fiskars handy 600 yxa

Har någon annan lyckats slå sönder en fiskars yxa. Min brast under senaste skogsvandringen då jag högg ved. Skaftet gick av alldeles under bladet. Den hade nog varit i hord användning ett par år men inte borde den gå sönder för det. Annars har jag nog varit nöjd med den
 
Nej, det var en prestation. Säker på att du inte tidigare slagit skaftet i sten så där fanns en inneboende försvagning?

Min Fiskars Handy 600 har jag använt frekvent under 5-6 år. Medveten om risken att slå sönder glasfiberskaftet, som ju är den känsliga och svårreparerade delen, mot en sten, har jag fäst en grov tjock läderbit just under yxhuvudet. Då och då efter vandringar, särskilt när mycket huggande skett i mörker, får den bytas ut, vilket tyder på att den behövs.

Raskesven
 
Kan man bara få ut kvarvarande skaftbit ur huvudet så borde man väl kunna ersätta med träskaft och kil (det var så man gjorde innan man började kleta med epoxi). En läderbit eller en bit aluminiumplåt på skaftet skyddar den ömtåligaste delen just vid infästningen till huvudet.
 
KLAGER; sa:
Kan man bara få ut kvarvarande skaftbit ur huvudet så borde man väl kunna ersätta med träskaft och kil (det var så man gjorde innan man började kleta med epoxi).

Nu ser ju den där yxan ut som så att huvudet sitter I skaftet, inte tvärtom. Det är alltså inget normalt yxhuvud.

Det är därför det är så jobbigt om skaftet går sönder.
 
Då har jag också full förståelse för att det går sönder! Visserligen är det väl en "usprunglig" konstruktion, eftersom det var så de första stenyxorna tillverkades.
 
servicen fungerar

jag skikade min gamla till fiskars med ett litet brev och fick en ny på posten
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.