Problem med Whisperlite

Hejsan angående MSR Whisperlite int. Jag var ute på hajk i helgen och skulle laga mat i sedvanlig ordning då mitt kök började strula. Köket började brinna innanför de vågade metall ringarna där gasen skall komma ut. Vilket resulterade i att toppen på köket blev gödrött och ingen blå låga kunde komma ut, det lät som MFS. Men jag stängde av och lät köket svalna. Funkade igen som vanligt ett litet tag inan det började igen. Jag undrar om de vågade metall ringarna börjar ge vika?
Har ni erfarenhet av detta eller vet någon annan som kan svara, så skriv gärna en rad.

mvh Peter
 
Kanske sot eller annat skräp?

Vet inte vad problemet beror på, men det är ju enkelt att demontera hela köket & kolla. Det kan med tiden samlas en del sot under "hatten" som kan ställa till problem. Ta bort hatten genom att lossa skruven med en (har jag för mig PH2-mejsel) och rengör under samt ringarna. (Ringarna skall ligga vågig-rak-vågig-rak-vågig osv).

Det skadar ju inte att kolla bränsledysan och slangen när du ändå är igång...

MVH
/Magnus
 
Det hände efter rengöring

Det roliga är att efter ha gjort rent hela köket ink alla ringar med (ståltrissa till bormaskin). Så kom detta fenomen. Ja menar att det inte är sot som är orsaken. Antingen är de vågade ringarna mer ihopplattade än från början eller så har jag skruvat åt för löst, men det är ju bara plåt detaljer man skruvar med. Så man vill inte deformera någonting.
Det är ju så pass simpla grejer så det borde gå att fixa lätt, men hur?.
Jag får testa vidare tack för tipset ändå.
 
Låter skumt...

Hmm, verkar konstigt det där. Du har väl inte putsat för mycket på bränsledysan - tror att det är ganska kritiskt med toleranserna på håldiameter mm (gissning)?
I övrigt känns det ju som det inte är så mycket som kan gå fel med lite plåtbitar i rostfritt stål!

Har du haft några andra problem med Whisperlite, jag är idel öra eftersom jag själv äger ett (som hittills har funkat u.a.)?

Tänkte bara - om vi flyttar diskussionen till "Kök & brännare" finns det nog fler som kan ha synpunkter.

Elda på!
/Magnus

PS. Förresten, kör du på renad bensin eller annat? DS.
 
Går som en klocka igen.

I dag gick jag ut i garaget och gav mig f.. på att det skulle funka igen. Så jag plockade isär i vanlig ordning och gjorde rent och fint. Plattade till de plana ringarna eftersom de hade blivit lite buktade, men då blev de i sin tur vinda på ett annat vis. Så jag tog och glödgde dem med gasolen så att de tog tillbaka sig ursprungliga form. Nu var det bara att skruva ihop köket och testa, det funkade som vanligt igen. En lättnadens suck.
Det som jag tror var felet var att själva plåt koppen som sitter fast på mässings röret hadde fastnat på nån grad. Så att koppen inte var nere riktigt, benen kan ha varit lite i vägen också.
Men med lite våld löser man allt.
Jag kör endast med ren bensin, det är smidigast.
En liten fråga bara innan vi lägger ner den här diskutionen. Blir dina vågade ringar nå glödröda när du kör köket? Mina blir lite röd på ett par ställen.

Peter
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...