Äventyr i skogen, första gången

Du registrerade dig igår och har läst lite trådar och har fått för dig att alla på Utsidan skriver att alla nybörjare som ska gå Jämtlandstriangeln i juli måste ha Hilleberg? Det stämmer inte riktigt. Vad gäller kläder så klankas det ner ganska mycket på dyra GTex-kläder som inte är så mycket att hänga i julgranen vad gäller andas-funktion så där promotas inte dyrgrejer generellt. Samma med andra kläder, det tipsas friskt om ITAB och annat riktigt billigt. Tycker du har dragit lite hastiga slutsatser. Vet inte om du har läst här mycket tidigare än du registrerade dig. Välkommen i alla fall, Utsidan är en riktigt bra site med rätt bra stämning generellt. Norska Fjellforum är också bra men jag brukar bara läsa där.

Satellitnödsändare lånar jag iofs av en kompis som har eget flygplan och abonnemang = gratis.
Men man måste ju ha ett hilleberg tält om man ska ut i fjällen.. annars KAN man ju stå där utan tält om höststormen sätter in.. Och tänk, man kanske har 10km till närmaste fjällstuga.. huga! ;)
Och... ja.. Tänk om tältet blåser sönder och man har 3 mil till närmaste stuga.. Det är ju ändå för hemskt. Orkar man inte gå 3 mil i en nödsituation ska man nog inte ge sig ut från början. Som jag skrev tidigare..omdöme är inget man kan köpa för pengar.
 
Du registrerade dig igår och har läst lite trådar och har fått för dig att alla på Utsidan skriver att alla nybörjare som ska gå Jämtlandstriangeln i juli måste ha Hilleberg? Det stämmer inte riktigt. Vad gäller kläder så klankas det ner ganska mycket på dyra GTex-kläder som inte är så mycket att hänga i julgranen vad gäller andas-funktion så där promotas inte dyrgrejer generellt. Samma med andra kläder, det tipsas friskt om ITAB och annat riktigt billigt. Tycker du har dragit lite hastiga slutsatser. Vet inte om du har läst här mycket tidigare än du registrerade dig. Välkommen i alla fall, Utsidan är en riktigt bra site med rätt bra stämning generellt. Norska Fjellforum är också bra men jag brukar bara läsa där.


Har läst en hel del inlägg här innan jag registrerade mig. Men min uppfattning är att folk på utsidan är prylfixerade. Och är det inte dyrt så är det inget att ha.. och då ska du inte ge dig ut i naturen.
Erfarenhet och omdöme glöms lätt bort så länge man har dyra saker verkar det som.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag har läst här i 12 år och har inte samma uppfattning. Tror inte du får mindre prylsnack på såna där överlevnads-, bushcraft- och möp-forum heller så Utsidan är nog inte helt värdelös i alla fall. Nåja, hoppas du trivs med annat i alla fall.

Har läst en hel del inlägg här innan jag registrerade mig. Men min uppfattning är att folk på utsidan är prylfixerade. Och är det inte dyrt så är det inget att ha.. och då ska du inte ge dig ut i naturen.
Erfarenhet och omdöme glöms lätt bort så länge man har dyra saker verkar det som.
 
Jag har läst här i 12 år och har inte samma uppfattning. Tror inte du får mindre prylsnack på såna där överlevnads-, bushcraft- och möp-forum heller så Utsidan är nog inte helt värdelös i alla fall. Nåja, hoppas du trivs med annat i alla fall.

Mjah.. det är ännu ett exempel på utsidan. Några få medlemmar sätter tonen för vad som är rätt och fel här.
 
Tänk vilken tur att vi har dig eatmyram som kan tala om för oss vilka värdelösa prylbögar vi är. Du vill inte besöka något annat forum och racka ner på dom? Tex någon bilsite eller idg.se?
 
Tänk vilken tur att vi har dig eatmyram som kan tala om för oss vilka värdelösa prylbögar vi är. Du vill inte besöka något annat forum och racka ner på dom? Tex någon bilsite eller idg.se?

Nej, min energi räcker nog bara till detta forum och alla prylfanatiker. Glöm för fasiken inte kakkaspaden om ni är ute i naturen! Helst av kolfiber då för att spara vikt... hehe
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.

Problemet är tiden med dåligt omdöme. Jag är 67 år. Jag har aldrig träffat någon person under mitt liv som sagt sig lida av dåligt omdöme. Alla anser sig ha ett gott omdöme.

Thomas
 
Haha, jag har inte samma uppfattning som dig. Det finns fler medlemmar på forumet. Jag förstår inte riktigt varför du registrerade dig när du verkar tycka att det bara är prylfanatiker här. Är du bara här för att pysa ut lite missnöje?

Mjah.. det är ännu ett exempel på utsidan. Några få medlemmar sätter tonen för vad som är rätt och fel här.
 
Erfarenhet och omdöme glöms lätt bort så länge man har dyra saker verkar det som.

Jag håller inte med dig. Om man inte har erfarenhet och omdöme kan dyra (och därmed förhoppningsvis bra) prylar vara en bra försäkring. Om man har erfarenhet och omdöme klarar man sig med mindre, färre och lättare prylar. Vad har du för erfarenhet och vad använder du själv då du anser alla oss andra vara prylbögar?
 
Jag håller inte med dig. Om man inte har erfarenhet och omdöme kan dyra (och därmed förhoppningsvis bra) prylar vara en bra försäkring. Om man har erfarenhet och omdöme klarar man sig med mindre, färre och lättare prylar. Vad har du för erfarenhet och vad använder du själv då du anser alla oss andra vara prylbögar?

Folk som är nya när det gäller friluftsliv behöver inte svindyra märkesprylar för att njuta av våran svenska natur. Låt som börja med billiga saker och säg inte att billig utrustning inte duger åt dom.
Låt folk få prova på och lära sig själva. Om tältet blåser sönder eller sovsäcken inte är tillräckligt varm så dör man inte. Men man lär sig något.
 
Folk som är nya när det gäller friluftsliv behöver inte svindyra märkesprylar för att njuta av våran svenska natur. Låt som börja med billiga saker och säg inte att billig utrustning inte duger åt dom.
Låt folk få prova på och lära sig själva. Om tältet blåser sönder eller sovsäcken inte är tillräckligt varm så dör man inte. Men man lär sig något.

Men varför har du en satellittelefon med dig i naturen? ( Även om det är gratis för dig ?)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.