Äventyr i skogen, första gången

Jag har varit medlem på Utsidan sen 2001 år och det där tycker jag inte riktigt stämmer. Tält kan jag gå med på att det avråds från att gå upp på högfjäll i tveksamma tält när det är risk för kallt och dåligt väder. Man dör troligen inte men hur kul är det att ha lagt en semestervecka, planering och tågbiljett m.m. och så blir man t.ex. blöt inne i tältet för att det regnar i ett dygn?

Vad gäller ryggsäckar och sovsäckar är det inte samma "hets" tycker jag. Det är oftast nya som vill ha en superlätt variant, packvolym som en apelsin och jättevarm säck och blir lite förvånade att en värstingsäck kostar >3000 från Marmot (jag har Alpkit för 1400). Går man på sommaren på populära leder så är ju möjligheterna att komma in i en stuga större men jag tycker inte att man på något vis inte ska ha en komplett utrustning, oavsett pris, och lita på att "andra" eventuellt dyker upp och kan hjälpa för att man sitter och fryser eller är hungrig e.dyl. Faktum är att min hitills enda natt med storm var på blåbärs-Jämtlandstriangeln ca 9 sept ett år. Finväder på eftermiddagen men sen blev det riktigt dåligt på kvällen. Trots bra tält så var vi påklädda och allt packat ifall tältet skulle ge sig. Hade inte varit så kul att ge sig ut i mörker och spöregn i de vindarna.

I den här tråden börjades det med "Ingen av oss har någon som helst erfarenhet av detta och tar således gärna i mot synpunkter på vår plan." vilket gör att man mest blir lite orolig för om de kommer att irra bort sig á la detta: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/jens-hittad-efter-tolv-dagar-i-skogen

Skrevs väl heller inget om att de skulle behövas hightec-grejer utan mer att det är idé att prova på att vara ute först men då var kommentaren: "Det finns egentligen inget utrymme att åka ut och testa saker och det skulle också förstöra lite av äventyrskänslan." plus "Inga erfarenheter alls av att vandra och sova i skogen på riktigt.". Åtminstone jag tyckte inte att det lät helt klockrent i samband med klaslars attityd i första inlägget :) Dock så är det Utsidan och de fick ändå fortsatt bra råd osv. och det gick ju fint. Såg ju ut att ha varit riktigt fint sommar- och badväder där.


Poängen är att många gärna vill att man ska ha det dyraste tältet, dyraste kläderna, dyraste ryggsäcken, dyraste frystorkade maten för att överhuvudtaget ge sig ut i fjällen.
SÅ obebott och farligt är det inte i fjällen om man håller sig till vandringslederna.
Det behöver inte och ska inte kosta en mindre månadslön för att våga sig ut i fjällen.
 
Jargongen här på utsidan är att man måste ha bra.. OCH dyra grejjor..annars överlever du inte! .. Typ... men om man har omdöme, vilket är gratis.. Så överlever du utan tält i fjällen om det är så illa. Bara trött på människor som föreslår det dyratste tälet, dyraste sovsäcken bara för att man ska ut i naturen. Hur mycket pengar dom än lägger på friluftssaker så kommer det aldrig bli lika bekvämt som deras etta i sthlm. Sthlmfjollor hade jag velat skriva.. men avstår..eller.. ehm!? :)
 
Äh, man får väl för vara lite kritisk till det man läser. Det är samma på många forum men betyder inte att "alla" eller "många" tycker så. Ser att du registrerat dig för 12 timmar sen så jag tycker att det är lite hårt att såga Utsidan redan :) Läs på happymtb.org vad man tycker om att köpa en budgetmountainbike eller inte-så-dyr-landsvägscykel med halvers komponenter. Där kan man snacka om materialsport.

