Liten kniv till vardags

Re: Re: Minimalist

strand; sa:
thureb; sa:
Man klarar mer än man tror med en så liten verktygsuppsättning.

Och som lungläkare skulle jag ju kunna behöva skära upp luftstrupen på någon patient.

Thure

Måtte jag bara inte hamna hos dej om jag blir dålig :)

I en nödsitation med andningsstopp så skulle en sådant verktyg kunna rädda liv :eek:).
Men du kanske inte vill kunna klara upp en sådan situation.

Thure
 
Kniv!

Själv har jag bara haft olika modeller av Victorinox under de senaste 20 åren som vardagskniv.
Jag hade t.o.m. en Victorinox Classic i frackfickan på mitt bröllop.
Perfekt för att få bort snören kring alla presenterna!
Olle
 
Re: Re: Kul ämne :)

Strykarräven; sa:
Själv tycker jag stålet varit OK i min Victorinox, för att vara rostfritt dvs. Däremot är eggen svårslipad pga sin form.
Stålet i Vicarna kan variera väldigt mycket. Företaget anlitar inte endast en leverantör utan många olika allt pga världmarknadspriser på stål. De har dock en sak gemensam. Stålet är i klass med 440A eller DIN 1.4110, dvs inget märkvärdigt. Den typiska hårdheten ligger mellan 54-55 RC.

På grund av det tunna bladet och det mjuka, mediokra stålet (oavsett den svagt konvexa slipningen) så behåller inte Vicarna skärpan speciellt länge, tyvärr.

Däremot förstår jag inte att du har svårigheter med slipningen. Får man fråga hur du slipar dina knivar? Mina Vicar blir rakbladsvassa när jag har vässat dem med min Spyderco Sharpmaker.

~Paul~

PS Företag som levererar stål till Victorinox Co:
Ugine (Frankrike), Krupp/Thyssen (Tyskland), i mindre kvantiteter också Böhler (Österrike) och Sandvik (Sverige). Bonpertuis (Frankrike) levererar stål för tillverkning av slakt/köksknivar.
 
Jag var oprecis med vad jag egentligen menade med att slipa min Vic: jag menade bryna upp, vilket jag provat med ett antal olika brynen, med och utan diamant. Vad jag inte kan förlika mig med är att eggen är slipad i tvär vinkel mot bladet, istället för med en konvex rundning av slipytan. Vad detta heter kan du bättre än jag.

Det lustiga är att tvärtemot mina fördomar om multiverktyg (jag propagerar gärna för en renodlad kniv utan tjafs) blev positivt överraskad över stålet i min Vic (köpt typ -93). Den höll sig hyfsat vass länge, kanske beroende på att jag inte direkt misshandlade den som man kan göra med andra bruksknivar.
 
Strykarräven; sa:
Vad jag inte kan förlika mig med är att eggen är slipad i tvär vinkel mot bladet, istället för med en konvex rundning av slipytan.....

Den höll sig hyfsat vass länge, kanske beroende på att jag inte direkt misshandlade den som man kan göra med andra bruksknivar.
Det finns förklaring till båda dina bryderier. Till att börja med; att få fram en exakt konvex egg är jäkligt svårt och lite onödigt.

Ett äkta konvext blad är ett sådant där slipfasen är anlagd från bladryggen jämnt över hela knivens bredd ända ner till yttersta udden på spetsen, om du förstår vad jag menar.

Vad innebär då detta? Jo, att varje gång du slipar eller bryner din kniv så måste du göra det över hela bladets yta. Lite jobbigt eller hur?

De flesta gör således inte detta utan nöjer sig med (även på konvexa blad) att slipa den primära eggen rak, markerad röd på min bild.

Konvexmedrakegg.jpg


Vad du däremot kan göra om du tycker att eggvinkeln är för stor är att minska den. På Vicarna ligger eggvinkeln på ca 42-44 grader (21-22 per sida). Jag brukar ta ner mina till ca 34 grader sammanlagt (17 per sida). Man skulle kunna tro att en sådan egg inte är lika nötningstålig. Men det är precis tvärtom.

