Köpa bra, liten lätt kikare?

Jag funderar på att skaffa en liten lätt kikare. Ingen dyr Zeiss eller Swarowski, utan en billig kikare runt 1000:- Jag har kollat lite i Expertbutiken och sett att de billiga Nikonkikarna är riktigt bra (syns om man tittar i dom) medan Minolta var mindre imponerande. Hur är Silvas kikare? Såg modellen Lite-Tech Compact fär 1200:- på Addnature, den verkar intressant, gasfylld, liten och lätt. Hur är den optiskt?

Ska man absolut ha vattentät kikare? Känns som att det kan spara en hel del bekymmer.

P.S. Jag kör med Nikon systemkamera. Till Nikons objektiv finns det ju en kikaradapter, hur funkis är det? Verkar ju kunna spara en del vikt iallfall. D.S.
 

avslutad210712

Gäst
Naturligtvis skall du köpa en vattentät kikare om du har möjlighet.

Har själv två billiga kikare som är just billiga så lägg ner några kronor extra på en bra kikare. Har fått mina men kommer nog att köpa en ny till nästa år.
 
Vatten tätt är bra, inte minst eftersom det dessutom är damm-tätt.
Buschnell har en liten, vattentät kikare, tror den heter 'H2O' och ligger i din prisklass.

/Per
 
Kikare

Gå in på naturbokhandelns hemsida

http://www.naturbokhandeln.se/
Här om någonstans får du hjälp. Ring och prata med dem också. De är ytterst proffsiga.

Själv har jag en Swift, 8 x 40. Kikaren ska vara vattentät. Min Swift är relativt lätt, en bra fågelkikare samt hänger jämt runt halsen även på långvandring.

MVH
Rolf
 
Zenith

Jag har en vattentät Zenitkikare som jag köpte för 800 kronor för några år sedan. Naturligtvis är den inte världens bästa kikare, men den fyller det behov jag har av enkel kikare under paddling och till vardags. Sök på "kikare" bland recensionerna så hittar du min recension av den samt en del andra.

/Joakim
 
Ute i samma ärende

Jag är delvis ute i samma ärende inför sommaren. De kikare som jag tycker verkar intressantast är just Nikon (Sportstar), Bushnell H2O, Minoltas Activa Sport och Olympus dito. För min del står det nog mellan Nikon och Bushnell och det lutar mest åt Nikon. Förutom att den känns bättre än Minoltan så är den även tåligare mot vatten. Olympus är fina men deras modeller är litet dyrare utan att jag upplever att jag får så mycket mer för pengarna.
Jag ska väl erkänna att jag inte kunnat klämma på någon Bushnell H2O än.
Ska man absolut ha vattentät kikare? Känns som att det kan spara en hel del bekymmer.
För egen del så är valet ganska lätt. Jag vill ha en vattentät kikare när jag paddlar och det enklaste är om den är tillräckligt lätt för fjällvandringsbruk också. Annars måste jag köpa två kikare.
 
Frekvent fråga

Svårt att ge ett bra förslag du måste nog välja själv. Titta gärna på äldre trådar här på Utsidan det finns en del länkar till bra oberoende testsidor. I din prisklass tror jag du skall välja en porroprismakikare och inte än takkantsprismakikare som är dyrare om de skall ha hyfsad kvalitet.

Har du tänkt dig någon maxvikt?

Ofta kan det vara bra att ha olika kikare för olika aktiviteter.

Är man ute mycket så är det inte fel att investera i Swarovski, Leica eller Zeiss.

Men en enkel porroprismakikare t ex Nikon eller Pentax kan vara ett bra budgetval.

Nikons modeller med asfäriska linselement lär vara bra men jag har ingen egen erfarenhet av dem.

Thure
 
Kikarval

Hej, val av kikare är inte alltid lätt men det första du måste bestämma är vad du skall använda den till, när du skall använda den samt vilken kvalite/kostnad du vill ha.

En liten lätt kikare (ex. 8*24) är ju bar att ha när man vandrar, paddlar mm och som går lätt stuva fram eller ner vid behov. Men samtidigt blir en sån kikare en kompromiss eftersom du då får sämre ljusstyrka vilket spelar roll för under vilka ljusförhållanden du kan använda din kikare. En kikare med 8*40 jmf 8*24 ger betydligt större ljusgenomsläpp och kan därmed användas under fler förhållanden (skymning/gryning/dis etc.).

