Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen???

Jag söker en liten och lätt (dvs som man kan ta med sig i ryggsäcken, eller ännu hellre i fickan) bok som innehåller svensk flora och fauna. Drömboken skulle vara pytteliten, lätt och inte så vattenkänslig, samt innehålla info (bild+kort text) om:
- Sveriges vanligaste djurarter (fåglar, fiskar, däggdjur, insekter, maskar etc)
- Växter (träd, blommor, mossor, bär, svamp etc).

Skulle den dessutom innehålla info om bergarter så skulle det vara en bonus. Den ultimata boken skulle dessutom innehålla ett par sidor med första hjälpen-information, reparationstips etc, och därigenom vara den enda boken man någonsin skulle behöva ta med sig ut i naturen. :)

Mycket tacksam för tips om titlar, inköpsställen etc, även om böcker som kanske ’bara’ uppfyller ett eller två av ovanstående önskemål. Tack på förhand!
 
Förutom första hjälpen så finns boken.
Tyvärr är jag hundra mil från mitt ex.
Heter något i stil med Naturhandboken eller så.
Ska försöka luska ut vad det är.
 
Senast ändrad:
Tack för svaren, det jag är ute efter är att *veta* vilken rovfågel jag såg, vad det var för spår i snön, vilken blomma som står på sluttningen och vilken småfågel som som satt i trädet osv. Man brukar ju ha ett hum men nu vill jag lära mig också.
 
Närking yttrar sig...

Uttrycks på gnällande närkingska: "Det går aaldriiiig!"

Nej, det finns inte en chans att du hittar en bra bok med allt detta. Däremot så finns det förstås ett antal tunna böcker inom olika specialområden.
När det gäller de nordiska fjällen var min startbok "Växter och djur i fjällen" av Ingmar Holmåsen. Där finns de vanligaste (kändaste) växterna, fåglarna och däggdjuren.
Jag vet också att Pelle Holmberg har gett ut ett antal nybörjarböcker inom olika områden, men de handlar om en sak i taget: fjällväxter, kustväxter, svampar etc.

När det gäller fåglar är det ju för det mesta så att de hörs mer än de syns. Det finns ett antal fågel-CD:n att skaffa, allt från typen "20 fåglar jag hör på väg till stranden" till samtliga Europas fåglars olika läten" eller "CostaRicas fåglar" - allt efter tycke och smak. Naturbokhandeln på Öland är ett bra ställe att ta kontakt med angående detta.

Mitt tips bli att dels skaffa en fågel-CD och lägga in ljuden i din mobil eller liknande. Skaffa också Holmåsens bok. Om du vill bli riktigt duktig på småväxter så ska du fota dem så närgånget som möjligt och sedan ha en bättre bok hemma som du kan använda för att kontrollera vad du fotat. Den bok som de flesta rekommenderat mig att skaffa är Örjan Nilssons "Nordisk fjällflora". Den är emellertid lite knepig att hantera i början, innan man hunnit lära sig lite mer. En bok som ligger någonstand mellan Holmåsen och Nilsson är Bo Nyléns "Fjällflora". Jag växlar mellan dessa båda.
Ett annat sätt att få reda på vad man egentligen sett är att lägga in foton av bilderna här på Utsidan. Här finns kunskap.

När det gäller geologin är jag dåligt bevandrad gällande litteratur. Jag brukar dock "läsa in" mig på det område jag ska vandra. I varje fall Grundsten tar ju upp en del geologi i sina böcker. Det gäller förresten även Abrahamsson.

Det finns säkert bra moderna "grundkurser" i svensk geologi. En gammal bok som jag haft en viss glädje av är Lundqvists "De svenska fjällens natur".

Nu vet jag ju inte om du är en "fjällmänniska" eller inte. OM du är det så rekommenderar jag dig att lära dig de vanligaste samiska orden på kartan. De berättar en hel del.

HåkanF
 
Kanon, det var exakt en sån jag var ute efter! Jag är i fjällen 1½-2 veckor per år och annars ute i Stockholmsområdet så det kanske är svårt att få in allt i en liten bok. Jag ska köpa hem den där och se vad som finns i den. Tack!

PS. Även tack till de många tipsen från Närkingen ;)
PS2. Jag är inte så intresserad av bergarter och överlevnadstipsen men glömde att skriva det.


Ut i naturen heter den jag tänkte på.
Den syns nere till höger på denna sidan http://www.frilufts.se/vastmanland/grund/mtt.htm
Kostar tydligen en femtilapp, det är den absolut värd.
 
Första hjälpen informationen kan då finnas på ditt bokmärke. "infocard" har små kort med både molnformationer, billekar till barnen och första hjälpeninformation. Köpte mina i bokhandeln, men de finns säkert på nätet om du googlar dem. Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Strykarräven Liten kniv till vardags Utrustning allmänt 147
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
sxefan Bok om vildmarksäventyr?? Utrustning allmänt 3
Toffs. Norges fjelltopper (bok) Utrustning allmänt 3
novas husse Monsens bok ute? Utrustning allmänt 1
Tovetjaern Söker bok anno 1934 Utrustning allmänt 5
Tips på bra flora Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.