Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.?

Apropå dessa med någon form av formpressad hård ryggplatta. De ser och verkar lite klumpiga, men är kanske inte det. Någon med erfarenhet som kan berätta hur de är i vardagen. Känns de så klumpiga och stora som de ser ut?
 
Biltemas ryggsäck har jag också. Prisvärd men för stor om man skall gå på ditt önskemål. Många fack.

Thure

29-999_xl_1.jpg
29-999_xl_1.jpg
 
Det behöver tyvärr inte vara så väldigt tung last för att midjebälte vore bra för mig, axlar och kropp.
Håller med, jag vill ALLTID ha höftbälte. Olidligt at behöva bära med axlarna.

Hmm, vill du ha ett mer "riktigt" höftbälte så ökar nog faktiskt urvalet. Jag sovrade bort dem i mitt första inlägg, och de är ju oftast mindre packbara. Du kanske kan börja med att kolla urvalet här, även om du sen köper från något ställe inom EU. De brukar hålla sig till vettiga saker i sitt sortiment, och testar dem grundligt själva.

Själv bär jag faktiskt helst med enkel bärrem, även på mina långturer när jag bär på ca 10 kg. I andra hand ett bredare, men fortfarande mjukt och ostoppat bälte. Det ska mycket till om de stela tjockstoppade ska råka passa just min kroppsform och inte skava nånstans. De mjuka anpassar sig bättre.
Men jag bär mest med svanken ;), och dessa funderingar gäller långvandring med tyngre lass. För sådant skulle jag inte våga köpa en ryggsäck utan att prova den grundligt IRL. För dagsturer känns det inte lika noga.
 
Som utflykssäck använder jag oftast en Osprey Talon 22 som har många av de detaljer du söker. Den har dock inget inbyggt datorfack. Du kan ju självklart lösa det genom att stoppa laptopen i ett neoporenfodral och placera närmast ryggen, men ryggsäcken är inte lika styv i ryggen som mer utpräglade laptopryggsäckar.
Som ryggsäck till jobbet när jag bär laptop, mm använder jag en Osprey Momentum 22. Fantastiskt bra ryggsäck med många olika fack för elektronik mm och bekväm att bära. Stabilare i ryggplattan än Talon vilket gör den bekvämare att bära med olika lite mer klumpiga föremål som laptops, laddare mm. Synd att den inte tillverkas längre. Som turryggsäck däremot är Talon att föredra och mer flexibel. Talon går även att justera i rygglängd vilket gör att man kan få midjebältet mer på rätt plats.
Momentum har inget lite bredare höftbälte med extrafack som Talon, bara en enkel rem runt midjan som jag aldrig använder.
Jag är 193cm och använder den längre rygglängden (L/XL) på Osprey säckarna.
 
Ulimate Direction började med att göra löparvästar och har nu en del mindre ryggsäckar. Midjebältet är inte till för att bära tyngd misstänker jag. Det är till för att hålla ryggsäcken fast mot kroppen. Mycket fickor, även flaskhållare på axelremmarna. Bra som "daypack" upp till en 6-7 kg anser jag. Priset är kanske inte inom den ram som trådskaparen frågar efter.
https://runon.se/sv/ultimate-direction-
 
Nej, de tjocka och hårda går bort för mig också i vardagen. Vill att det ska vara en enkel variant, men att bältet verkligen ska avlasta axlarna. Och någon ovan har ju rätt i att ryggsäcken då måste vara tillräckligt avlång för att passa min längd som ändå är 1,83 cm, så att bältet verkligen hamnar på höften och inte runt magen.

Det skönaste är naturligtvis ett bredare och lite mjukt stoppat, men de är ganska fula i vardagen när man itne behöver dem. Kanske fungerar ett tunt vanligt bälte bra, så länge det hamnar på höften så att det verkligen avlastar axlarna.

Hittade nu denna billiga som kanske kan vara ett billigt alternativ i vardagen. Kanske lite stor, men enkel och vanlig med flera bra funktioner. https://www.stadiumoutlet.se/utrustning/ryggsackar/322842101/sprayway.so-tech-daypack-30l.black Dock kanske lite stor för vardagen.