Sen är det också som så att i många fall är dyrare också i de flesta fall är lika med bättre när det kommer till kikare. T.ex. är det milsvid skillnad att titta genom min Leica 8*42 och en kikare med "samma" prestande (8*42)inköpt på bensinmacken. Högkvalitativa linser och speciella linsbehandlingar gör att du får en mkt bättre bild (och glädje) men till ett högre pris.

Mitt råd är därför att om man skall köpa en kikare och har möjligheten, satsa lite extra för det har man i de allra flseta fallen igen. En kikare är en sak som man har under lång tid och det lönar sig kosta på lite extra. Självklart går det hitta ok kikare för runt tusenlappen oxå men risken är också stor att du blir missnöjd och inte använder din kikare. Om möjlighet finns skulle jag lägga till en 1000-1500 kronor, kontakta t.ex. Naturbokhandeln och prata med dom. Du kommer garanterat inte bli missnöjd i såfall.

Lycka till
Jonas
[Ändrat av jonas.ornborg 2004-03-04 kl 16:07]
 
Vilken förstoring kontra linsdiameter ger det bästa ljusinsläppet? Har hört att 7*50 ska vara bland de bättre?

/mattias
 
Till vad?

Man måste alltid fråga sig "till vad" ska jag ha kikaren till. Det ställs olika krav för olika användning.
Jag upprepar mitt tidigare inlägg

Gå in på naturbokhandelns hemsida

http://www.naturbokhandeln.se/
Här om någonstans får du hjälp. Ring och prata med dem också. De är ytterst proffsiga.

MVH
Rolf
 
kikare

norpan_; sa:
Vilken förstoring kontra linsdiameter ger det bästa ljusinsläppet? Har hört att 7*50 ska vara bland de bättre?

/mattias

hej
kort sagt: liten förstoring ger mer ljusinsläpp jmf med stor förstoring.

Stor linsdiameter ger självklart mer ljus.

Ökning av förstoring sker på "bekostnad" av ljusgenomsläpp.

7*50 innebär relativt liten förstoring ihop med stor linsdiameter innebär mkt ljus som går igenom, dock kommer kikaren att vara i den tyngre klassen att bära runt på. Men i vissa lägen kan det vara värt, i andra inte.

Sen återigen, lika mkt som förstoring och linsdiamter betyder för skärpa och ljusgenomsläpp, betyder också kvalitet på linser. En "sämre" kikare med talen 7*50 kan upplevas som bedrövlig jmf med en kikare 10*24 i den högre klassen.

Kikarköp blir alltid en kompromiss och kompromissen beror på vad du skall använda den till, vad den får kosta, vikt mm mm.

Man måste helt enkelt prova sig fram och gärna prata med ngn som vet, ex. Naturbokhandlen

Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
conzpiro Köpa Cinch Buckles i Sverige Utrustning allmänt 0
Vanish Smidigaste stället att köpa gas i Abisko? Utrustning allmänt 11
insumaster Köpa en BMX till en 9 åring? Utrustning allmänt 2
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
mackan_ vart köpa 40mm remmar? Utrustning allmänt 3
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
Zip99 Att köpa sovsäckar Utrustning allmänt 20
Glännman Vart köpa Sno Seal på burk ? Utrustning allmänt 7
Tordnado Vad köpa i USA!? Utrustning allmänt 12
henke.lofgren Köpa ny ryggsäck. ca 65 liter. Utrustning allmänt 54
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
hannulan Köpa insektshåv o lupp - vart? Utrustning allmänt 6
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
MagArne Köpa ny ficklampa Utrustning allmänt 25
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
pajaflow Köpa digital kompaktkamera Utrustning allmänt 22
JohanStrömdahl Köpa arcteryx i peking Utrustning allmänt 2
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
Herr Nilsson Köpa från USA Utrustning allmänt 2
orkesterchefen Vad skulle ni köpa i USA? Utrustning allmänt 25
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
sweden_faltboot Köpa sig sinnesfrid med utsläppsrättigheter. Utrustning allmänt 42
PAA Köpa uteprylar i USA / Kanada Utrustning allmänt 10
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
Carlarmfelt köpa nylon sthlm (ca 88g m2 ripstop) Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.