Liten kniv till vardags

Med den pågående diskussionen om stora knivars användbarhet i åtanke tänkte jag öppna en tråd med att fråga vilken kniv (om någon) ni bär med er till vardags? Det har tidigare diskuterats vilka prylar som kan ingå i något slags "vardags-kit", men en kniv/multiverktyg känns som själva kärnan. Själv bär jag ännu ingen kniv på mig, men då och då dyker det upp situationer då den skulle vara användbar, särskilt som jag är uppvuxen med kniv och ofta använder den på fritiden.

Det första kravet är väl att bladlängden ska vara laglig, varför diskussionen om de stora knivarna kan droppas direkt.

"Portabiliteten" är förstås viktig, varför fällknivarna ligger bra till.

Fler verktyg än kniv är förstås bra, men innebär alltid en inskränkning av själva "knivfunktionen". Vet inte riktigt var jag står här.

Så: Fram med vad ni bär på er till vardags, och varför!
 
opinel tveklöst
har en nr 8, bladlängd 82mm
billig och bra kniv, den bärs väl inte direkt till vardags om jag ska vara ärlig...
är bladlängden laglig. Hade för mig att det är 7cm som gäller, sedan går ju bladet att spärra på en Opinel det är väls annolikt inte ok heller...
 
Strykarräven; sa:
Det första kravet är väl att bladlängden ska vara laglig, varför diskussionen om de stora knivarna kan droppas direkt.

För att strypa en missuppfattning i vaggan: det finns ingen laglig längd på knivar! Enligt knivlagen (Lag 1988:254) så är alla "Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa" olagliga på allmänn plats etc. Ingenting sägs om längden eller utforming, så teoretiskt kan man åka dit för att knalla runt på en skruvmejsel på allmän plats - om polisen anser att sagda skruvmejsel "är ägnad att användas som vapen". Däremot sägs att "Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat." Dessutom är det sedan år 2000 egentligen förbjudet att ha en kniv i bil på allmänn plats.

Men i praktiken, om du kan motivera ditt innehav av potentiella gatustridsvapen, och inte förargar polismakten, så kommer du undan. Den som är specialintresserad kan kolla den här uppsatsen. Där utreds det mesta mycket grundligt...

Själv bär jag till vardags en Leatherman PST II, och har aldrig haft anledning att disputera med ordningsmakten om mina behov, föremålets art och övriga omständigheter, plus att jag har en Mora liggandes i bilen. :)
[Ändrat av Sarvi 2005-05-29 kl 22:42]
 
Mindre kniv

När jag bär kniv så är det en Fällkniven F 1 och ett multiverktyg. En bra och mindre kniv är WM 1 från samma företag.
I och med att jag tänder eld motsv med eldstål så gillar jag den 90 gradiga ryggen som är förträfflig att göra gnistor med.

Jag är dock osäker på om det verkligen finns en laglig kniv. Genom de nya terrorlagarna och knivlagen så är även kortbladiga knivar olagliga på allmän plats.
Senast förra veckan blev en biltrafikant hejdad av polisen ( nato mötet) och man, med knivlagen som grund, tog multiverktyget från honom.
 
Sarvi; sa:
"Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat." Dessutom är det sedan år 2000 egentligen förbjudet att ha en kniv i bil på allmänn plats...
...Men i praktiken, om du kan motivera ditt innehav av potentiella gatustridsvapen,
Hmm, hade för mig att det fanns något som komplicerade det hela bortom "7 cm"-gränsen. Får väl jobba på att bli kirurg eller nåt så min tjänst kan motivera knivinnehavet.
Jag har ju annars den åldern inne där knivinnehav ofta är kopplat till våldsbrott (23 bast), så jag antar att Ordningsmakten skulle ha svårt att tro mina motiveringar... O's representanter är ju inte direkt kända för att vara mindre fördomsfulla än andra...
WM1:an verkar vara mycket tilltalande, men den känns lite stor att ha i fickan.
 
Till vardags har jag min stora klumpiga gamla Victorinox. Det jag använder mest på den är pincetten, tandpetaren och den lilla "glasögonskruvmejseln". Och så tången (t.ex. den gången jag satt på McDonalds och tandtråden fastnade mellan tänderna och var så kort att jag inte kunde linda den runt fingret för att få bättre grepp).

Något av knivbladen har jag nog aldrig använt "till vardags".
 
