Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.?

Någon som har tips på en hyfast billig mindre (25-30 l) ryggsäck för vardags-/utflyktsbruk med midjebälte och bröstband. Sedan önskas gärna en eller två elastiska sidofack för flaska eller annat, yttre fack för mindre saker, gärna ett inre fack för att hålla laptop eller annat på plats mot ryggen, kanske några öglor för att hänga saker, som våta badkläder, stavar, mugg etc. Gärna toppmatad med lock så att den skyddar mot mindre regn i vardagen. Vid mer regn kan man ju annars bara ta med ett separat regnskydd.

Ingen dyr variant för 2000 kr, utan en vanlig ekonomisk vardagsvariant, sådan man ser hundratals av i sportaffärerna, allt ifrån urbana till sportiga varianter. Hur svårt kan det vara att få med alla dessa små men praktiska funktioner för vardagen. Alla har någon, men ingen har alla.

Jag har alltid undrat varför de flesta mindre ryggsäckarna saknar midjebälte, om än ett smalare sådant, och bröstband, fasta eller löstagbara. Midjebälte är toppen när man efter jobbet ska släpa hem maten från Ica eller bär annat tungt i vardagen. Eller när man gör en dagsutflykt, vandrar runt stan, åker till stranden, reser och har med extra kläder, vatten, matsäck, badprylar, dator med mmycket mera. Bröstband har jag köpt separat från Decathlon och monterat själv. Gör stor skillnad ibland.

En vän hittade en helt vanlig lite sportigt inspirerad vardagsryggsäck på ca 25 l från Stadium Outlet för 200 kronor som har ett smalt midjebälte. Men den saknar sidofack för flaskor och annat. Hon är jättenöjd med att en så billig vardagsryggsäck har midjebälte och bröstband när hon i vardagen bär på tunga saker ibland, men även kan använda den när hon reser eller gör en dagsutflykt med lite fler prylar. https://www.stadiumoutlet.se/utrustning/ryggsackar/702339101/sprayway.bergen-30l.black Jag önskar dock som sagt en liknande men med elastiska sidofack, innerfack m.m.
 
Senast ändrad:
Jag har inte koll på utbudet just nu, men jag har själv en bra och billig vardagsryggsäck av märket Gregory. Claes Ohlson har också vettiga vardagsryggsäckar, märke Asaklitt.
 
En snabbkommentar om midjebälte.... Detta är till för att spännas åt runt / på höften, så att det mesta av vikten hamnar där. Dvs då har man ganska liten belastning från axelremmarna, som mest hindrar ryggsäcken att falla bakåt. Då måste ryggan vara tillräckligt lång / stor för att det skall funka, ett midjebälte man bara spänner runt magen gör inte så mycket nytta.
 
Jag har inte koll på utbudet just nu, men jag har själv en bra och billig vardagsryggsäck av märket Gregory. Claes Ohlson har också vettiga vardagsryggsäckar, märke Asaklitt.
Tack. Kikade på denna av Gregory, som verkar kanon, men midjebältet är lite i bredaste laget för vardagsbruk eller dagsutflykter. https://www.addnature.com/gregory-kiro-22-ryggsack-M1087715.html?vgid=G1607735#cgid=b2414

Även denna från Gregory varkar kanon med smalare midjebälte, men då har den istället en aluminiumram, vilket gör att den går bort. https://www.addnature.com/gregory-arrio-24-ryggsack-M956646.html?vgid=G1387227

En blandning av dessa två hade varit perfekt. 24 l, smalt midjebälte och bröstband, utan metallram, massa fack både utanpå och inuti, samst diskret :)
 
En snabbkommentar om midjebälte.... Detta är till för att spännas åt runt / på höften, så att det mesta av vikten hamnar där. Dvs då har man ganska liten belastning från axelremmarna, som mest hindrar ryggsäcken att falla bakåt. Då måste ryggan vara tillräckligt lång / stor för att det skall funka, ett midjebälte man bara spänner runt magen gör inte så mycket nytta.

Väldigt sant. Jag testade att montera ett eget midjeband på en befintlig mer fyrantig ryggsäck jag har, men det vlev inte bra.

Så den mindre ryggsäcken behöver vara av den avlånga modellen. Bra poäng! Kanske en omöjlig ekvation med små men tillräckligt avlånga.
 
Exempelvis Salomon Trailblazer 30 borde uppfylla de flesta önskade funktionerna.
Jag har nån liknande modell som hängt med några år. Senast igår var den med i skidbacken.
 
