Äventyr i skogen, första gången

Haha, har ett naturreservat ett par hundra meter bort där man får tälta så det är bara att köra. Undrar var det där kom ifrån egentligen. Äger inte mark men han har väl missuppfattat nåt av mina inlägg med vilje. Eatmyram, meddelar du ditt andra nick snart? Och kommer du att logga av från Utsidan mer permanent nu?

Den där var riktigt låg! För att testa riktigheten i ditt påstående ställer jag därför följande fråga till Niklaz - får jag tälta i din skog om jag lovar att inte störa eller lämna några spår efter mig?
 
haha, har ett naturreservat ett par hundra meter bort där man får tälta så det är bara att köra. Undrar var det där kom ifrån egentligen. äger inte mark men han har väl missuppfattat nåt av mina inlägg med vilje. Eatmyram, meddelar du ditt andra nick snart? Och kommer du att logga av från utsidan mer permanent nu?

:) .
 
hejsan alla trevliga.
naturligtvis är myran välkommen att stanna kvar på forumet.

livet är fyllt av missförstånd, misstolkningar, missriktad prestige och puckade uttalanden.;)
alla är barn i början och erfarenhet kallar man sina misstag ...

go tur
vänligen nils
 
Senast ändrad:
Haha, har ett naturreservat ett par hundra meter bort där man får tälta så det är bara att köra. Undrar var det där kom ifrån egentligen. Äger inte mark men han har väl missuppfattat nåt av mina inlägg med vilje. Eatmyram, meddelar du ditt andra nick snart? Och kommer du att logga av från Utsidan mer permanent nu?

Misstänker att han blandat ihop dig med en annan Niklas - niking. Han som far fram i trådar om att inskränka/avskaffa allemansrätten och slopa naturreservat på privata marker osv.
 
Senast ändrad:
Rolig tråd

Rubriken - Äventyr i skogen....

Och sedan läsningen därtill.
Jag måste bara lyfta på hatten för forumets gamla garvade medlemmar och er oförtröttliga energi att omvända omdömeslöshet till något slags nyktert omdöme.

Visst finns det en point i den synpunkten att friluftsbranschen under senare år fått mycket inslag av krämarnas marknad med prisbilder som inte alltid motsvarar kvalitén men även detta har ju debatterats flitigt här. Just denna tråd var kul att läsa. Med en tidstypisk ungdomlighet funderar ett par antagligen hyggliga grabbar om huruvida björn och varg kunde störa det skogliga äventyr man planerade... Tålmodigt får de svar, vilket bemöts med oförståndig kaxighet vilket nog är lite tidstypiskt.

Omdöme kan också vara förstånd att utan större prestige lyssna till de som har kunskap och erfarenhet och ödmjukt ta till sig förståndet.
 
SVAR: Äventyr i skogen, första gången

Hej!

Här kommer några bra svar på dina frågor!
Svaren skriver jag med FET text under det du skrivit.


"Tjena!

Jag och en kompis tänkte ta en tur i skogen.
Helt rätt!

Vi utgår från en stuga långt från bebyggelse i hälsingland och planen är att vara ute i två nätter.
Ingen av oss har någon som helst erfarenhet av detta och tar således gärna i mot synpunkter på vår plan.

Planen just nu är att runda tre sjöar vilket är 6,5mils gång i skog, det finns inga väger eller dyl.
Hur lång tid tar det att gå en mil i skogen ungefär? Är det en realistisk plan?
Börja med att se hur långt ni hinner första dagen, har ni inte tagit er längre än halvvägs första dagen och känner att ni kämpat för att ta er dit; gå då hem andra dagen :p Enkelt

Hört att det finns en del björn och varg i området. Någon sa att vi bör göra lite ljud då och då.
Hur orolig behöver man vara?
Vi tänkte lagra maten vi har med oss några hundra meter från lägret när vi sover. Nödvändigt?
Normalt skulle nog de flesta säga att det inte är något att oroa sig för, eftersom att t.ex. björnen är räddare för människan än vad vi är för dom, men så är det tyvärr inte alltid! Man bör räkna med att träffa björnar som inte mår så bra p.g.a. sjukdomar och annat, och gud vet vad man ska göra i en sån situation och inte... Men att stå på sig och inte visa att man är rädd ska tydligen funka, om man nu klarar det, om det nu är en frisk eller ung björn som nyss lämnat morsan sin, då är dom rätt fega av sig om verkligen visar vem som bestämmer och äger området. Är det en gammal eller riktigt sjuk björn så kan allt hända. Man får ju tyvärr inte bära vapen hur som helst för nödvärn mot sånt heller. Men utgå från det normala, att det inte ska vara någon fara, och att göra ljud ifrån sig hela tiden kan vara en bra idé, det är för att undvika, att om man går i motvind och björnen inte får vittring av en, att komma för nära inpå den så att den blir rädd/överrumplad och attackerar, sägs att dom ska ha nån radie på 30meter där dom går till anfall om man korsar den, men det vet man förmodligen aldrig förrns det är för sent :p Men ger ni ljud ifrån er så ger ni den möjlighet att fly från er innan det händer.

