Omskrivning av yxa! Problem med ögats form.

Hej alla!

Nu är det så att jag hittat ett yxhuvud som var (har nu slipat till det) i ett riktigt dåligt skick. Dock såg jag att den var stämplad med Gränsfors Bruks stämpel och vet därför att det är en fin yxa och vill därför göra den bruklig igen.

Jag har som sagt slipat upp den (med hjälp)och den ser riktigt fin ut!
Nästa steg är att hitta ett lämpligt skaft. Tyvärr har detta inte gått lika enkelt. Det verkar nämligen så att det huvud jag hittat har ett ganska långsmalt öga och jag hittar inget skaft som fyller ut det på längden. På bredden är det ok.

Jag vill inte göra ett eget om jag absolut inte måste eftersom jag vill använda yxan och kunna lita på skaftet. Gör jag det själv, novis som jag är, är jag inte säker på att jag kan lita på skaftet.

Så min fråga är, vad kan jag göra? Måste skaftet fylla ut hela ögat? Kan jag kila det med små kilar för att fylla ut utrymmet? Väldigt tacksam för svar!
 
Fyll ut med epoxy - när väl skaftet kilats och låsts fast (och torkats/krympts ordentligt först!).
Sen är det bara att gjuta igen ev. öppning med epoxy...
 
Fyll ut med epoxy - när väl skaftet kilats och låsts fast (och torkats/krympts ordentligt först!).
Sen är det bara att gjuta igen ev. öppning med epoxy...

Tack för svar!

Ser nu att rubriken är helt fel pga att plattan ändrade från omskaftning till omskrivning. Varför hittar jag ingen redigera knapp? :(
 
Man kan bara redigera under en begränsad tid, så att man inte skall kunna redigera inlägg och helt förändra diskussionen i efterhand
 
Yxskaft brukar vara betydligt kraftigare än yxögat.

Börja med att rita en centrumlinje i huggriktningen på toppen. Med ett profilverktyg kan du mäta ögats sidprofil och överföra den till ena sidan av skaftets topp. Sen gör du likaledes med andra sidan av ögat.

Nu vet du hur mycket du behöver avverka av skafttoppen. Rasp eller kniv är rätt verktyg. Filklove till yxskaftet. Avsluta med att såga med fogsvans eller ryggsåg i mittlinjen för att få ner kilen.

Skafta med kil och araldit. När det torkat över natten trimmar du översidan på skaftet flusch med yxan.

go tur
 
Har du provat att kontakta Gränsfors? Dom kanske kan hjälpa dig med både rätt skaft och att skafta.
Helt rätt att rädda en bra yxa!
/Per
 
Man kan bara redigera under en begränsad tid, så att man inte skall kunna redigera inlägg och helt förändra diskussionen i efterhand

Ok tack, då vet jag! :)

Yxskaft brukar vara betydligt kraftigare än yxögat.

Börja med att rita en centrumlinje i huggriktningen på toppen. Med ett profilverktyg kan du mäta ögats sidprofil och överföra den till ena sidan av skaftets topp. Sen gör du likaledes med andra sidan av ögat.

Nu vet du hur mycket du behöver avverka av skafttoppen. Rasp eller kniv är rätt verktyg. Filklove till yxskaftet. Avsluta med att såga med fogsvans eller ryggsåg i mittlinjen för att få ner kilen.

Skafta med kil och araldit. När det torkat över natten trimmar du översidan på skaftet flusch med yxan.

Tolkar jag dig rätt om detta är en process som du gör om du skapar ett eget skaft? Jag köpte nämligen ett från Jula (Smedbergs Hickory heter skaftet) och på det var det försågat för kil. Såg dock senare att de sågat de sågat snett, inte mycket men lite.

go tur

Har du provat att kontakta Gränsfors? Dom kanske kan hjälpa dig med både rätt skaft och att skafta.
Helt rätt att rädda en bra yxa!
/Per

Jag har skickat ett email med bilder och info till dem men de har inte svarat och tror inte att de kommer att göra det heller för det var säkert 2 veckor sedan. Kanske kan ringa... Jag skulle gärna veta lite mer om huvudet generellt! Jag har jämfört ögat mot deras nuvarande yxor på Naturkompaniet och det som slår mig är att mitt yxhuvud har ett mer långsmalt öga(kanske inte mycket men skillnaden syns) än alla andra Gränsfors yxor jag tittar på.


Jag köpte ett skaft nu på Jula, 45 cm långt och huvudet väger 760 gram ungefär. Själv kan jag tycka att det kanske hade kunnat vara lite längre men för att vara ärlig så finns det banne mig inga andra skaft i denna stad, Örnsköldsvik. Beställer jag ett vet jag ju inte vad jag får så att säga :(. Det kostade dock inte mycket så funderar på att se det som ett lärande med eventuell risk för ännu ett skaft om detta inte blir bra :).

Fler åsikter och kunskap är välkommet - alltid roligt att lära sig något nytt!

Några bilder på huvudet i det skick jag hittade det!

Tack för era svar!
 

Bilagor

  • DSC_0012.jpg
    DSC_0012.jpg
    11.6 KB · Visningar: 955
  • DSC_0011.jpg
    DSC_0011.jpg
    19.9 KB · Visningar: 895
  • DSC_0010.jpg
    DSC_0010.jpg
    13 KB · Visningar: 927
Några bilder efter slipning och på öga samt skaft bredvid varandra.
 

Bilagor

  • DSC_1212.jpg
    DSC_1212.jpg
    28.4 KB · Visningar: 952
  • DSC_1208.jpg
    DSC_1208.jpg
    37.9 KB · Visningar: 1,031
  • DSC_1207.jpg
    DSC_1207.jpg
    35.8 KB · Visningar: 891
  • DSC_1206.jpg
    DSC_1206.jpg
    36.6 KB · Visningar: 1,025
  • DSC_1209.jpg
    DSC_1209.jpg
    36.8 KB · Visningar: 1,001
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
avslutmedlemskap0904 Fundering om en yxa Utrustning allmänt 8
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
avslutatmedlemskap160620 Skylt på yxa Utrustning allmänt 4
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Dan B Ny yxa Utrustning allmänt 85
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Prankster Yxa. Utrustning allmänt 41
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
flanell Yxa; Gerber gator kombi VS fiskars Utrustning allmänt 10
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
flanell yxor, härdning, tolleranser, slipning Utrustning allmänt 18
PeterJeffrey Teknik med yxa o såg? Utrustning allmänt 9
PeterJeffrey Yxa med ut Utrustning allmänt 19
bredviken Gränsfors lilla yxa? Utrustning allmänt 22
Dan B Istället för kniv och yxa ? Utrustning allmänt 96
fedi fiskars handy 600 yxa Utrustning allmänt 6
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
Sokrates Problem med smärta från "tåvecket" på höger känga Utrustning allmänt 2
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
AnteÅ Problem med min Primus Lantern Utrustning allmänt 2
Vaktmannen Suunto Ambit problem Utrustning allmänt 1
arnljots Problem med Suunto Core? Utrustning allmänt 5
brigas Led lenser problem Utrustning allmänt 6
JPPswe Problem med webbhandel? Utrustning allmänt 30
arjaeli problem med petromax 500 Utrustning allmänt 0
koskenkorva Problem med pumpfilter, Dragonfly Utrustning allmänt 0
andreaze problem med kängor Utrustning allmänt 13
seron problem med Chalwyn stormlykta Utrustning allmänt 2
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
maka Problem med ryggan Utrustning allmänt 4
Erik i dalarna Problem med sulor som lossnar Utrustning allmänt 0
stoveman Problem med Whisperlite Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.