Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden?

Ni låter ju som predikanter allihopa. "Mitt sätt är rätt". Suck.

Personligen tycker jag det är intressant att läsa hur många andra gör och varför de tycker just det sättet är bra. En viktig del av ett forum för mig. Kul att säga något litet själv ibland också.
 
har haft med mig en liten handyxa vid ett fåtal tillfällen, men för mina behov så räcker det med en större kniv. har oftast med mig två knivar, varav en billigare variant typ mora 2000 som får täcka dem flesta behoven gällande pet, hugg och gojs. har mestadels rört mig i barrskog där vikten måste prioriteras till viss del, men även ett fåtal turer ovan trädtopparna i vårat avlånga land där det inte är nödvändigt med en kniv större än ett pekfinger.

kollar man däremot på engelsmännen så känns det som standard att haka på sig en yxa som mäter halva kroppens längd bara man skall svänga förbi en skogsdunge. vet dock inte hur deras regler gällande avverka allmännyttan ser ut...
 
Ni låter ju som predikanter allihopa. "Mitt sätt är rätt". Suck.

Det är väl inte förbjudet att predika? Om åsikterna inte gick isär kunde vi ju snabbt lägga ner forumet. Så länge tonen är någorlunda trevlig är det bara kul med när det blir lite små slagsmål mellan kontrahenterna. När man läser om folk som med glöd argumenterar för något vaknar lusten att pröva något nytt tycker jag (börjar till och med bli sugen att pröva Peltonen M95 kniven fast jag ständigt jagar vikt annars.).

Mitt sätt, som självklart är rätt ;), är att yxa och såg bara behövs då man vill ha en eld för värmens skull eller vill bygga något. Någonstans går gränsen då man behöver klyva så mycket ved att det är mer praktiskt med yxa. Det är sällan jag får den känslan, men jag sover å andra sidan aldrig framför eld och övernattar inte ute på vintern heller (än så länge...)

När det gäller byggande så väger mitt solotält mindre än en liten yxa.

Allt detta varande sagt så är det roligt med yxa och vikten inte alltid det centrala. Att elda kan ju vara målet med hela utflykten.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
"Som man frågar får man svar"

I mitt tycke finns det jättemånga användningsområden för en liten campingyxa samtidigt som de flesta av dessa göromål går att fixa med en kniv.

En liten yxa fungerar utmärkt (bättre än kniv) till:

Spänta ved
Hamra med
Hugga och knäcka ben med om man är jägare
Vässa grövre pinnar (typ tältstommar och dylikt)

Detta är ingen vetenskap utan hur jag själv tänker om en liten yxa.
 
Var ute och campade nyligen. Hade med mig min nyinköpta Fiskars X7 yxa.
Har också en Mora 2000 som jag tycker duger alldeles utmärkt som friluftskniv till ett väldigt bra pris dessutom. Måste säga att jag var imponerad över yxan. Använde den till allt från att tälja till att klyva ved. Var jag tvungen att välja mellan kniv, yxa eller såg så väljer jag helt klart en liten vass yxa!
 
Dagens historielektion:
De fynd från stenåldern som man kallar "skivyxa" är just en lätt yxa och kan ha varit den tidens universalverktyg som var lätt att bära med sig. flintan gjorde den dock ännu lättare än dagens yxor av järn. frågan är vad som vore mest användbart, en morakniv eller yxa av samma vikt?
 
Vad menar du med "större" kniv undrar jag nyfiket?
Denna säljs på XXL, väger betydligt mindre än en yxa och tar mindre plats. kanske inte något som man skall ha och stå och hugga ved med en hel kväll. finns även en del "lappknivar" och vildmarksknivar som mäter en del. kniv efter behov - yxa efter behov!
 

Bilagor

  • 8837343707166_1087432_50890_jpg.jpg
    8837343707166_1087432_50890_jpg.jpg
    15.8 KB · Visningar: 1,844
Kikade länge på Wetterlings Äventyrsyxa och Gränsfors motsvarighet. Var väldigt skeptisk till att man kunde hugga ved och grejer med så små yxor. Kändes väldigt nätta och klena. Men så kom jag över en Wetterlings för en billig peng och provade den på senaste turen i skogen. Blev förvånad att den trots allt klarade så tjocka vedklabbar som den gjorde. Så för sin ringa vikt är de bra och smidiga att ta med sig ut i skogen.

Nödvändigheten med att ta med sig yxan ut kan ju dock diskuteras. Att bara elda grenar och ris eller köra med Seaobservers makeldar funkar förstås utmärkt. Men man får väl erkänna att det är barnsligt kul att gå loss med yxan ute i skogen :) Så det är väl ur den aspekten jag tar med mig min lilla yxa framöver. Blir man rastlös av att sitta stilla som underteckad oftast gör, så kan man sysselsätta sig med att hugga ved medan makelden brinner ;) Och att hugga ved ger ju värme bara det liksom..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Strykarräven Liten kniv till vardags Utrustning allmänt 147
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
avslutmedlemskap0904 Fundering om en yxa Utrustning allmänt 8
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Henmar Omskrivning av yxa! Problem med ögats form. Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Skylt på yxa Utrustning allmänt 4
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Dan B Ny yxa Utrustning allmänt 85
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Prankster Yxa. Utrustning allmänt 41
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
flanell Yxa; Gerber gator kombi VS fiskars Utrustning allmänt 10
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
flanell yxor, härdning, tolleranser, slipning Utrustning allmänt 18
PeterJeffrey Teknik med yxa o såg? Utrustning allmänt 9
PeterJeffrey Yxa med ut Utrustning allmänt 19
bredviken Gränsfors lilla yxa? Utrustning allmänt 22
Dan B Istället för kniv och yxa ? Utrustning allmänt 96
fedi fiskars handy 600 yxa Utrustning allmänt 6
lottizen Skidor för helt grön Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.