Gränsfors lilla yxa?

Hej
Jag skall köpa en liten yxa efter sommarens fjälltur. Då blir det klart lättare att elda utan för mycket rök.
Mitt val står mellan gränsfors lilla yxa och fiskars back paxe.
Jag önskar kommentarer om båda produkterna. Jag har läst diskussionen 2003. Funkar småyxorna för småved uppe på fjället. Lite svårt att prova och sedan lämna tillbaka.
mvh
ht
 
bredviken; sa:
Jag önskar kommentarer om båda produkterna. Funkar småyxorna för småved uppe på fjället.
Jag äger lilla vildmarksyxan och den är jag helt nöjd med.

Den kräver en del underhåll men det gäller de flesta verktygen. Låter man den inte bli alldeles för slö så är det lätt att återställa skärpan på den med små medel (själv använder jag en Spyderco Triangel Sharpmaker 204).

Det är också bra att fetta in den bara eggen så den får rostskydd (jag kör med fett från Militec 1) samt smörja in läderskyddet (Ballistol i mitt fall).

Då det gäller att ta med sig yxan upp till fjället så beror det på vilket fjäll du menar. Finns ställen där yxan är mer till en börda än nytta och där kniven räcker väldigt långt.

~Paul~
 
Våga Såga !! (igen)

För att (till Pauls stora förtret?) hävda en gammal sanning en gång till:

En liten campingsåg är billigare, lättare, mindre skrymmande och ffa betydligt effektivare än både liten yxa och stor kniv om man snabbt och snyggt vill skaffa sig en hög ved! Med yxa och kniv kommer du oundvikligen att hugga bort en betydande del av veden som spån, och det tar dessutom längre tid (för alla utom Paul, med sina rekorderliga slagsvärd i ultrahärdat superstål.. ;) )

Det går inte att förneka! Däremot ger det ju inte alls samma sköna Zeb-Macahan-känsla, men om man syr ett fodral till sågen i renskinn..

http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=21031

:)

/Per
 
Jag bar med mig såg så visst blev det eld. Dagen kniv är lite för fin för att jag vill bulta på den för fullt. Jag vill gärna klyva veden så att det brinner lite bättre. Eldningen är mest intressant när kåtan är med så allt är redan för tungt.
Hur tjocka pinnar har du klyvt med yxan?
mvh
ht
 
En fördel med liten yxa framför stor kniv och liten såg är att man även kan använda baksidan som hammare när en kåtas markpinnar ska ner. Om man nu har hjärta att göra det med en handsmidd liten Gränsfors. Gränsfors lilla yxa fungerar annars för den ved man oftast finner på och i anslutning till fjället, och som man kan behöva för att torka upp i en kåta, laga mat och koka kaffe.

Tillgången på ved är ju dock mindre än i skogen, så det gäller att förbereda allt noga, hänga upp blöta kläder, ha kastruller etc. i ordning, innan elden tänds så värmen utnyttjas maximalt. Med Gränsfors minsting kan man ha med även en liten kvistsåg, eftersom den är så lätt;-) Lite kort Gränsfors minsting dock om man ska använda den mer frekvent i skogsterräng, men den går till nöds att klyva även lite större klabbar med.

Jag testade att ta med mig Gränsfors minsting istället för min Fiskars 600 under sommarens vandring, eftersom vi var ute rätt länge, ville minska vikten och för det mesta skulle befinna oss på marker utan tillgång till särskilt mycket klyvbar ved. Det visade sig också bli rejält varmt i slutet av juni och första halvan av juli så det blev inte mycket eldning. Sågade och högg upp en gammal stock som låg som drivved vid en större sjö och lite annat smått och gott, och till det räckte Gränsfors lilla. Som standard och med lite bättre tillgång på ved blir det dock den lite större Fiskars även framöver.

Raskesven
 
bredviken; sa:
Hur tjocka pinnar har du klyvt med yxan?
mvh
ht

det har ganska lite med yxans storlek att göra, hur grovt man klyver handlar mest om kunskap och teknik i brist på detta så har "klyv" och släggyxor uppfunnits. men visst, ibland behövs det kraft..
 
Re: Våga Såga !! (igen)

fson; sa:
En liten campingsåg är betydligt effektivare än både liten yxa och stor kniv om man snabbt och snyggt vill skaffa sig en hög ved!
http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=21031

:)

/Per
Hm, ok jag gillar stora knivar :). Men observera att jag inte tog upp just den kategorin i mitt förra inlägg. Jag pratade om normalstora knivar. Det gjorde jag med bakgrund av att jag inte visste vilken typ av fjäll Harald menade.

