Yxa låg vikt

Hur liten vikt kan man ha på en yxa utan att funktionen är borta?

Gränsfors Lilla Yxan ligger på 300 g​

Har en vanlig yxa som jag funderar på att slipa ned för göra en lätt variant. Men gissar det är lätt att den blir vinglig och instabil.
 
Hela finessen är ju ett tungt yxhuvud, så att man får kraft i hugget. Annars kan man lika gärna använda en såg el kniv. Gränsfors tycker uppenbarligen att 0.3kg är nedre gränsen.
 
Beror på vad du ska använda den till. Gränsfors lilla är ypperlig till att slöjda med och ta kaffeved sommartid. Inget man klyver grova vedträn med precis. Jag har en liten yxa lite större än GBs lilla i huggarbältet för att kvista sånt jag inte vill eller kan använda motorsågen till. Kaffeved på vintern då vill jag nog ha ett 500 grams huvud men framförallt längre skaft.
 
Jag hade förr en lågviktsyxa med plasthandtag när jag var ute på vandring och gissar på att den vägde runt 300g.
Den funkade bra till att kapa torra grenar som var upp till 15cm diam, så att man fick ved att elda med.

Den funkade inte till att hugga stora kubbar till ved här hemma pga för låg vikt + att plasthandtaget gick sönder.

300g funkar för att göra lägerved men inte lägre vikt än så.
Jag ser inga problem alls med att sänka vikten på en vanlig yxa - det blir samma sak fast med mindre kraft.

Testa först hur kort skaft du kan ha innan du kapar det, för att det fortfarande ska kunna vara en svingeffekt kvar i yxan.
 
Det bör ju gå att få till när man slipar. Eggen kan max vara 5-7cm lång och sen måste hela yxhuvudet slipas smalare och tunnare.

Gör huggtester under tiden du slipar så känner du om balansen börjar gå överstyr. använd även en våg för att kolla. Då är det bara att ta bort material ifrån andra sidan yxskaftet tills balansen är återfunnen.

med en total yxvikt på 300g så tror jag att skaftet står för 50-60% av den vikten....
 
Borde finnas någon som har någon ide på web om att öka vikten i fält och ej bära hela vikten till anv platsen.
Jag hade förr en medelstor jaktkniv och satt på ändan av det som skulle klyvas och slog med en annan vedklabbbe på kniven, är man mindre rädd om kniven kan man anv en sten tex på en morakniv.
 
Den idealiska yxan för hobbybruk under vandring är naturligtvis just den som Gränsfors vägrar tillverka*:

Smidiga 6hg yxhuvudet från "Kubben"/"Vildmarksyxan" - kombinerat med det 50cm långa skaftet
till "Liten Skogsyxa" (vilket alltså är 15cm längre än Vildmarksyxans skaft). Väger bara 790g - med
Casströms skaftskydd i läder monterat (850g med även eggskyddet...)

"Lilla yxan" är en ren dekoration - inte mycket större än Bic-pennan i bilden här - för att inte rent
av påstå: en ren leksak. Söt, javisst - men inte mycket mer än så.

Det är skaftlängden (inom rimliga gränser) som avgör hur bra en vandringsyxa är att arbeta med.
/Odd

* Den får man alltså tillverka själv av en slaktad Kubb och ett reservdelsskaft till Liten Skogsyxa...
2023-08-08 19;58 _IMG4803_DxO+Odd_small.jpg
 
Min lilla yxa väger in på 972 g, och Späntkniven och Bahcosågen väger tillsammans 322 g. Så nu för tiden får yxan stanna hemma för jag klarar mig utmärkt med såg och kniv. Jag hade en plastyxa som jag hade köpt på XXL men den dög endast att hugga grenar och sly.
20230809_074312.jpg
 
Hur liten vikt kan man ha på en yxa utan att funktionen är borta?

Gränsfors Lilla Yxan ligger på 300 g​

Har en vanlig yxa som jag funderar på att slipa ned för göra en lätt variant. Men gissar det är lätt att den blir vinglig och instabil.
Jag tycker att så små yxor med fördel kan ersättas med en rejälare kniv, ex vis en samehuggare och en liten fällbar såg. Kniven är mångsidigare och lättare att bära.

Min favorityxa är annars Hultafors Åby skogsyxa. Huvudet väger ca 7 hekto och skaftet är långt nog för att yxan ska bita bra. Samtidigt är den greppvänlig och kan användas för täljning. Och den är fortfarande bärbar.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Fundering om en yxa Utrustning allmänt 8
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Henmar Omskrivning av yxa! Problem med ögats form. Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Skylt på yxa Utrustning allmänt 4
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Dan B Ny yxa Utrustning allmänt 85
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Prankster Yxa. Utrustning allmänt 41
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
flanell Yxa; Gerber gator kombi VS fiskars Utrustning allmänt 10
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
flanell yxor, härdning, tolleranser, slipning Utrustning allmänt 18
PeterJeffrey Teknik med yxa o såg? Utrustning allmänt 9
PeterJeffrey Yxa med ut Utrustning allmänt 19
bredviken Gränsfors lilla yxa? Utrustning allmänt 22
Dan B Istället för kniv och yxa ? Utrustning allmänt 96
fedi fiskars handy 600 yxa Utrustning allmänt 6
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
andy69 Vikt och måttomvandlare.. Utrustning allmänt 20
Avslutatmedlemskapx Angiven och verklig vikt Utrustning allmänt 3
flindra Swiss army knife - vikt? Utrustning allmänt 60

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.