Yxa.

Har två olika yxor som brukar följa med ut, dels en klassisk Wetterling, väger in på runt 500g samt en Fiskars, kort & kompakt som åxå ligger på ca 500g. Båda har sina för och nackdelar, skulle jag vara tvungen att välja en blev det nog Wetterling, för en sådan vet jag hur man skaftar om, det går inte med en Fiskars ute i buskarna!
 
Gränsfors gillar jag. Det var väl mäst en tillfällighet att det blev ett gäng av deras fabrikat, det började med att kära hustrun ville ha en timmerstuga på går`n, å då måste man ha en jävla massa grejor, bland annat yxor . Timmerbilor och kvistyxor, snickaryxor mm. Nu är det så hemskt så jag är lite rädd om mina grejor, så den yxa jag använder i pannrummet är en billig från Jula. Ute i skogen o på paddelturer följer den lilla skogsyxan från Gränsfors med. Det är i allafall kul att arbeta med en riktigt vass yxa.
 
Jag gillar Gränsfors mindre modeller. Den gammalmodiga skallen som går sakta från smal till litet bredare är en bra kompromiss mot de vanliga kilformade. Den går fint att snickra med och har en riktigt bra balans. Skallens utformning gör även att man får in fingrarna under/bakom eggen, precis som på en snickaryxa. Denna skalle fungerar naturligtvis sämre till rent klyvarbete, men är i övrigt bra att arbeta med.

Själv har jag vildmarksyxan, men är mycket sugen på att införskaffa deras minsta också. Steget upp är jägarens yxa. Vilken man vill ha beror naturligtvis på vad man vill göra. Hugga ved, småsnida, eller något där emellan. Deras minsta yxa på 0,3kg kan utan bekymmer följa med på fjället.
 
Jag gillar Gränsfors mindre modeller. Den gammalmodiga skallen som går sakta från smal till litet bredare är en bra kompromiss mot de vanliga kilformade. Den går fint att snickra med och har en riktigt bra balans. Skallens utformning gör även att man får in fingrarna under/bakom eggen, precis som på en snickaryxa. Denna skalle fungerar naturligtvis sämre till rent klyvarbete, men är i övrigt bra att arbeta med.

Själv har jag vildmarksyxan, men är mycket sugen på att införskaffa deras minsta också. Steget upp är jägarens yxa. Vilken man vill ha beror naturligtvis på vad man vill göra. Hugga ved, småsnida, eller något där emellan. Deras minsta yxa på 0,3kg kan utan bekymmer följa med på fjället.

Att ha en yxa i skogen blir en huggyxa, sen finns det varianter som "jägaryxa", "friluftsyxa". En konkav skalle på en yxa är en täljyxa/snickaryxa och är den sämsta att ha då den "suger" fast i virket. Huggyxan
är bra på att hugga av/fälla samt är hygglig att klyva med. Täljyxan är inte gammalmodig utan ett verktyg
för en snickare att ha i husbygge.
Mvh Glenn
 
yxa, kniv.. mora.. fiskars.. jag vet inte.. gillar praktiska saker men även vackra.. förordar ofta morakniv men använder ett same hantverk.. skulle aldrig vandra med yxa.. njuter av yxan till jakt och fiske, en trevlig och vacker vildmarksyxa från gränsfors..
 
Att ha en yxa i skogen blir en huggyxa, sen finns det varianter som "jägaryxa", "friluftsyxa". En konkav skalle på en yxa är en täljyxa/snickaryxa och är den sämsta att ha då den "suger" fast i virket. Huggyxan
är bra på att hugga av/fälla samt är hygglig att klyva med. Täljyxan är inte gammalmodig utan ett verktyg
för en snickare att ha i husbygge.
Mvh Glenn

Och det beror som sagt helt på vad man ska ha den till. Själv anser jag att en modern kilskalle enbart är bättre på huggning och klyvning. Dessutom är de ofta tyngre.
Gränsfors mindre yxor tycker jag är perfekta kompromisser att ha med sig. De fungerar bra till det mesta. Dessutom är de väldigt välbalanserade, vilket ofta har större betydelse för användarvänligheten än skallformen.

Jag vet vad en snickaryxa är. Det jag syftade på med gammalmodig var att gränsfors gör konkava skallar på de mindre yxorna, vilket var vanligt förr. Det finns fördelar med det, likaså finns det nackdelar. En
 
Huvudsaken är att man trivs med prylarna man har.
Men jag är snickare och har haft med mej mina
verktyg, vissa av dom. Men dom funkar inte så bra ute i naturen. När det gäller verktyg märker man
ofta att vackra verktyg får företräde framför funktion.

Mvh Glenn
 
Jag tycker också Gränsfors yxor är "vackra", om man kan säga så om en yxa.
Själv använder jag vildmarksyxan men är sugen på att skaffa lilla skogsyxan som komplement till fisketurer med övernattningar.
 
Jag tror också på lilla skogsyxan, om det blir en "Gränsfors" nästa gång. Den verkar ha en bra längd
på skaftet också.

Mvh Glenn
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.