Yxa med ut

Hej!
Vilken yxa - eller grensåg bör jag välja att skaffa? Jag vill kunna använda den såväl hemma vid spisen, ute i skogen på promenader, scouting osv. Den ska främst klara att ta fram ved till brasor.

jag älskar gammalt hantverk!

Mitt val står mellan en dyr (men befogat?) Gränsfors, Hultafors, Husqvarna eller Wetterlings yxa. Alt. är jag intresserad av en yxa m ihåligt glasfiberskaft - men jag vill helst ha TRÄ i mina händer..

Nån som kan hjälpa mig?
Följande har jag tittat på:

Gränsfors lilla yxa (650:)
Gränsfors vildmarksyxa (470:)
Gränsfors liten skogsyxa (495:)
Hultafors classic friluftsyxa mini (? kr)
Hultafors (helst classic) friluftsyxa (? kr )
Husqvarna Fritidsyxa (295:)
Wetterlings äventyrsyxa (299:)

Vad bör jag välja? Och Varför?!
 
Fiskas yxa

Jag har minsta Fiskars yxan, den har funkat bra för mig under de två år jag använt den.
Den är vass som sjutton redan vid köpet, tidigare hade jag en yxa med träskaft, svensktillverkad, men kommer inte ihåg namnet, den fick man jobba rejält för att få vass efter inköpet.
Har yxan med främst på kortare turer, den väger ju runt 500 gram så kan man spara in det i packningen är det bra.

Använder också en ihopfällbar såg från Fiskars, har testat andra men tycker att Fiskars håller skärpan bättre och att den är enklare att såga med, nyper inte lika lätt. Den följer med på Mina tvåveckors eskapader under sommrarna.
 
Hej!
Vilken yxa - eller grensåg bör jag välja att skaffa? Jag vill kunna använda den såväl hemma vid spisen, ute i skogen på promenader, scouting osv. Den ska främst klara att ta fram ved till brasor.

jag älskar gammalt hantverk!

Mitt val står mellan en dyr (men befogat?) Gränsfors, Hultafors, Husqvarna eller Wetterlings yxa. Alt. är jag intresserad av en yxa m ihåligt glasfiberskaft - men jag vill helst ha TRÄ i mina händer..

Nån som kan hjälpa mig?
Följande har jag tittat på:

Gränsfors lilla yxa (650:)
Gränsfors vildmarksyxa (470:)
Gränsfors liten skogsyxa (495:)
Hultafors classic friluftsyxa mini (? kr)
Hultafors (helst classic) friluftsyxa (? kr )
Husqvarna Fritidsyxa (295:)
Wetterlings äventyrsyxa (299:)

Vad bör jag välja? Och Varför?!
Du bör bestämma dig för användningsområdet. Gränsfors lilla yxa brukar jag ha med under fjällvandringar med kåta. Då täcker den, blir inte systematiskt huggande utan bara ibland. Bra att banka ner markpinnar med också. Men under vandringar i skog blir det Fiskars 600 eller en från Estwing, vilken motsvarar Gränsfors vildmarksyxa. Korta skaftet på Gränsfors lilla blir jobbigt att hålla på med om det ska huggas ofta, mycket. Gränsfors skogsyxa vore fin, men det finns ju en viktrestriktion när man ska bära på grejen. Hemma vid spisen spelar inte vikten någon roll.

Skulle jag tvingas till en kompromiss för alla områden du nämner, skulle jag välja storleksordning Gränsfors vildmarksyxa. Mer bära och mindre hugga- mindre yxan. Mindre bära och mer hugga-skogsyxan. Mittemellan-vildmarksyxan.

Kvistsåg är bra vid vandring, och de bra är förvånansvärt effektiva. Men hemma vid spisen skulle det inte bli en kvistsåg.

Raskesven
 
Mitt tänk går :

Liten yxxskalle och längre skaft. detta för at få minsta vikt och största kraft.
Min egen är en hultafors classic minsta (som jag dock ännu inte skaftat om då den passar så bra i ena höftfickan på väskan)

Men om ajg läser ditt inlägg rätt så kommer merparten ändå vara mer eller mindre stationärt och då skulle jag rekomendera nått i stil med skogsyxan istället.
 
Jag kör med Grönsfors lilla skogsyxa, vikten på 1 kg tycker jag inte är så farligt för en yxa som klarar både större jobb som att klyva ved till mindre jobb som slöjd.

Är smått förälskad i Gränsforsyxorna då de andas kvalitet och hantverk.
 
Skall du ha en handsmidd yxa som har ett mycket bra pris skall du handla "Handsmidd yxa" på biltema:
Archive%5CProduct_images%5C16%5CLarge%5C16-317_l.jpg

Art.nr:16-317, Pris:299,00 kr
http://www.biltema.se/

Jag minns inte riktigt vilket "bruk" som gjort den men det medkom ett häfte där man kunde se vilken smed som tillverkat den. Min var gjord av en kvinna;)

Jag hade en sådan en gång i tiden men tyvärr sjönk den när ett par vänner kraschade sin kanot.
Jag hade lätt köpt en sådan igen om det inte hade varit så att sambon köpte en Gränsforsyxa på naturkompaniet. Den kostade 500kr, vilket jag kan se som onödigt mycket mer eftersom yxorna är (praktiskt taget) likadana.

Jag har dock aldrig med mig yxa när jag vandrar eftersom den väger kopiöst mycket men den hänger alltid med när jag paddlar.

//Peter
 
Det får bero på årstid, temperatur´, din materialkännedom, tillgång samt hantverkliga kapacitet!

En långskaftad lätt och långsmalt yxhuvud "tomahawk" låter som vad du vill ha. i genomsntt bäst för det du nämner!


H
 
Jägarens yxa?

Jag har en Vildmarksyxa sedan 5-6 år tillbaka. Fungerar ganska bra men känns lite lättviktig/klen ibland. Har funderat på den som kallas Jägarens yxa (också Gränsfors). Den känns bra (aningen mindre än Lilla skogsyxan) och har rundad nacke som nog är skonsammare när den ligger i ryggsäcken. Om ett halvkilo mer eller mindre inte spelar någon större roll så tror jag att den (eller lilla skogsyxan) är det bästa alternativet.
 
Men hemma vid spisen skall du väl knappast ha en kvistyxa? Skall man klyva ved så är det ju mycket bättre med en klyvyxa, som inte är speciellt vass. Och den kan gärna vara en lite lättare modell så att man kan hantera den med en hand.

Försöker man klyva ved med en kvistyxa, så hugger man ju bara fast den.
 
man kan prata teknik och att lära sig läsa ved men tråden handlar inte om det.. jag gillar vildmarksyxan när jag är ute å fiskar, trevlig och väl balanserad.. spräcker jag ved hemma så har jag en häck som jag slipar med vinkelslip..
 
Bra val!

jepp! det blev en gränsfors vildmarksyxa! såå skönt o ha svärföräldrar som vet att ge BRA saker i födelsedagspresent, o inte bara blommor o kort!

ska ut o testa nu :D


mvh/Peter
 
Jag använder liten skogsyxa sen många år tillbaka. Det är kanske inte den man tar med sig på fjällvandringen direkt för den är inte så liten. Den är något mellanting och klarar av ganska mycket tycker jag.

/mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.