tälta i din skog om jag lovar att inte störa eller lämna några spår efter mig?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daniel-S Tips på lagomt äventyr för en 5 åring? Fjällvandring 9
Naturfantast Sugen på äventyr? Bestig Kebnekaise! Fjällvandring 7
fjälltarzan Manges Äventyr Fjällvandring 0
Gustav Cronhamn Äventyr, vill du följa med? Fjällvandring 0
T.M Äventyr/Vandring i Norge. Fjällvandring 2
fredric_verklig.se Strapatz.com - Här börjar vårtat äventyr... Fjällvandring 3
kajakmannen Arrangörsledda flerdags äventyr Fjällvandring 2
manke sarek äventyr med 7 övernattningar Fjällvandring 4
Ny hemsida, angående äventyr i Sverige Fjällvandring 3
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.