Att en såg är effektivare än en yxa är en generalisering. Största bidragande orsaken är i så fall längden på skäret. Jag tvivlar dock att den lilla såg som du skickade länken till skulle vara effektivare än min Gränsfors (antar att du menar bl a snabbare). Den slösar givetvis inte lika mycket med materialet, som du skriver, men detta har aldrig varit problem för mig. Jag har en liknande Spydercosåg och den har inte en chans ;)

~Paul~
 
Nu har jag varit och klämt på Gränsfors lilla yxa. Den känns som en leksak men den är lätt(ca 400g). Fin design och skön känsla. Vildmarksyxan som väger nästan dubbellt (ca 700 g) känns mera som ett fungerande verktyg.
Fiskars 500 känns lite större men skaftet känns för kort. Har Fiskars 600 samma huvud men längre skaft?. Fiskars hemsida säger inte ett skvatt.
Svårt val. Hur långt räcker Gränsfors lilla igentligen. Flera kommentarer önskas.
mvh
ht
 
bredviken; sa:
Har Fiskars 600 samma huvud men längre skaft
Hur långt räcker Gränsfors lilla igentligen.

mvh
ht
Ja, de har samma huvud (390 g). Modellen 500 har en skaflängd på 230 mm medan 600 har 360 mm långt skaft. Den lilla väger sammanlagt 560 g medan den stora väger 610 g.

Den lilla Gränsforsaren räcker nog inte till att röja en Redwoodskog med men för mindre campinggöromål duger den.

~Paul~
 
Som friluftsyxa räcker gränsfors lilla hur långt som helst. Har man litet tålamod tar den alla träd du kan hitta, men det är väl inte skogsbruk man har en vandringsyxa till - åtminstone inte vad jag har min till. En liten yxa kompletterar den hopfällbara sågen man bär med sig på ett bra sätt.

Har inga kommentarer på fiskars yxor då jag ej hunnit prova dessa ännu - funderar dock på att skaffa deras 35 cm yxa för att bilda mig en uppfattning om stålet.
 
Fulyxa

Jag kan rekommendera 'Jonsered' vildmarks/frilufts-nånting-yxa, kring 600 gram, 33 cm skaftlängd. Yxan är handsmidd från Wetterlings men, som sagt, med 'Jonsered' stämplat på skaftet. Den är väldigt mycket mer åt klyvhållet än huggditot, men det är ju det man vill ha. Jag klyver en kaffebrasa ur sega tjärstubbar med den som ingenting. Den får det väl inte att klia i byxan på prylgalningen, men funktionen är bra och 195 kronor på Granngården nästan ett fynd.
 
Jag funderar på att köpa den lilla yxan, mitt normala behov är att elda för kaffekok och då räcker den garanterat. Jag har använt Fiskars yxan ganska mycket i sommar. Den funkar utmärkt men jag tycker att den har en lite skum balans (tror Raskesven nämnde nåt om det) vilket gör att man måste vara väldigt försiktig när man klyver småpinnar (kan ju vara jag som har en skum balans i.o.f.s ...)
Jag tror att den lilla yxan har en bättre balans,
(priset för Fiskars 600 ligger ju annars lågt (259:- på Clas Ohlson) vill minnas att den väger runt 530gram utan klossen till eggskydd.)
Är det någon som sett ett pris som är lägre än 625:- på lilla yxan ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Laffe Gränsfors yxsten Utrustning allmänt 2
afropavo Gränsfors yxor Utrustning allmänt 1
Banankontakt Yxor - Gränsfors & Fiskars Utrustning allmänt 6
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
avslutmedlemskap0904 Fundering om en yxa Utrustning allmänt 8
Henmar Omskrivning av yxa! Problem med ögats form. Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Skylt på yxa Utrustning allmänt 4
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Dan B Ny yxa Utrustning allmänt 85
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Prankster Yxa. Utrustning allmänt 41
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
flanell Yxa; Gerber gator kombi VS fiskars Utrustning allmänt 10
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
flanell yxor, härdning, tolleranser, slipning Utrustning allmänt 18
PeterJeffrey Teknik med yxa o såg? Utrustning allmänt 9
PeterJeffrey Yxa med ut Utrustning allmänt 19
Dan B Istället för kniv och yxa ? Utrustning allmänt 96
fedi fiskars handy 600 yxa Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.