Problem med smärta från "tåvecket" på höger känga

Har haft dessa Lundhags Park (alltså läderkängor utan någon vaddering, påminner om arméns M90) i ett par år, de små veck eller "böjningszoner" som uppstår på ovansidan av kängan fram där första tåleden ligger ger mig ibland problem, men enbart på höger känga.

De är hyfsat väl ingångna med ett gäng treveckors hiker, samt mycket vardagsgång i dem också. Nu sista veckorna har jag gått en timme per kväll med ryggsäck för att stärka och vänja kroppen lite inför höstvandringarna som är planerade - 14 dagar i rad så kändes kängorna helt perfekta - men så igår så började det göra ont över höger stortå, och idag så dant att jag fick gå tillbaka och byta skor för att avsluta den planerade vandringen.

"Vecken" ser ungefär likadana ut på vänster och höger känga, men är något skarpare på höger.

Nå, så nu till frågan: hur avhjälper jag det här? Massor av fett för att göra dem mjuka, eller skodon för att spänna ut dem, tjockare sockar? Är jätternöjd med kängorna förutom att det här händer då och då helt utan varning (och skulle inte vara så kul mitt ute i skogen med 15 km åt vardera håll för att ta sig ut).

Edit: De är väl omhändertagna, men vaxade snarare än fettade.
 
Är vecket i själva gummidelen alltså? Jag hade exakt det problemet med mina Syncro. Det förstörde tyvärr mycket av en långresa i Patagonien för mig. Det uppstod liksom efter ett tag, framför när vi hade vandrat mycket brant uppför. Jag skickade in mina till Lundhags för max upplästning (3-4mm). Sen har det gått bra.
 
Precis efter gummihättan, rakt över stortåbenet. Har läst på lite andra forum och en del säger att det är för stora och/eller för breda kängor/skor, men kan även bero på vilken typ av läder det är.

Eftersom det hände först efter 14 dagar av gång så börjar jag tro att det är när lädret börjar bli lite blött och mjukare, så att mjuka upp dem mer är nog ingen god förstaidé. Ska låta dem torka i ett par dagar nu och sedan gå med dubbla sockar för att fylla ut kängan ordentligt och se vad som händer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.