Gällande maten så kan det vara klokt att ha den på annat ställe om ni nu ska vara på den säkraste sidan.


Vi tänkte tillaga all vår mat med hjälp av brasa. Fungerar det även om det regnar/har regnat?
Gör det någon skillnad om vi packar med något vedträ ifall det skulle vara blött?
Vi tar med oss tändvätska.
Klart det gör! (Beroende på vad terrängen erbjuder iofs. Kan vara omöjligt i bergig terräng)

1. För att vara på säkra sidan; plocka en massa näver från björk innan om ni passerar några, och förvara det helst torrt. Är det riktigt blött och jävligt och det finns björk i närheten så får man skära djupare bitar av näver, det är alltid torrt på de inre lagren om det är en färsk björk.
Var själv på en överlevnadsutbildning under vintertid då det regnade som fan på dagen och blötte ner ALLT och som sedan frös till ett islager på kvällen när temperaturen sjönk till >-25.. Då var det inte lätt att få eld på nånting, även nävret runt björkarna var isbeklädda, men som sagt, man får då skära bitar så man kommer åt de djupare lagren.

2. Fixa en massa TORR död granris, det finner ni oftast längst ner på gamla granar. (Det skall knaka och spraka när ni knäcker det) annars är det surt och svårtänt.
Detta lägger ni som första lager i brasan ovanpå näver, tidningspapper eller annat torrt lättantänt material.

3. Fortsätt med att hitta medeltunna kvistar/grenar att lägga ovanpå torrt dött granris, och allt eftersom brasan tar sig så går ni upp i grovleken för att tillslut kunna lägga på stockar om ni vill, även om dom är blöta så torkar dom efter ett tag och antänder om ni har fått upp en bra brasa.

Men tänk också på att inte göra en brasa som ni lagar mat vid i närheten av er tältplats heller, om ni vill vara på den säkraste sidan... Lukten av mat kan i absolut värsta fall dra till sig oönskade gäster på nätterna.


Vi tänkte bygga ett vindskydd dom två nätterna vi ska sova. Med rep, pressening och det naturen har att erbjuda.
Sover gör vi på liggunderlag och i sovsäck. Det ska enligt smhi vara runt 10C på natten.
Att bygga vindskydd är enkelt, skulle det blåsa riktigt mycket skulle jag nog förstärka upp med grova grenar/mindre träd + massa granris över presseningen så att den inte skulle fungera som vindsegel istället samt fladdra så mkt, och lägg ett lager granris under liggunderlaget för att isolera bättre utifall det skulle bli kallt helt enkelt.

Det finns mycket vatten där vi ska gå som vi tänkte koka för dricksvatten.

Vi tänkte i stort käka konserver, pasta, ägg, proteinbars och mackor.
Det går nog utmärkt, ni ska ju bara vara ute i 2 dygn, ta med lite havregrynsgröt också, bara att låta svälla i kokat vatten, och drick mkt vatten... Konserverna kan ju väga en del, men det beror ju på hur bra fysik ni har.. Det vet ni ju själv...

Vi har med oss varma kläder, kompass, karta, myggmedel, plastpåsar för att hålla tätt och regnskydd till våra väskor, skavsårsplåster, diskgrejjer, papptalrikar, pannlampor, stekpanna och kastrull
Stekpanna och kastrull haha... Funkar säkert men kan ni inte skaffa ett jägarkök (trangiakök)? Lättare och smidigare att ta med. :p Och man MÅSTE inte ha t-röd för att använda dom, går bra att ha över öppen eld i värsta fall också.


