Yxa.

Tänkte gå och köpa mig en ny yxa men vet ej riktigt vilken jag vill ha. Vad använder alla ni andra när ni är ute? Jag släpar med mig Hultafors snickaryxa nu men den är alldeles för tung.
Cricke.
 
Tänkte gå och köpa mig en ny yxa men vet ej riktigt vilken jag vill ha. Vad använder alla ni andra när ni är ute? Jag släpar med mig Hultafors snickaryxa nu men den är alldeles för tung.
Cricke.
Kärnfrågan är inte vad andra använder en yxa till utan vad du själv använder den till ;).

~Paul~
 
Yxa är bra när man kvistar men gör du det? Vems virke? Motorsåg vinner.
Till vandring räcker makeld och tändet till den river man av, kniv räcker länge. Se så reduceras hela yxvikten.
 
En snickaryx el. täljyxa som den även kallas för är förkastligt att använda som friluftsyxa.
En snickaryx har en konkav skalle, det är helt enkelt en kniv i yxdress. En snickaryx saknar den
sprängvekan vid klyvning som en huggyx (rakare sidor) el. klyvyx (mer konvex skalle) har.

Mvh Glenn

PS. Har haft mina snickaryxor med ute de fungerar inte. Min nya huggyxa är ett annat verktyg, tro mej.DS
 
Ok. Hugg alltså.

:cool: En annan yxa är ju helt klart angeläget. Men en friluftsyxa från Gränsfors kanske kan vara perfekt tror jag. Gränsfors eller något annat märke jag borde titta på?
 
Jag för min del ser mer på priset än fabrikat. Jag gillar inte heller de där riktigt korta skaften, man tappar
kraft hellre en lättare skalle än kort skaft.
En snickar yx är ju grann men det är ett verktyg att "skrä" ämnet med.

Mvh Glenn
 
:cool: En annan yxa är ju helt klart angeläget. Men en friluftsyxa från Gränsfors kanske kan vara perfekt tror jag. Gränsfors eller något annat märke jag borde titta på?
Det finns ju några stora aktörer förutom Gränsfors. T ex Hultafors, Eastwing, Wetterling, Bahco och Fiskars.

Det finns också noname-yxor på både Classe i Sjön, Jula, Harald Nyborg, Biltema och en del byggvaruhus. Ganska ofta är de prisvärda och tillverkas av de kända tillverkarna, fast utan att vara märkta med respektive logotype.

Dessutom finns det privata yxmakare landet runt som är kapabla att ta fram exakt den variant som du själv designar.

Jag kör med Gränsfors lilla skogsyxa.

~Paul~
 
Senast ändrad:
Jag har Wetterlings äventyrsyxa. Väger strax över halvkilot och är runt 30 cm lång. Den följer inte med på alla vandringar men i vissa lägen är den trevlig att arbeta med. Har också en skräpyxa a´la Biltema liggande i bilen.
 
Jo, noname yxorna är ofta mycket bra och prisvärda, Rätt typ av yxa är viktigare än fabrikat.
Min är en noname, för 100kr dessutom.
Mvh Glenn
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.