Men kan tänka mig att lägga ut upp till ca 1000 om allt verkligen är rätt. Men då ska den vara snygg i vardagen också :)
 
Som utflykssäck använder jag oftast en Osprey Talon 22 som har många av de detaljer du söker. Den har dock inget inbyggt datorfack. Du kan ju självklart lösa det genom att stoppa laptopen i ett neoporenfodral och placera närmast ryggen, men ryggsäcken är inte lika styv i ryggen som mer utpräglade laptopryggsäckar.
Som ryggsäck till jobbet när jag bär laptop, mm använder jag en Osprey Momentum 22. Fantastiskt bra ryggsäck med många olika fack för elektronik mm och bekväm att bära. Stabilare i ryggplattan än Talon vilket gör den bekvämare att bära med olika lite mer klumpiga föremål som laptops, laddare mm. Synd att den inte tillverkas längre. Som turryggsäck däremot är Talon att föredra och mer flexibel. Talon går även att justera i rygglängd vilket gör att man kan få midjebältet mer på rätt plats.
Momentum har inget lite bredare höftbälte med extrafack som Talon, bara en enkel rem runt midjan som jag aldrig använder.
Jag är 193cm och använder den längre rygglängden (L/XL) på Osprey säckarna.
Med datorfack menade jag bara att laptopen inte faller bakåt i ryggsäcken och tynger, och är praktiskt separerad från övriga saker.. Jag har den alltid i ett neoprenfodral som skydd.
 
Kanske ska börja snegla på dessa ergonomiska ryggsäckar som följer kroppen med någons slags formpressad rygg. De ser minimilistiska och lätta ut.
 
Någon som har tips på en hyfast billig mindre (25-30 l) ryggsäck för vardags-/utflyktsbruk med midjebälte och bröstband. Sedan önskas gärna en eller två elastiska sidofack för flaska eller annat, yttre fack för mindre saker, gärna ett inre fack för att hålla laptop eller annat på plats mot ryggen, kanske några öglor för att hänga saker, som våta badkläder, stavar, mugg etc. Gärna toppmatad med lock så att den skyddar mot mindre regn i vardagen. Vid mer regn kan man ju annars bara ta med ett separat regnskydd.

Ingen dyr variant för 2000 kr, utan en vanlig ekonomisk vardagsvariant, sådan man ser hundratals av i sportaffärerna, allt ifrån urbana till sportiga varianter. Hur svårt kan det vara att få med alla dessa små men praktiska funktioner för vardagen. Alla har någon, men ingen har alla.

Jag har alltid undrat varför de flesta mindre ryggsäckarna saknar midjebälte, om än ett smalare sådant, och bröstband, fasta eller löstagbara. Midjebälte är toppen när man efter jobbet ska släpa hem maten från Ica eller bär annat tungt i vardagen. Eller när man gör en dagsutflykt, vandrar runt stan, åker till stranden, reser och har med extra kläder, vatten, matsäck, badprylar, dator med mmycket mera. Bröstband har jag köpt separat från Decathlon och monterat själv. Gör stor skillnad ibland.

En vän hittade en helt vanlig lite sportigt inspirerad vardagsryggsäck på ca 25 l från Stadium Outlet för 200 kronor som har ett smalt midjebälte. Men den saknar sidofack för flaskor och annat. Hon är jättenöjd med att en så billig vardagsryggsäck har midjebälte och bröstband när hon i vardagen bär på tunga saker ibland, men även kan använda den när hon reser eller gör en dagsutflykt med lite fler prylar. https://www.stadiumoutlet.se/utrustning/ryggsackar/702339101/sprayway.bergen-30l.black Jag önskar dock som sagt en liknande men med elastiska sidofack, innerfack m.m.
En sån här kanske.
Jag köpte en precis. Tänkte använda den för kortare dagsturer. Har inte hunnit prova den ännu.

 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Strykarräven Liten kniv till vardags Utrustning allmänt 147
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.