Oj vad jag känner igen mig. VARFÖR är sådana ryggsäckar så svåra att hitta??? Åtminstone numera. Jag håller själv hårt i en urbillig men nu uråldrig Stadium-säck med alla dessa egenskaper (utom bröstband, som jag ändå inte vill ha på NÅGON ryggsäck). Enkelt rem-höftbälte, inga polstringar någonstans, rutarmerad nylon som hållit i nu några årtionden, kan knölas ihop i sin egen ficka. Jag har långrest på tre kontinenter med bara denna säck, ibland inkl. en dator, som då hade eget mjukt skyddsfodral och packades närmast ryggen.

Stadiums nyare versioner av samma säck har inget höftbälte :( .

Det finns dock liknande minimalistiska varianter, om du kan tänka dig att kompromissa med topplock, i vissa fall fixa bröstbandet själv, och i de enklaste ha en ev. dator i egen skyddsficka (jag tycker själv det är bättre, då slipper man den stoppningen annars). Man kan lätt limma på några kardborrefästen mellan datorfickan och ryggsäckens baksida, om man vill hålla fast den bättre.

Här några exempel:
  • Lifeventure Packable 22 - vattentät, kompressionsremmar, två sidofickor, 150 g lätt. Rullstängning och kompressionsremmar gör att man enkelt anpassar storleken och kan fästa saker på utsidan. Går bort för egen del pga "ok-axelremmar" som jag vantrivs med, men kanske ingen dealbreaker för dig?
  • Osprey Hikelite 26 - lite av en motsats, fler användbara detaljer inkl. datorficka, men dyrare och tyngre, med IMHO onödiga stoppningar. Tyvärr också ok-bärremmar.
  • Exped Summit Lite 25 - enda nackdelen jag kan se är bristen på kompressionsremmar, anars har den det mesta av dina önskemål. Jag länkar till en brittisk sida för den utförliga beskrivningens skull, men den finns också på bl a Outnorth, Widforss och Bergfreunde.
  • Versalite Pack 20 - min egen minimalist-favorit, en av få med topplock och bröstrem. Finns även i 30- och 40 l-versionen, och de har kompressionsremmar och daisychain på baksidan så man kan fästa fler saker på den. Jag skulle absolut välja en sådan, också för att hålla fast en större vattenflaska i den annars rätt låga sidfickan.
Flera, med lite olika för- och nackdelar:
 
Senast ändrad:
Deuter är en bra tillverkare av dylika säckar
Jag har ett par i olika storlekar som heter Transalpine eller något liknande. Still going strong efter ett par decenniers användning av den mindre som jag köpte först.
Modellnamnet finns fortfarande kvar på flera storlekar men detaljer har förstås förändras.


Thure

deuter-trans-alpine-24-cykelryggsaeck-bf.jpg
 
Senast ändrad:
En snabbkommentar om midjebälte.... Detta är till för att spännas åt runt / på höften, så att det mesta av vikten hamnar där. Dvs då har man ganska liten belastning från axelremmarna, som mest hindrar ryggsäcken att falla bakåt. Då måste ryggan vara tillräckligt lång / stor för att det skall funka, ett midjebälte man bara spänner runt magen gör inte så mycket nytta.
Väldigt sant. Jag testade att montera ett eget midjeband på en befintlig mer fyrantig ryggsäck jag har, men det vlev inte bra.

Så den mindre ryggsäcken behöver vara av den avlånga modellen. Bra poäng! Kanske en omöjlig ekvation med små men tillräckligt avlånga.
Nja, beror ju på personens rygglängd och kroppsbyggnad. I klartext - vill jag hävda - kön :). Har man midja och höfter, och gärna även svank, kan höftremmen med fördel hamna i ett högre läge.
 
Runt eller på höftbenen är bäst om det är tung last. Då kan större delen av tyngden tas av bara benen, och överkroppen blir inte så belastad.
 
Tack alla för svar.

Jag är man och 1,83, så det kan nog vara ett av skälen till att jag behöver både en längre ruggsäck och bredare midjebälte som verkligen avlastar axlarna. Läste nu någonstans att smala midjeband avlastar dåligt och mer endast håller ryggsäcken nära ryggen. Ligger kanske något i detta.

Många intressanta förslag som jag kollar igenom. Lite för dyra en del. Vissa har nåhon form av ställning som jag inte riktigt gillar. Vill kunna knöla ihop säcken vid behov.

Men framförallt kanske jag borde sikta på en med brett midjebälte ändå, för att verkligen avlasta axlarna, något jag behöver ibland. Vore smart om bältena är avtagbara.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Strykarräven Liten kniv till vardags Utrustning allmänt 147
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.