Vad har vi inte tänkt på?
Övriga tips till förstagångshajkare?
Tycker ni ska meddela till någon att ni skall göra detta samt vart ni tänker vandra och när ni beräknas vara tillbaka, underlättar utifall ni går vilse och det blir eftersök, låter som att risken finns där eftersom ni är ovana och tänker köra med karta och kompass, kan räcka med att ni tar ut kompassriktning där det ligger järnskrot i backen som stör magnetfältet och gör så att kompassnålen visar fel riktning.

Och skulle ni upptäcka att ni gått vilse, fortsätt då inte att gå ännu mer vilse, polisen brukar sända ut en helikopter för grovspaning samt skicka ut personal med spårhundar efter en modell om "sannolikhetscirklar" utifrån vart ni antas ha försvunnit och börja leta inom en radie på några få kilometer men som kan ta flera timmar att genomsöka, när den första cirkeln är genomsökt så utvidgar man till nästa och nästa osv, men inte i all oändlighet, därför stanna kvar på plats om ni upptäckt att ni är helt vilse... Och tänk på att göra det så enkelt som möjligt för ett ev. eftersök.

Var uppmärksam på helikopter, det första som sätts in vid eftersök om jag inte har helt fel.
Hör ni ljudet av dom så bör ni försöka vara så synlig som möjligt ute på öppna fält, om det inte finns några sådana utan bara tät skog, så bör ni stanna på platsen och rigga upp en brasa som ni kan tända på så fort ni hör ljudet av/ser en helikopter, samt ha ett stort lager granris bredvid som ni sedan kan ösa på när ni fått bra fjutt på brasan, det för att skapa en tjock rökpelare som helikopterpiloten lär märka.

Har varit med på 5 jävliga eftersök efter försvunna personer och det är inte kul med negativa utgångar, så om ni går vilse, men ändå vill fortsätta gå ännu mer vilse i hopp om att ni hittar tillbaka (vilket faktiskt brukar vara normalt då rädsla och panik lätt uppstår och gör en helt dum i skallen), så försök då att tänka på det jag skrivit om eftersök och lugna ner er och komma till sans, försök tänka så smart ni förmår och lämna så mkt onaturliga spår ni kan efter er, för att underlätta för sökhundar och sökpatruller så att dom kan hitta er innan det är för sent, och gå inte och frys ihjäl gömd under nån gran, lätt hänt om man söker skydd för vind, regn och kyla, men isf. lämna något väl synligt (som kommer att ligga kvar och inte blåsa bort) på plats utanför den granen!

Nu har jag svarat mkt med "worst case scenarios" i beaktning, men man ska alltid räkna med det värsta ;)
Personligen tror jag ni kommer klara eran tripp utmärkt och odramatiskt.
Ha så kul!
 
@Johnny L. Visst, risken är ytterst liten, men man ska väl vara ärlig och säga att man skall vara medveten om att risken ändå finns där även om den är liten.
Det är många som är trångsynta och förnekar detta, (Om det har att göra med rädsla eller kan man ju undra över) men med den rovdjurspolitik som bedrivs nu är det skillnad på hur det har varit och hur det är i dagsläget.
Kolla länkarna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11265409.ab
Står att dom tror att det var hunger som drev björnen, men har hört att dom efter veterinärbesiktning
funnit att björnen hade ngn sjukdom, någon parasit i hjärnan eller vad det var.
Och att den inte hade visat minsta tecken på rädsla för jägarna som bedrev jakten för att avliva den.
Vilket inte är normalt beteende.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jamtlandsnytt/bjornen-krossade-hans-ben
Att den först kommer fram och rycker i kläderna, sedan går och sätter sig en stund för att senare attackera igen med full kraft... Låter det som ett normalt beteende?
Inte attackerade den då för att den helt plötsligt kom på att bli rädd för honom efter att den suttit
och filosoferat en stund efter att nyss ha vågat sig fram och slitit i kläderna på honom...

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2356231
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daniel-S Tips på lagomt äventyr för en 5 åring? Fjällvandring 9
Naturfantast Sugen på äventyr? Bestig Kebnekaise! Fjällvandring 7
fjälltarzan Manges Äventyr Fjällvandring 0
Gustav Cronhamn Äventyr, vill du följa med? Fjällvandring 0
T.M Äventyr/Vandring i Norge. Fjällvandring 2
fredric_verklig.se Strapatz.com - Här börjar vårtat äventyr... Fjällvandring 3
kajakmannen Arrangörsledda flerdags äventyr Fjällvandring 2
manke sarek äventyr med 7 övernattningar Fjällvandring 4
Ny hemsida, angående äventyr i Sverige Fjällvandring 3
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.