Tack vare att eggen är tunnare, så glider den igenom materialet utan att bromsas upp mycket och därigenom skonas eggen. Det är klart att om du skall tälja med den så är den en annan sak. Fast det gör man nog inte med en Vic :)

Och så till det andra ämnet. Att en Vic trots allt kan bevara skärpan ganska länge är av i stort sett samma anledning som jag redan har skrivit om. Det hela har med geometri att göra. Ju tunnare blad, desto mindre påfrestning på själva eggen. En Vic är tunnbladig och därmed skonas eggen, såvida man inte skär i löjligt hårda material, vilket du inte gjorde.

~Paul~
 
Lätt OT: Apropå knivars laglighet, så publicerade den ansedda medicinska tidskrifter British Medical Journal nyligen (inte första april) en artikel där författarna föreslog att kockknivar, ja alla spetsiga knivar, ska förbjudas helt och hållet. Eftersom dom är så farliga och används i så många brott:

Editorial: Reducing knife crime - We need to ban the sale of long pointed kitchen knives.

Min högst lekmannamässiga åsikt är att läkare troligen har dödat fler människor under efterkrigstiden än vad knivar gjort.
 
Re: Re: Re: Minimalist

thureb; sa:
strand; sa:
thureb; sa:
Man klarar mer än man tror med en så liten verktygsuppsättning.

Och som lungläkare skulle jag ju kunna behöva skära upp luftstrupen på någon patient.

Thure

Måtte jag bara inte hamna hos dej om jag blir dålig :)

I en nödsitation med andningsstopp så skulle en sådant verktyg kunna rädda liv :eek:).
Men du kanske inte vill kunna klara upp en sådan situation.

Thure

Du har väl en BIC-penna också? Annars kanske polisen inte tycker att förklaringen är trovärdig...;-)

Själv har jag kniv på ett otillåtet ställe och kommer att intyga till polisen att den just INTE är till för att skära upp strupen på människor med.
Den är snarare ägnad rådjursstrupar, om än i eutanasiska syften.



Vet inte vad jag ska tycka om knivlagen. Den ger ju polisen möjlighet att ingripa i en del sammanhang där det säkert är mycket nyttigt. Samtidigt ger den ju utrymme för ett så stort godtycke att det är olikt mycket annat i svenskt rättsväsende.
 
Kategorier av brukare

Samlare, diskuterare, brukare och amatörer (dvs de som älskar sitt ämne och lär sig efterhand allt!)
Här har förekommit de flesta. Av egen erfarenhet kan jag säga att kostvanorna avgör om man frilufsar med kniv eller utan (De utan behöver sax för att öppna påsen!). Lagar man till grönsakerna och fisken/köttet ute behöver man kniv! Vedfällning och kojkonstruktion hör förvisso till uteliv, men jag har en gammal husqvarna som tar ner veden och delar den. För kojbyggning föredrar jag röjkniv och yxa. Förvisso har jag både öppnat stigar och grävt hål med min manchete där alla andra bär motsvarande. Men tror ändå inte att den behövs bland blåbär och tjärnar. Till snöblocksskärning är en rejäl fogsvans svårslagen och en större snöspade är vida effektivare än vilken lapphuggare som helst. Min kuri tycker jag är för tung men den har potentialer. Frost slöjdkniv är svårslagen när det gäller täljning och min handgjorda norska samekniv har en bladlängd som t o m Överste Orvar Nilsson skulle godkännt. Ändå är det med en Mora med parerstång och en IKEA grönsakskniv som jag jobbat mest med i fält. Numera är båda ersatta med en EKA fällbar filekniv som både jag och min vandringsvän tycker är en bra kökskniv, den har längre, smidigare blad och är lättare. Så i min 32 kg knivlåda ligger mycket som blev över......och det var de med fast skaft. Fällknivarna är en helt annan historia men en liten Spydecro Dragonfly följer ofta med ut i naturen, kort, liten och lätt.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2005-05-30 kl 20:29]
 
Re: Kategorier av brukare

johankse; sa:
Numera är båda ersatta med en EKA fällbar filekniv som både jag och min vandringsvän tycker är en bra kökskniv.....

Fällknivarna är en helt annan historia men en liten Spydecro Dragonfly följer ofta med ut i naturen, kort, liten och lätt.

Go tur

Johan K
Va kul, jag har också en EKA fällbar filekniv. Den är riktigt bra och händig. Inget dåligt stål heller (Sandvik 12C27). Den har förresten också följt med ut ibland. Men faktum är att den är lika användbar hemma i köket!

Dragonfly är också fin. Jag kör med en liknande storlek, Calypso JR.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.