Liten yxa: Vilken?

Som rubriken lyder så letar jag efter en yxa att ha i ryggsäcken, runt 35 cm lång. Jag är en gymnasieelev, så jag har ju inte världens största budget att leka med. Jag är inte heller på svinlånga fjällvandringar, utan mer hajker på runt 5 mil. Jag är "yx-van" och tycker om att använda yxa, så att frågan att hava eller icke hava är inte vad min fråga handlar om.

Har någon av er erfarenhet av mindre yxor? Jag har kollat på Fiskars x7. Men folk på internet säger att den har dålig skärpehållfasthet. Ska jag istället satsa på en Gränsfors Vildmarksyxa eller liknande, eller är Fiskars-stålet tåligt nog?

Tacksam för svar!
 
Yxa

Tjena Sixten!

Jag tycker Gränsfors vildmarks yxa är helt suverän,är en trotjänare som alltid hänger med i ryggsäcken. Väldigt smidig att använda,även när det gäller grövre träd/ved. Min är 10 år gammal ,håller i en evighet,bara man vårdar den lite då och då.

Med vänlig hälsning, Nicklas
 
Hej!

Kul ämne och det är redan skrivet mycket om det. Jag använde länge yxa i den storleken men nu vet jag inte varför. 45-50 cm skaft ger (mig) så mycket mer och vikttillägget är försumbart i sammanhanget. Min favorit är Roselli R850. Den klyver helt fantastiskt och täljer och hugger bra med, men hugger sämre än vissa andra pga sin rätt tjocka profil. Jag hugger dock sällan utan sågar hellre.
Det jag tänkte komma till är att Roselli har en yxa med exakt samma huvud som R850 men med ett skaft med längd som passar dina önskemål. Rätt "dyr" dock, mittemellan femhundringen och tusenlappen ungefär.
Kan inte säga gott nog om Rosellis yxa. För jämförelse finns i min (kanske med forumets mått blygsamma) yx"arsenal" en Estwing, Wetterlings Äventyrsyxa och deras Stora jaktyxa samt en Gränsfors Liten Skogsyxa (den siste har jag ej hunnit prova ännu så där vågar jag inte säga mer än att jag tror den är bättre att hugga än att klyva med).
 
Tack för svar! Lutar nog eventuellt åt en Gränsfors, men jag är väldigt nyfiken på Fiskars också. Har letat lite på internet och många youtubeanvändare hävdar att Fiskars X7 är helt värdelös på att klyva. Stämmer det? Om jag ska klyva så är det ju inga stora bitar.

Jag har en längre snickaryxa från Hultafors som är i 50cm klassen och med denna känner jag att jag kan göra det mesta en lagom yxa ska klara av. Men denna tycker jag inte bara väger för mycket för att ta med sig, utan längden är ganska otymplig på såna korta hajker jag och mina kompisar gör.
 
Vi brukare verkar vara konstanta prylomaner. Skaftlängd och huvudvikt är de element som för att en yxa kan få rätt moment för de jobb man vill göra. Pytteskaft och speciellt i plast är inget vidare när händerna är våta eller skaftet. De grova felhugg jag sett har dessvärre varit beroende av fukt och syntetskaft. Därför varnar jag dem som överväger en plastskaftad yxa.

Smidig och kortare efterlyser du men den 1/2 m yxan du redan har är relativt kortskaftad och har ett tämligen lätt huvud.
Vill man ha ett ännu lättare huvud så bör man man ju addera skaftlängd för att kunna utföra ett någorlunda moment.

Har fått pytteyxor och försökt bruka dem men återgått till riktiga verktyg och redskap.
Med makeld behöver man inte hugga ved. Och vi vet alla att grön ved brinner sämre än torr.
go tur
 
Jag köpte Fiskars X5 och tycker den fungerar bra både som hammare och yxa. Men som sagt, det är sällan man behöver den faktiskt...
 
Gränsfors vildmarksyxa har en alldeles för tunn skalle för att kunna klyva bra med. Skallen är mer av fälltyp, till vilket den fungerar väl.

Har du tänkt klyva bör du leta dig en yxa med trubbigare skalle. De flesta s.k. campingyxor brukar ha en ganska mångsidig skalle.
 
Blir greppet halt så är hockey-tejp ett tips. Gör att yxan sitter fint i näven. Rekomenderar dig fortfarande att kolla in Roselli.
 
Gränsfors vildmarksyxa har en alldeles för tunn skalle för att kunna klyva bra med. Skallen är mer av fälltyp, till vilket den fungerar väl.

Har du tänkt klyva bör du leta dig en yxa med trubbigare skalle. De flesta s.k. campingyxor brukar ha en ganska mångsidig skalle.

Det går alldeles utmärkt att klyva ved med smala yxor. Tjockare yxhuvud kräver oftast betydligt mer kraft, enligt min erfarenhet. http://www.youtube.com/watch?v=X5W6r5U7yBE
/Niklas
 
Den där Wetterling Bushman Axe i videon ser trevlig ut, är tydligen het i USA men verkar inte ha brakat loss här. Ska köpa mig en sådan bestämt.
 
Vill man ha en liten yxa så tycker jag att Gränsfors Outdoor Axe är i en klass för sig. Den är som en liten klyvyxa och har man bara hyffsad teknik så fungerar den bra till det mesta. Den kostar en slant men den är i mitt tycke värd sitt pris. Ser man till vad en bra kniv kostar så är den rent av billig!

Min personliga favorit är för närvarande Wetterlings stora jaktyxa. Wetterlings har väldigt fina och mångsidiga modeller men tyvärr har dom en bit kvar innan dom når upp till den konsistenta kvalitet som Gränsfors har på sina yxor. Det kan vara svårt att hitta ett bra exemplar men för de 399 kronor som en Wetterlings Äventyrsyxa kostar på Jula så kan det vara värt att titta på några exemplar och se om det finns någon bra. :)

Hultafors Classic serie är också mycket bra och håller en hög kvalitet. Är själv dock inte så förtjust i deras skaft då jag tycker att dom är alldeles för feta.

Fiskars yxor har jag bara provat några gånger och jag tycker att dom fungerar bra. Jag kan bara inte med känslan av plast så det har inte letat sig någon sådan in i samlingen. Än... ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Strykarräven Liten kniv till vardags Utrustning allmänt 147
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
avslutmedlemskap0904 Fundering om en yxa Utrustning allmänt 8
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Henmar Omskrivning av yxa! Problem med ögats form. Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Skylt på yxa Utrustning allmänt 4
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Dan B Ny yxa Utrustning allmänt 85
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Prankster Yxa. Utrustning allmänt 41
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
flanell Yxa; Gerber gator kombi VS fiskars Utrustning allmänt 10
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
flanell yxor, härdning, tolleranser, slipning Utrustning allmänt 18
PeterJeffrey Teknik med yxa o såg? Utrustning allmänt 9
PeterJeffrey Yxa med ut Utrustning allmänt 19
bredviken Gränsfors lilla yxa? Utrustning allmänt 22
Dan B Istället för kniv och yxa ? Utrustning allmänt 96
fedi fiskars handy 600 yxa Utrustning allmänt 6
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.