Läger eld eller inte?

Jag ska ge mig av på en längre resa genom europa och förhoppningsvis även andra delar av världen. Jag hade tänkt att ta mig runt genom att lifta och för att hålla kostnaderna nere sova i skogar eller på andra "gratis" platser. Har även gått med i www.couchsurfing.com och www.hospitalityclub.org så jag kan duscha och sova varmt lite då och då också :)

Mitt störrsta problem just nu är sova utomhus ensam, jag har läste en del gammla forumsinlägg om ämnet men tycker inte jag har fått mina farhågor stillade.
Det verkar som om björn och varg håller sig borta från oss människor, även på kvällen.
Men hur är det med älgar? De verkar vara ganska nyfikna och lite mindre människoskyga än de andra djuren.
Och vildsvin och grävlingar? Har fått höra flertal berättelser från bekatana hur de blivit jagade av vildsvin, iofs på dagtid men ändå.

Och vad är bäst om man sover i en hängmatta och inte vill att det ska komma en massa djur och bråka med en, läger eld eller inte ?
Jag kan tänka mig att elden håller en del djur borta genom att först och främst visa att det finns människor där och för det andra så gillar nog inte vilda djur eld så mycket.
Men om man har eld så avslöjar man å andra sidan för de nyfiknare djuren vart man är och då kanske de kan få försig att komma och vara jobbiga ;)

Jag känner mig nog tryggast utan eld eftersom jag känner mig mer osynlig och så bibehåller man mörkerseendet. Men är risken större att en älg eller rådjur eller liknaden antignen medveten kommer till min hängmatta och bökar på mig? Eller rent av att de inte ser mig i min gröna hängmatta och går in i mig?
Som ni förstår så är min kunskap om vilda djur inte särkligt stor, skulle uppskatta om någon hade några bra länktips på sidor där jag kan införskaffa mig lite info.

Skulle även behöva lite tips om vad det kan finnas för vild djur i resten av europa och andra länder "i närheten" och vad jag bör akta mig för.
 
Hundar, katter, fåglar och rävar är de enda djur jag kan tänka mej kommer fram till en lägerplats. Människor är nog utan tvekan största hotet.
(Kanske björnar som vant sig vid matande turister i ex. USA...?)

Att göra eld ute i naturen är väl olagligt nästan överallt så förutom att elden drar till sig rövare och banditer kan du även få problem med markägare och poliser.

/M
 
Jag undrar ju i hur många länder i Europa som man faktiskt får sova i en skog utan markägarens tillstånd? Vår allemansrätt är såvitt jag vet ganska unik?
 
I många (om inte typ alla länder) i Europa får man inte övernatta hur som helst i naturen. Allemansrätten vi har i Sverige är nog få andra länder förunnat. Djuren är nog inte det stora problemet.

/mattias
 
Djur av alla de sorter kan vara nyfikna, men att bli anfallen medan man är stilla/sovande måste vara extremt ovanligt, särskilt av vad du kan stöta på i europa.
Även på de ställen där det finns sopätande/utfodrade björnar så är det ju maten de vill åt, och inte människan. Tror t.o.m. att jag läst nån berättelse om en amerikan som blev lite tilltufsad av en björn för att han hade en chokladkaka med sig i sovsäcken. Så snart björnen fått fram snickersen så tappade han totalt intresset för människan.

Största hotet är nog arga markägare. Men om man inte bekymras av principen av lagbrottet och lägger lite möda på att hålla sig dold borde det inte vara något problem.
 
Tack för alla svar, jag känner mig säkrare nu :)

Det var mest vilddjur jag var orolig för, människor kan jag hantera. Och jag tror inte särkligt många skulle bry sig om att någon sover i skogen eller inte. Tror mest att de blir nyfikna, även om de har uniform.
 
Min erfarenhet att om markägare eller polis, motsvarande uppfattar det som att man är nån slags luffare, så kan de bli otrevligt inställda, särskilt nära städer. Om de ser det som att man är en helylle-friluftare så går det bättre. I många länder i europa finns ett utpräglat förakt för "resandefolk".

Tänk på den viktiga delen av allemansrätten om hänsyn till odlingsmark/grödor etc. I andra länder kan andra saker vara viktiga, valnötslundar eller vadfan som helst. Och se till att vara uppdaterad. När jag bodde i skottland höll två polare till mig på att få böter på upp till £5000 för att de gått genom en grind när det var mul- & klövsjuka i området. Skitarga markägare med 4-hjulingar och hagelbrakare som körde ifatt dem uppe bland kullarna och skällde och levde om. Och då finns det ju som sagt en typ av allemansrätt där ändå...

Om du kan stealtha utan att verka tjuvaktig så är det ju bäst. Mitt tips är att undvika skogssovande i närheten av städer, både för att slippa polis/väktare, men också annat löst folk med mer skumma avsikter. Djur kan man ju strunta i, förutom då lösspringande hundar som kan vara sjuka eller så, men det är ju återigen i städerna som sånt kan vara ett problem.
 
"Inte störa-inte förstöra" är alltid en god regel att utgå från,det löser det mesta både vad gäller djur och människor.


peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.