Liten portabel gasvärmare

Jag har letat efter en liten portabel värmare att värma mindre utrymmen, tält exempelvis. Jag är införstådd med riskerna och har erfarenhet av liknande och matlagning i absid etc. Det jag använt hittills är Primus lilla gaslykta med metallnät för en snabb tillfällig uppvärmning. Nu såg jag en liten värmare som jag funderar på att köpa. Är det någon som har erfarenhet av denna eller liknande?

 
Ingen erfarenhet, men främsta skillnaden mot vanliga lyktan är väl att den har reflektor, den kommer bara värma åt ett håll alltså. Kanske vettigt om man vill han den stå i tältöppningen och få all värma inåt (men det kommer ju läcka värme ändå).
 
Jag har letat efter en liten portabel värmare att värma mindre utrymmen, tält exempelvis. Jag är införstådd med riskerna och har erfarenhet av liknande och matlagning i absid etc. Det jag använt hittills är Primus lilla gaslykta med metallnät för en snabb tillfällig uppvärmning. Nu såg jag en liten värmare som jag funderar på att köpa. Är det någon som har erfarenhet av denna eller liknande?

Biltema har en gaskamin, men vet inte om det kan funka.
funderar själv på att ha den i båten för uppvärmning innan man knyter sig
 
Jag har en liknande, köpt från nån av Kinaimportsidorna.
Den blir varm men står inte särskilt stadigt. Min läcker dessutom gas även när den är avstängd så den har blivit liggande på hyllan. Jag skulle inte vilja ha den i ett tält.

/M
 
Jag har en liknande, köpt från nån av Kinaimportsidorna.
Den blir varm men står inte särskilt stadigt. Min läcker dessutom gas även när den är avstängd så den har blivit liggande på hyllan. Jag skulle inte vilja ha den i ett tält.

/M

Tack för ditt svar. Att den läcker även om den är avstängd tyder på att man får vara rejält uppmärksam.
Är det så blir det en intressant studie i hur en reklamation till Kina via Klarna och Fyndiq fungerar.
Alltid lär man sig något men jag hoppas den fungerar tillfredställande.
 
Om det är till tältet, värm vatten lägg vatten flaskan i sovsäcken. Personligen skulle jag aldrig använda någon form av öppen låga i ett tält, i absiden vid dåligt väder (lat) för matlagning med gasol.
 
Det är bränslet som du förbränner per tidsenhet som avgör hur mycket värme du får in i tältet. Rådet om att koka upp vatten, hälla i flaska och lägga i fotändan på sovsäcken är det som gäller, efter att ha sett och upplevt uppbrända tält, lagar jag maten utanför och även där kokar jag vatten.

go tur
 
Saxat från annonsen.
---------
1. Använd inte i ett förseglat tält eller inomhus (risken för kolmonoxidförgiftning).
2. Värmaren genererar hög temperatur, var försiktig så att den inte brinner.
3. Produkter inkluderar: Värmare + bas + förvaringspåse (gas kan köpas separat)
--------

Jag vill bara påminna om vad säljaren skrivit. Särskilt punkt 1.

/John
 
Tackar för svar.
Kanske inte skulle tagit upp just tält då jag inte vill locka andra att testa. Helt riktigt som många skriver är det förenat med stora risker och det är bara i sällsynta fall jag gör det.
Nåväl nu är det inte bara till tält utan även till andra små ytor (ute eller inne) som tillfälligt behöver värmas upp och där värmeljus eller liknande faller bort, även större varianter av gaspatron värmare. Det är just det lilla formatet som jag såg som intressant och att det går att använda till vanliga små friluftsbehållare av gas. Jag har aldrig sett den här varianten tidigare därför blev jag nyfiken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Strykarräven Liten kniv till vardags Utrustning allmänt 147
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
Göran_ Portabel toa? Utrustning allmänt 1
DoktorGlas Portabel tvättmaskin! :-D Utrustning allmänt 23
paros Större portabel solpanel Utrustning allmänt 9
Mullemek Portabel vindsnurra Utrustning allmänt 6
Dlanatur Portabel energi / batterier / solceller mm Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.