Björn och varg när man sover i skogen

De enda djur som påverkat mig när jag tältat i skog och mark under alla år är just möss som man kan träffa på både i skog och på kalfjäll som letar genom packningen efter mat. Och en gång en ekorre utanför Kvikkjokks fjällstation som tog sig in i absiden och snodde min grynpåse till frukostgröten.
I övrigt reflekterar jag inte över vilda djur när jag tältar, de djur som finns här är oftast räddare för mig som människa än tvärtom.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

lsjonsson

Avslutat
De enda djur som påverkat mig när jag tältat i skog och mark under alla år är just möss som man kan träffa på både i skog och på kalfjäll som letar genom packningen efter mat. Och en gång en ekorre utanför Kvikkjokks fjällstation som tog sig in i absiden och snodde min grynpåse till frukostgröten.
I övrigt reflekterar jag inte över vilda djur när jag tältar, de djur som finns här är oftast räddare för mig som människa än tvärtom.

Jag har i o f s tältat ute mycket både i Sverige och utomlands men har aldrig haft möss inne i tältet el. som har gått lös på matförråd.
 

lsjonsson

Avslutat
Jag ska ut och sova i skogen. Jag har införskaffat mig en hammock och tarp och ska bara ut i närområdet till att börja med.

Är lite bekymrad över björn och varg. Ska iväg i början av maj och tänker att björnen som nyligen har kommit ut ur idet måste ju vara hungrig.

Är det något specielt jag borde tänka på?
Måste ha med mat men hur förvarar man maten så att man slipper att djuren kommer och tar den?
Kan det vara smart att ha med frystorkad mat istället för vanlig mat?
Jag vet att man kan ju väsnas lite när man vandrar rundt för att skrämma iväg djur men hur gör man när man sover?
Min man påstår att jag snarkar (något jag absolut inte gör) och att det kommer skrämma bort alla djur....

Jag kom och tänka på en sak till. Du har ingen ö ute i sjön som du kan paddla ut till, för där är du mer säker om du är rädd för nalle o varg.
I o f s är björnen en bra simmare med ett bra luktsinne så det är ju egentligen inga problem för nalle att simma ut till ön om den vill. :)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Fast allra farligast är nog virusen... Skämt åsido så får man vara glad om man nån gång får se en björn. Själv har jag rört mig i skog och mark i 40 år och fortfarande ingen på listan!
 
Det finns inget att oroa sig för!

Ovanstående rubrik är förstås helt galen även om den är sann. Är man orolig så är man. Det alla andra borde göra är att försöka minska oron hos trådskaparen. Men vad händer? Mängder med "goda råd" hur man ska undvika björnkontakt. Helt i onödan! Det enda som händer är att TS får mer vatten på sin oroskvarn.
Jag har ett jättebra råd: Borsta tänderna innan du går och lägger dig. Det gör jag varje kväll och jag har inte blivit störd av björn en enda gång trots många hundra utenätter.
Sov gott!

HåkanF
 

HasseQ

Avslutat
------------------------------
 

Bilagor

  • b3.JPG
    b3.JPG
    139.6 KB · Visningar: 645

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.