Yxa; Gerber gator kombi VS fiskars

direkt när jag köpte min första lilla fiskars yxa tänkte jag att hålutrymmet, i skaftet, var perfekt för att förvara en kniv i. det blev ju kanske inte så kul med en halvt nerstucken gammaldags morakniv (enda jag hittade som fick plats) men dock funkis.

såg nu att jula tagit in en gerber variant som är konstruerad på exakt det sätt jag önskade.


http://www.jula.se/yxa-gator-combi-137822

http://www.jula.se/jakt-fritidsyxa-x5-480-g-138220

tre frågor:

1. är det någon som vet om det är samma stål och material i dom båda yxorna?

2. nån här som har gerber varianten och kan ge några synpunkter?

3. det står taiwan på både yxa och kniv från gerber, hade för mig att gerber hade sin tillverkning i annat land, nån som har koll på vad detta innebär
 
direkt när jag köpte min första lilla fiskars yxa tänkte jag att hålutrymmet, i skaftet, var perfekt för att förvara en kniv i. det blev ju kanske inte så kul med en halvt nerstucken gammaldags morakniv (enda jag hittade som fick plats) men dock funkis.

såg nu att jula tagit in en gerber variant som är konstruerad på exakt det sätt jag önskade.


http://www.jula.se/yxa-gator-combi-137822

http://www.jula.se/jakt-fritidsyxa-x5-480-g-138220

tre frågor:

1. är det någon som vet om det är samma stål och material i dom båda yxorna?

2. nån här som har gerber varianten och kan ge några synpunkter?

3. det står taiwan på både yxa och kniv från gerber, hade för mig att gerber hade sin tillverkning i annat land, nån som har koll på vad detta innebär

1) Jag kollar upp och återkommer. Det är rätt så svårt att få information från Gerbers svenska sida. Jag brukar titta på amerikanska återförsäljares sidor när jag behöver gerber-info.

3) De har precis som de flesta mycket av sin tillverkning i Asien. En del av deras utrustning görs även i Kina.
 
Yxans huvud är smitt, förmodligen i ett låglegerat eller olegerat kolstål, med största sannolikhet något i stil med AISI 1060/1070.

Kniven är i rostfritt. Eftersom Gerber idag ägs av Fiskars-koncernen så kan man förmoda att stålet är det samma som i fiskarsknivar med liknande funktion, dvs det på licens tillverkade kinesiska AISI 420J2.

~Paul~
 
Jag har kompletterat min Gerber Gator Combi med ett i handtaget infällt eldstål. Då har man allt i ett så att säga...
Jag körde yxan genom röntgenapparaten på jobbet för att utröna var/vad som satt inne i skaftet, och var man fritt
kunde fräsa ut ett spår för att plasta fast eldstålet i...

Jag tipsade Gerber/Fiskars om idén/lösningen - men det ser inte ut som om de tagit upp den (ännu?).
Ska försöka lägga upp en bild på/länk till min Photobucketyta, men det lär bli efter editeringstidens utgång
så det får väl bli i ett separat kompletterande inlägg...
 
OK, efter det att bilderna togs så finlirade jag litegrann och filade av de skarpa ändarna etc - men här är den :
 

Bilagor

  • Gerber axe+knife with Fire-steel-72dpi.jpg
    Gerber axe+knife with Fire-steel-72dpi.jpg
    33.8 KB · Visningar: 1,595
Men tycker du inte att det blir lite obekvämt att svinga yxan med tanke på att man greppar yxskaftet precis över tändstålet?
~Paul~
Före filningen var det inte bekvämt, men efter nedfilningen av ändarnas kanter så har det inte varit något att bry sig om.
Och dessutom: Yxan är så himla liten att den i princip inte 'svingas', man använder den mer som en stor tung kniv...

Och med den här allt-i-ett samlingen i bakluckan så har man ju alltså möjligheten att:
Klubba ihjäl den påkörda haren (med yxnacken), Flå sagda hare (med kniven), Spänta upp en rejäl hög med "ved"
(med yxhuvudets egg), Skrapa fyr i högen (med knivbladets baksida+eldstålet), Grilla haren (på en 'pinne' ordnad
med yxa+kniv). ;)
 
Det är ju alltid det svåraste bedömningsläget. Det trista med harpest är ju att den tar ätarens hjärna först. Ibland kan det ju kvitta!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
avslutmedlemskap0904 Fundering om en yxa Utrustning allmänt 8
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Henmar Omskrivning av yxa! Problem med ögats form. Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Skylt på yxa Utrustning allmänt 4
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Dan B Ny yxa Utrustning allmänt 85
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Prankster Yxa. Utrustning allmänt 41
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
flanell yxor, härdning, tolleranser, slipning Utrustning allmänt 18
PeterJeffrey Teknik med yxa o såg? Utrustning allmänt 9
PeterJeffrey Yxa med ut Utrustning allmänt 19
bredviken Gränsfors lilla yxa? Utrustning allmänt 22
Dan B Istället för kniv och yxa ? Utrustning allmänt 96
fedi fiskars handy 600 yxa Utrustning allmänt 6
andersmossing Litet multitool - Gerber Shortcut? Utrustning allmänt 9
Lajsan Gerber bryne Utrustning allmänt 8
Skogsanna Reservdelar till Gerber? Utrustning allmänt 2
mipert Gerber pocket sharpener. Erfarenhet? Utrustning allmänt 22
Nyman Montera korkskruv på Gerber Utrustning allmänt 2
sharpshooter Gerber Gator eller? Utrustning allmänt 3
Mickebmw Gerber "Fiskars Folding Spade" Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.