Äventyr i skogen, första gången

Så var det kanske dags att rapportera hur det gick!

Vandringen var otroligt lyckad, ett fantastiskt äventyr i vår vackra natur. Fågelvägen från utgångspunkten var runt milen till campet vi satte upp vid en sjö, antaligen vandrade vi något längre än så .. ;-)
Min åsikt om att man varken behöver hightechutrustning eller vara ett proffs för att vara ute och promenera i skogen står jag fast vid. Dock så bör man ha respekt för naturen och chansen att gå vilse om man inte kan karta och kompass.

Bjuder på lite bilder:

2n02fcj.jpg
[/IMG]

a1s6dx.jpg


2gsik5s.jpg


Vill också tacka alla som svarat här, hjälpte enormt mycket!
 
Med larv menar jag tjafset och försvaret som uppstod. Att bisittaren skrävlar om nån rösad gång runt nått berg i himalaya och nån "bestigning" är rent larv.

Nej, det är det inte. Redan varit i himalya ännu en gång och besteg denna gången en peak på 6250m höjd.

Har också sovit ute i skogen i norra jämtland helt utan någon som helst urstuning för detta, så svårt som ni får det att låta är det inte.
 
Vem har skrivit att man måste ha hightec-grejer osv? På bilden såg det ut som att ni hade helt normala grejer för vandring som alla andra.
 
Har också sovit ute i skogen i norra jämtland helt utan någon som helst urstuning för detta, så svårt som ni får det att låta är det inte.

Det är ingen som påstått att det är svårt, men de flesta höjer ett varningens finger när någon, till synes, helt grön på området har tänkt springa ut i väglöst land med uppfattningen - Vad kan egentligen gå fel? Hur svårt kan det vara?.

Folk som inte är vana vid orientering och som inte kan hålla sig torra och varma hamnar ganska ofta i situationer som kan vara riktigt farliga. Det räcker liksom att man stukar foten och blir blöt för att det ska kunna bli riktigt otrevligt.
 
Först vill jag gratulera till en trevlig tur i skogen!

Sen vill jag nog påstå att man inte behöver speciellt mycket för att klara av två dagar i våra svenska skogar. Du överlever utan vatten, mat och karta i två dagar i sämsta scenariot.

Folk på utsidan, om man får generalisera en hel del... Har en tendens att vara lite av prylbögar när det kommer till friluftsliv. Har man inte det dyraste och bästa så överlever man inte i våran svenska natur. Vet inte om det gäller friluftsmänniskor i allmänhet eller bara folk på utsidan. Kanske det bara är storstadsmänniskor som hänger på utsidan? Hur som helst, för att njuta några dagar i våran svenska natur, eller för den delen fjäll. Behöver man ingen dyr utrustning för att överleva, eller för den delen leva och ha en trevlig tur!
 
Tror inte det går att generalisera så där. Jag gillar friluftsprylar med jakt, fiske och mountainbike m.m. De är mina största intressen där jag gärna lägger mina pengar istället för på annat. Det är nog mest tältdiskussionerna som brukar spåra ur. Jag har haft en natt med storm och många med ganska jäkla dåligt väder *i fjällen* så där skulle jag personligen inte chansa. Man behöver nog inte dyr utrustning men bra grejer är att föredra ovan trädgränsen. I skog är det nog mest risken att virra bort sig att tänka på.
 
Tror inte det går att generalisera så där. Jag gillar friluftsprylar med jakt, fiske och mountainbike m.m. De är mina största intressen där jag gärna lägger mina pengar istället för på annat. Det är nog mest tältdiskussionerna som brukar spåra ur. Jag har haft en natt med storm och många med ganska jäkla dåligt väder *i fjällen* så där skulle jag personligen inte chansa. Man behöver nog inte dyr utrustning men bra grejer är att föredra ovan trädgränsen. I skog är det nog mest risken att virra bort sig att tänka på.

Hm, har man tänkt sig att gå långt utanför vandringslederna i våra svenska fjäll så är det klart man bör ha bra utrustning. Men man överlever även om tältet blåser sönder. Det är ju mer människor i våra svenska fjäll under högsäsong än våra vandringsleder på låglandet.
Så jag skulle vilja påstå att det är lättare att överleva utan utrustning i fjällen än på "låglandet" eftersom det är så mycket människor i rörelse. Jag har faktiskt inte hört om någon människa som har dött pg av dålig utrustning i våran svenska natur, har ni? Har någon dött så har det väl isåfall handlat om dåligt omdöme. Och omdöme är inget man kan köpa för pengar, tyvärr.
 
Jag möter sällan eller aldrig andra där vi brukar jaga och mobiltäckning är väldigt dålig/obefintlig. Tycker själv inte att man ska förlita sig på att andra människor magiskt ska dyka upp och kunna erbjuda hjälp i fjällen. Då tänker man fel tycker jag. Man ska ha grejer med sig så man reder sig själv. Du skriver om att dö men jag är mer ute efter att ha det säkert och njutbart även om vädret visar sig från sin sämsta sida. Menar återigen fjäll. I skog kan man alltid hitta lä och någon slags tak över skallen.
 
Jag möter sällan eller aldrig andra där vi brukar jaga och mobiltäckning är väldigt dålig/obefintlig. Tycker själv inte att man ska förlita sig på att andra människor magiskt ska dyka upp och kunna erbjuda hjälp i fjällen. Då tänker man fel tycker jag. Man ska ha grejer med sig så man reder sig själv. Du skriver om att dö men jag är mer ute efter att ha det säkert och njutbart även om vädret visar sig från sin sämsta sida. Menar återigen fjäll. I skog kan man alltid hitta lä och någon slags tak över skallen.

Poängen är att många gärna vill att man ska ha det dyraste tältet, dyraste kläderna, dyraste ryggsäcken, dyraste frystorkade maten för att överhuvudtaget ge sig ut i fjällen.
SÅ obebott och farligt är det inte i fjällen om man håller sig till vandringslederna.
Det behöver inte och ska inte kosta en mindre månadslön för att våga sig ut i fjällen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daniel-S Tips på lagomt äventyr för en 5 åring? Fjällvandring 9
Naturfantast Sugen på äventyr? Bestig Kebnekaise! Fjällvandring 7
fjälltarzan Manges Äventyr Fjällvandring 0
Gustav Cronhamn Äventyr, vill du följa med? Fjällvandring 0
T.M Äventyr/Vandring i Norge. Fjällvandring 2
fredric_verklig.se Strapatz.com - Här börjar vårtat äventyr... Fjällvandring 3
kajakmannen Arrangörsledda flerdags äventyr Fjällvandring 2
manke sarek äventyr med 7 övernattningar Fjällvandring 4
Ny hemsida, angående äventyr i Sverige Fjällvandring 3
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.