Frosts/Mora Yxa?!?!?

till min gldje har frost fott upp en någolunda vettig hemsida där mängden av olika knivar framgår. när jag sitter och tittar runt i produktkatalogen (som av någon outgrondlig anledning är upplagd sida för sida och inte i sin helhet) så finnar jag en bild på en yxa som jag inte känner igen. Kan det vara så att de börjat tillverka en yxa?
En yxa med samma pris/funktions relation som de vanlig moraknivarna skulle tas emot med ett jubel där ute, halva priset av en gränsfors och för de flesta användarna oskiljbar i funktion.

Nån som kan kasta lite ljus över situationen? (innan jag ger mig på att maila dem)

Länk till katalogen
http://www.frosts.se/a_pdf/a_14.pdf
 
Finns många skityxor att välja mellan som för de flesta användarna är oskiljbara i funktion jämfört med en stenklubba.
 
En yxa är ju ett huggande verktyg, till skillnad mot knivens skärande. För att ett hugg skall bli effektivt behövs två element, massa och hävstång. Yxhuvudet måste väga tillräckligt och skaftet måste vara tillräckligt långt. En normal hushållsyxa för vedklyvning och grening bör väga minst 0,7 helst lite mer och ha minst 1/2 meters skaft.
Den visade yxan uppfyller inte något av kraven.
Istället för att satsa på en gördyr, handsmidd, kvalitetsyxa, köp en på ÖB, CO eller Biltema som uppfyller grundkraven. Är en yxa någorlunda väl filad fungerar den väl.
En 6" dubbelhuggen plattfil med skaft bör höra till varje yxa. Eggskydd underlättar transporten, kan improviseras av begagnat mjölkpaket.
 
En yxa är ju ett huggande verktyg, till skillnad mot knivens skärande. För att ett hugg skall bli effektivt behövs två element, massa och hävstång. Yxhuvudet måste väga tillräckligt och skaftet måste vara tillräckligt långt. En normal hushållsyxa för vedklyvning och grening bör väga minst 0,7 helst lite mer och ha minst 1/2 meters skaft.
Den visade yxan uppfyller inte något av kraven.
Istället för att satsa på en gördyr, handsmidd, kvalitetsyxa, köp en på ÖB, CO eller Biltema som uppfyller grundkraven. Är en yxa någorlunda väl filad fungerar den väl.
En 6" dubbelhuggen plattfil med skaft bör höra till varje yxa. Eggskydd underlättar transporten, kan improviseras av begagnat mjölkpaket.
Man kan göra mer än att klyva ved med en yxa! :( Sällan eller aldrig är en bra klyvyxa en bra täljyxa och vise versa.
 
För mig är yxan ett precisions-verktyg som jag ögärna tummar på vad gäller kvalitet oh en biltema-yxa eller liknande är nått som kan fungera "tillls vidare" men inget jag enegtligen är bekväm med.
Yxan jag har nu är lite liten och jag har tittat på en gränsfors "lilla skogsyxan" att ha som komplement och den är ju onekligen pisvärd men skulle jag kunna få nått som är nästan lika bra för halva priset så vore det nått att fundera över.

Men nån som vet nått om denna mora-yxa?
 
Vi kanske skulle fråga hur många sysslar med bildhuggning härinne?
Yxan som jag ser det i s b med friluftsliv är att i riktigt surväder hitta det torra och bränndbara i veden innan glödmassan är tillräckligt stor för att koka ut vattnet ur plockeveden. Men givetvis finns det enskilda som vill ha en yxa för att slöjda med. Kan vi få se några av era alster?
 
Det har hänt att jag burit runt på yxan rätt långt, å då är det ju ingen höjdare med en stor klyvyxa på 2.5 kg...
Visst tar det lite längre tid att spänta ved med en liten yxa, men ska den bäras tillräckligt långt, och inte användas så mycket kan det vara värt den lägre vikten tycker jag...

Kör med gränsfors vildmarksyxa när jag är ute, men föredrar såklart nåt maffigare i vebon.
 
Yxan som jag ser det i s b med friluftsliv är att i riktigt surväder hitta det torra och bränndbara i veden innan glödmassan är tillräckligt stor för att koka ut vattnet ur plockeveden. Men givetvis finns det enskilda som vill ha en yxa för att slöjda med. Kan vi få se några av era alster?
Men om man gud förbjude känner för att göra något roligt vilket till alla riktiga överlevares stora fasa icke är direkt livsuppehållande aktiviteter kan en täljyxa vara bra att finna. Hur alstren ser ut saknar betydelse när vi pratar friluftsliv, pratar vi yrkesmän som lever på sitt täljande spelar det naturligtvis roll.

Lite ironiskt grovtäljer jag mest yxskaft med yxan. Några av de senaste skaften och nårga alster, inga mästerverk men mina alster lika fullt.
 
Fast på ett Uteforum är ju inte bildhuggeri det första man tänker på i samband med yxanvändning ;).

~Paul~
 
Fina alster, jag gillade speciellt sleven längs till höger i tråget!

Men för att hålla oss till frågan; det är altså ingen som har nått hum om vad yxan på bilden är får nått och om den är nått att överväga?

Kanske dags att dra iväg ett mail till frosts....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
monokrom Mora Bushcraft Black Utrustning allmänt 74
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
vicktor Vässa en Mora 2000? Utrustning allmänt 51
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
stoppenbach Mora 2000 kommer att finnas kvar Utrustning allmänt 35
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
avslutmedlemskap0904 Fundering om en yxa Utrustning allmänt 8
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Henmar Omskrivning av yxa! Problem med ögats form. Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Skylt på yxa Utrustning allmänt 4
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Dan B Ny yxa Utrustning allmänt 85
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Prankster Yxa. Utrustning allmänt 41
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
flanell Yxa; Gerber gator kombi VS fiskars Utrustning allmänt 10
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
flanell yxor, härdning, tolleranser, slipning Utrustning allmänt 18
PeterJeffrey Teknik med yxa o såg? Utrustning allmänt 9
PeterJeffrey Yxa med ut Utrustning allmänt 19
bredviken Gränsfors lilla yxa? Utrustning allmänt 22
Dan B Istället för kniv och yxa ? Utrustning allmänt 96
fedi fiskars handy 600 yxa Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.