Liten bra kikare?

Bland småkikare har jag en billig Lotus 10 X 25. Är inte nöjd med skärpan i den, så jag vill gärna ha tips på en liten kikare med bättre skärpa. Om man är villig att sträcka sig till en tusenlapp; vilken rekommenderas runt 10 X 25?

Användningsområdet blir allround i fjällen, kolla färdvägar, kunna spana på vilt osv. Hög förstoring är dock viktigare än vidvinkel (heter det vidvinkel på kikare?) och ljusgenomsläpp.

Raskesven
 
Har använt en liten kikare från Nikon (av typen travelite) vilken jag tycker har haft en bra skärpa och är lätt och smidig. Den ligger lite över ditt maxpris (1500 kr) men är väldigt trevlig.
 
Snåla inte på kikare.
En bra kikare kommer du att ha hela livet.
Vad det gäller små kvalitetskikare verkar Zeiss ha det mest prisvärda utbudet.
Kan du acceptera en lite större kikare har bumlingen.se en 8x42 för 995:- som håller hög kvalitet.

Vi har haft många utmärkta kikartrådar på http://www.astronomiguiden.com. Du kan kanske hitta något matnyttigt där.

/Martin
 
Många finns det

Sök gärna på gamla kikartrådar där det finns länkar till oberoende tester.

Personligen så trivs jag bättre med 8 ggrs förstoring än med 10 ggrs delvis kanske för att jag ofta sitter i kajak eller rör mig intensivt innan kikaren kommer fram varför jag får svårt att utnyttja den extra förstoringen.

I familjen så har vi ett helt gäng kikare i olika pris och kvalitetsklasser.

Swarovski 8X20 är kompakt takkantprisma vattentät och med bra optik. Både jag och hustrun har investerat i varsin sådan som hänger med när det inte är läge för en större handjagare dvs på nästa alla friluftsaktiviteter. Bra pris per tittminut då dessa hängt med i drygt ett dussin år. Men de kostar ca 4500 Kr nuförtiden. Ansågs av Claes Grundsten i Utemagasinet vara den bästa kompaktkikaren för sådär 10 år sedan.

Dottern har en Pentax 8X21 som kostade 600 kr och som optiskt kan konkurrera med Swarovskin men som inte torde hålla lika längre då den inte är vattentät men pentaporroprisma ger bra optik för pengarna när det gäller kikare.

Nikon har kikare som heter Sports nånting som fått bra kritik i tester.

Thure
 
Jag funderar själv på att köpa en Bushnell 10x25 H2O vattentät kikare. Den kostar 995 kronor. Den är en liten kikare som är smidig att ha med sig. Det kanske kan vara något? Jag själv är nyfiken på den.

/David
 
Tack för all info och alla bra länkar. Blir rena kikarskolan för mig thureb:) Förstår att priset ökar ganska mycket med ökad ambitionsnivå när det gäller skärpa. Ska titta igenom allt och lära mig lite mer.

Angående Bushnell H2O, fann jag den på Hobbex! ( http://www.hobbex.se/default.asp?ProductID=4937 ) för 795 kr:

74-54-27stor.jpg



Swarovskis 8 X 20 verkar vara en riktigt fin sak, även om den kanske är väl liten. Måste ut på stan under veckan och glo i några kikare.

Raskesven
 
Re: Naturbokhandeln

Brune; sa:
.....
Men Swarovskis 8 X 20 passerar din tusenlapp med stor marginal.

Per Brune
Jo jag har förstått att en tusenlapp kanske inte ger så mycket. Kanske är bättre att hålla sig till antingen de billiga varianterna typ Lotusen, eller köpa en dyrare "riktig" kikare på en gång. Men jag ska kolla på Bushnells mfl. och se vad jag tycker.

Raskesven
 
Re: Re: Naturbokhandeln

10 ggr förstorning är alldeles för mycket när man bara har 20-25 mm frontlins - kikaren kommer att vara värdelös i sämre ljusförhållanden än mitt på dagen. Max är 8 ggr förstorning om man pratar minikikare och vill ha ut någon skymningskapacitet. Dessutom upplever många att 10 ggr är svårt att hålla stilla, även när man har en "normal" 8x ca 40 kikare. Jag har blivit positivt överraskad av Pentax kikare, och även om jag inte själv har tittat i deras nya UCF X II 8x25 så skulle jag råda dig att ta en liten titt på dom - 800 kr. Väljer du UCF WP 8x25 så är de vattentäta - 1200 spänn. Visst, det är ingen Swarowski, med de kostar inte heller Swarowski och är oändligt mycket bättre än Lotus etc.

Eller varför inte gå upp ett steg i storlek, åtminstone till 8x30-32? Små och lätta men betydligt kapablare än minikikare.
[Ändrat av Sarvi 2005-05-09 kl 22:06]
 
Re: Re: Re: Naturbokhandeln

Sarvi; sa:
10 ggr förstorning är alldeles för mycket när man bara har 20-25 mm frontlins - kikaren kommer att vara värdelös i sämre ljusförhållanden än mitt på dagen. Max är 8 ggr förstorning om man pratar minikikare och vill ha ut någon skymningskapacitet. Dessutom upplever många att 10 ggr är svårt att hålla stilla, även när man har en "normal" 8x ca 40 kikare. Jag har blivit positivt överraskad av Pentax kikare, och även om jag inte själv har tittat i deras nya UCF X II 8x25 så skulle jag råda dig att ta en liten titt på dom - 800 kr. Väljer du UCF WP 8x25 så är de vattentäta - 1200 spänn. Visst, det är ingen Swarowski, med de kostar inte heller Swarowski och är oändligt mycket bättre än Lotus etc.

Eller varför inte gå upp ett steg i storlek, åtminstone till 8x30-32? Små och lätta men betydligt kapablare än minikikare.
[Ändrat av Sarvi 2005-05-09 kl 22:06]
Så att minska förstoringen från 10 till 8, gör att en 25 mm frontlins ger så mycket bättre ljusgenomsläpp att man ser bättre, utom under perfekta ljusförhållanden?

Jag kan jämföra med min andra minikikare Tasco 8 X 21, där alltså även frontlinsen minskats jämfört med Lotusen. Den är alltid ännu sämre än Lotusen. Men det kanske är rena skräpet jämfört med de kikare som här tagits upp?

Jag ska kolla UCF också.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Strykarräven Liten kniv till vardags Utrustning allmänt 147
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
CAX Begagnade kikare? Utrustning allmänt 9
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
Ub2eNZoNR2 Kikare Utrustning allmänt 15
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
joanc Kikare - mini Utrustning allmänt 26
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
Dan B Kikare Utrustning allmänt 30
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Lenna Kikare i födelsedagspresent Utrustning allmänt 32
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
MagnusBroden Kikare Utrustning allmänt 12
Mansson Kikare Utrustning allmänt 3
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...