Jargongen här på utsidan är att man måste ha bra.. OCH dyra grejjor..annars överlever du inte! .. Typ... men om man har omdöme, vilket är gratis.. Så överlever du utan tält i fjällen om det är så illa. Bara trött på människor som föreslår det dyratste tälet, dyraste sovsäcken bara för att man ska ut i naturen. Hur mycket pengar dom än lägger på friluftssaker så kommer det aldrig bli lika bekvämt som deras etta i sthlm. Sthlmfjollor hade jag velat skriva.. men avstår..eller.. ehm!? :)
 
Jargongen här på utsidan är att man måste ha bra.. OCH dyra grejjor..annars överlever du inte! .. Typ... men om man har omdöme, vilket är gratis.. Så överlever du utan tält i fjällen om det är så illa. Bara trött på människor som föreslår det dyratste tälet, dyraste sovsäcken bara för att man ska ut i naturen. Hur mycket pengar dom än lägger på friluftssaker så kommer det aldrig bli lika bekvämt som deras etta i sthlm. Sthlmfjollor hade jag velat skriva.. men avstår..eller.. ehm!? :)

Håller inte riktigt med dig där.

Frågar du efter ett lätt tält som klarar stormvindar och blötsnö, då kommer ingen på utsidan.se föreslå ett "festivaltält" för 300kr.
Frågar du efter ett tält som klarar (håller tätt) en bilsemester genom Sverige kommer ingen på utsidan.se föreslå ett Hilleberg.


Man ställer ju trots allt en fråga till kunnigt folk för att man vill ha ett ordentligt svar baserat på åratal av erfarenhet, och då får man svar därefter. Ingen säger ju emot att man kan ta med en gjutjärnspanna och en propanbrännare med blå flaska på vandringen, men många kommer påpeka att det kommer bli tungt att bära på.
Tyvärr har folk i allmänhet (gäller nog oss alla) svårt att acceptera det som de inte själva fått lära sig "den hårda vägen".
 
Håller inte riktigt med dig där.

Frågar du efter ett lätt tält som klarar stormvindar och blötsnö, då kommer ingen på utsidan.se föreslå ett "festivaltält" för 300kr.
Frågar du efter ett tält som klarar (håller tätt) en bilsemester genom Sverige kommer ingen på utsidan.se föreslå ett Hilleberg.


Man ställer ju trots allt en fråga till kunnigt folk för att man vill ha ett ordentligt svar baserat på åratal av erfarenhet, och då får man svar därefter. Ingen säger ju emot att man kan ta med en gjutjärnspanna och en propanbrännare med blå flaska på vandringen, men många kommer påpeka att det kommer bli tungt att bära på.
Tyvärr har folk i allmänhet (gäller nog oss alla) svårt att acceptera det som de inte själva fått lära sig "den hårda vägen".

Men ingen med "år av erfarenhet" har använt billiga saker och kan yttra sig om det.
Folk verkar komma direkt från storstadsgjungeln och tar för givet att man måste ha ett tält för 5000sek för att klara 4 dagar i fjällen. Så ÄR det ju inte. Och blåser ditt jula tält sönder efter 1-2 dagar så dör du jui inte. Däremot så blir din semester mindre lyckad och du kommer antagligen välja ett bättre tält nästa gång. Stör mig bara på alla som hela tiden måste välja det dyraste och bästa för en jävla liten tur i fjällen. Du betlar säkert skatt som alla andra.. saknar du omdöme och går vilse eller hamnar i nöd så har du rätt att ringa 112 som alla andra.. som har svindyr utrustning!
 
Pröva att ringa i Sarek .

Ja, som jag skrev. Saknar man omdöme så spelar det ingen roll hur dyr utrustning du har.
Själv har jag sattelittelefon/nödsändare när jag går i fjällen som säkerhet.
Men inte för att jag är rädd att min utrustning inte håller.. Utan för att alla kan trampa snett/bli sjuka...
 
Men ingen med "år av erfarenhet" har använt billiga saker och kan yttra sig om det.
Folk verkar komma direkt från storstadsgjungeln och tar för givet att man måste ha ett tält för 5000sek för att klara 4 dagar i fjällen. Så ÄR det ju inte. Och blåser ditt jula tält sönder efter 1-2 dagar så dör du jui inte. Däremot så blir din semester mindre lyckad och du kommer antagligen välja ett bättre tält nästa gång. Stör mig bara på alla som hela tiden måste välja det dyraste och bästa för en jävla liten tur i fjällen. Du betlar säkert skatt som alla andra.. saknar du omdöme och går vilse eller hamnar i nöd så har du rätt att ringa 112 som alla andra.. som har svindyr utrustning!