Min gamla Victorinox gick bort för att den saknade sax, kanske är det den som är mest användbar? Vissa nyare multitänger har ju en uppsjö av skruvmejslar som kanske utökar användningsområdet från min gamla V med två klunsiga mejslar. Idag kanske en Victorinox med USB-kort är den man skulle använda mest...

Men Peter N, menar du att du inte använder kniven? Hur delar du "ditt dagliga bröd" och vad brer du det med? ;-)
 
Kul ämne :)

Till att börja med, du behöver inte vara överdrivet rädd för att polisen skulle konfiskera din kniv. De har ingen anledning att visitera dig såvida du inte på ett eller annat sätt har påkallat deras uppmärksamhet.

Så till knivvalet. Det låter på mig som det trots allt är en Vic du behöver. De har som bekant väldigt många modeller, så att peka ut någon speciell kan vara svårt. Men den jag använder själv är en Outrider. Den har alla de verktyg jag behöver och längre blad än de vanliga Vicarna. Dessutom är bladet låsbart i utfällt läge!

VictorinoxOutrider.jpg


Och så till nackdelarna. Multifuktionsknivar är ganska bra på många saker men inte jättebra på något. Det är deras begränsning. Dessutom brukar bladstålet vara av en ganska medioker kvalité på sin höjd. När det gäller Victorinox (det enligt min och många andras åsikt är det bästa märket när det gäller multifunktionsknivar) så har de en uppsjö stålleverantörer.

Men du skulle också kunna gå en annan väg. En kvalitetsfällkniv + ett miniverktyg som sitter på nyckelknippan. Jag kör ibland med en Spyderco Calypso JR och en Swiss Tech UtiliKey.

UtiliKey.jpg


Den här varianten är också mycket lättare. Under hundra gram! Nyckeln har allt från en kniv med hälften sågtandad egg och hälften vanlig, liten minitång som också fungerar som klämma, en liten vanlig skruvmejsel, en större stjärnskruvmejsel samt kapsylöppnare. Men det är klart, den har ingen sax...

~Paul~
 
Re: Kul ämne :)

dePaul; sa:
Till att börja med, du behöver inte vara överdrivet rädd för att polisen skulle konfiskera din kniv. De har ingen anledning att visitera dig såvida du inte på ett eller annat sätt har påkallat deras uppmärksamhet.

Så till knivvalet. Det låter på mig som det trots allt är en Vic du behöver...

Men du skulle också kunna gå en annan väg. En kvalitetsfällkniv + ett miniverktyg som sitter på nyckelknippan. Jag kör ibland med en Spyderco Calypso JR och en Swiss Tech UtiliKey.
Shit pomfritt, om polisen tar mig med en av de där lönnmördarnycklarna så åker jag in på livstid på Guantanamo, och jag klär inte alls i orange.

Nä, men den där Victorinoxen såg bra ut, såg och kniv och fina grejer! Själv tycker jag stålet varit OK i min Victorinox, för att vara rostfritt dvs. Däremot är eggen svårslipad pga sin form.
Beställde faktiskt en Leatherman Micra igår från addnature när de hade den som "dagens fynd", tänkte se vad den går för.
 
Minimalist

Till vardags hade jag fram till för några år sedan en vanlig Victoinox standard med korkskruv alternativt med krysskruvmejsel men slutade sedan de slitit ut alltför många byxfickor för mig.

Numera har jag en 30 grams mini Victorinox "Rambler som innehåller 3 cm blad flasköppnare krysskruvmejsel liten spårskruvmejsel sax pincett tandpetar och nagelfil.

Man klarar mer än man tror med en så liten verktygsuppsättning.

Och som lungläkare skulle jag ju kunna behöva skära upp luftstrupen på någon patient.

Thure
 
Re: Minimalist

thureb; sa:
Man klarar mer än man tror med en så liten verktygsuppsättning.

Och som lungläkare skulle jag ju kunna behöva skära upp luftstrupen på någon patient.

Thure

Måtte jag bara inte hamna hos dej om jag blir dålig :)
 
Den som oftast hänger med av bara farten är nog min Victorinox Climber som jag vann på Äventyrsmässan för några år sen. Väger typ 85 gram.
1-3703.jpg


Klart användbar med livsviktiga vardagsinstrument som sax, korkskruv och pincett.

Har haft planer på att ersätta den med en Leatherman Juice CS4, som har fler mejslar och en tång. Men den saknar ju pincetten, som ju är klart bra.

juice_cs4_opened-1sp.jpg


[Ändrat av Nordesjö 2005-05-30 kl 11:36]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.