Själva poängen är att de som har år av erfarenhet faktiskt har använt billiga saker och lärt sig vad som duger och inte. Man köper inte dyra saker om man inte behöver.

Vidare kan det lätt bli fara för livet om man helt plötsligt är utan tält under en höststorm och samtidigt har flera mil till hjälp.

Jag lägger hellre en tusenlapp mer på mitt tält än bekostar skattebetalarna tiotusentals (kanske hundratusentals) kronor, men det är kul att veta att det finns någon som tar hand om skatteöverskottet.
 
Tagga ner...

Det är väl upp till var och en vad man är billig att betala.

Men man ska faktiskt ta det på allvar när man ger sig ut! Det är ju aldrig FEL med bra utrustning åtminstone. Man kan inte ta det för givet att man kan ringa på hjälp heller, hur många gånger har man inte läst att räddningstjänsten inte har kunnat åka ut med helikopter etc på grund av dåligt väder? Har stått i tidningarna sista åren i vart fall. Lagom kul att stå där då utan varken tak över huvudet eller möjlighet till att laga mat.

För egen del tycker jag det är väldigt bra med väldigt erfarna här på forumet som vet vilka prylar som är bäst, vad det är för egenskaper som önskas, vilka varumärken etc. Som någon tidigare nämnt har de ju faktiskt hunnit testa vad som är bäst. Sen kan ju jag värdera informationen man får efter eget huvud.

Ibland lönar det ju sig i längden att köpa dyrt också, billigare att köpa ett DYRT tält men som håller i tio år (eller längre!) om man jämför med ett billigt som håller i två säsonger... Därmed inte sagt att det dyraste alltid är det bästa alternativet. Så personligen tycker jag att det är upp till var och en att fundera på hur erfaren man är, vad man kan klara av, vad man vill få ut av sin tur, vad det är för komfort man vill ha.
 
Hur ids du lägga energi på vad andra väljer att göra med sina pengar? Först var du arg på de som ger råd om för dyra grejer och nu även på de som köper för dyra grejer. Det är väl inget som skadar dig på nåt vis? Det kan ju tom vara bra, kolla på Blocket nu när folk börjar komma hem från fjällvandringarna :)

Stör mig bara på alla som hela tiden måste välja det dyraste och bästa för en jävla liten tur i fjällen.
 
Hur ids du lägga energi på vad andra väljer att göra med sina pengar? Först var du arg på de som ger råd om för dyra grejer och nu även på de som köper för dyra grejer. Det är väl inget som skadar dig på nåt vis? Det kan ju tom vara bra, kolla på Blocket nu när folk börjar komma hem från fjällvandringarna :)

Roligast är väl att han själv har en satellittelefon :)
Tänk den som hade råd med det :)
 
Roligast är väl att han själv har en satellittelefon :)
Tänk den som hade råd med det :)

Satellitnödsändare lånar jag iofs av en kompis som har eget flygplan och abonnemang = gratis.
Men man måste ju ha ett hilleberg tält om man ska ut i fjällen.. annars KAN man ju stå där utan tält om höststormen sätter in.. Och tänk, man kanske har 10km till närmaste fjällstuga.. huga! ;)
Och... ja.. Tänk om tältet blåser sönder och man har 3 mil till närmaste stuga.. Det är ju ändå för hemskt. Orkar man inte gå 3 mil i en nödsituation ska man nog inte ge sig ut från början. Som jag skrev tidigare..omdöme är inget man kan köpa för pengar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daniel-S Tips på lagomt äventyr för en 5 åring? Fjällvandring 9
Naturfantast Sugen på äventyr? Bestig Kebnekaise! Fjällvandring 7
fjälltarzan Manges Äventyr Fjällvandring 0
Gustav Cronhamn Äventyr, vill du följa med? Fjällvandring 0
T.M Äventyr/Vandring i Norge. Fjällvandring 2
fredric_verklig.se Strapatz.com - Här börjar vårtat äventyr... Fjällvandring 3
kajakmannen Arrangörsledda flerdags äventyr Fjällvandring 2
manke sarek äventyr med 7 övernattningar Fjällvandring 4
Ny hemsida, angående äventyr i Sverige Fjällvandring 3
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.