Slipa en yxa från grunden, hur gör man?

Hej,
har en helkass billig Jula handyxa med ca 40cm skaft som skulle funka att ha med i skogen. Den behöver fixas till från börja, finns det några bra instruktioner med vinklar etc? Jag tänker mig börja med fil för att få en hyfsad grundprofil och sedan gå på slippapper och billiga brynstenar.

/Andreas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack!

Det finns alltid hur mycket som helst på nätet, men som total nybörjare är det lättare om någon med kunskap kan sålla.

Skall se hur jag får tid till att prova. Och jag skall väl sköta finyxan ibland också!

/Andreas

Yxor är sällan helkass men med klok filning och bryning kan även mindre välgjorda yxor bli rätt bra redskap. När du lärt dig lite mer om yxor kanske du väljer en effektivare skaftlängd.
Vill du bruka din yxa till jakt och att flå måste du släta till hälen så att du inte hugger hål i skinnet. Kika i boden på hur en riktig jaktyxa är formad baktill, t ex jägarens yxa, sen kan du fila till din yxas häl, högglanspolerad behöver den inte vara men jämn och slät.
go tur

Vill du ägna dig seriöst år yxor behöver du en kraftig bänk med ett rejält skruvstycke.
12" filar i grovlekar pansarfil, grovt dubbelhuggen samt en fint dubbelhuggen, brynen och slipduk.
Smärgelskiva skall du undvika då det lätt blir för varmt och löper ut härdningen. Proffsvåtsten på 700mm har få plats för i lägenheter.
go tur

Skruvstycke är ofta overkill, tycker jag. Bättre då att lägga yxan på bänken med en liten kilformad träbit under, så att önskvärd vinkel erhålles. Eventuellt kan en trästump läggas mot nacken och väggen, så att inte yxan kan glida bakåt. Så gör jag när det ska filas.

Ska eggen bara brynas, brukar jag hålla yxan i ena handen och gränsfors yxsten i den andra handen. Sedan är det bara att bryna yxan med cirkulära rörelser.
/Niklas

Jag kapar tråden...

...och ställer en relaterad fråga: jag fick i dagarna hem en fin liten turyxa från norska Bröderna Øyo, den har en spännande design och ligger bra i handen, men den är slö. Eggen är hel och fin och har en bra form, men jag behöver få upp lite skärpa på den - jag är absolut inte ute efter någon rakbladsskärpa, bara lite mer "bite" så att säga så att den tar tag i ämnet lite. Det borde rimligtvis räcka med ett bryne i stil med Gränsfors Bruks yxsten då va? Tips mottages å det varmaste!

Vänligen,
TungSten

Senast ändrad:
...och ställer en relaterad fråga: jag fick i dagarna hem en fin liten turyxa från norska Bröderna Øyo, den har en spännande design och ligger bra i handen, men den är slö. Eggen är hel och fin och har en bra form, men jag behöver få upp lite skärpa på den - jag är absolut inte ute efter någon rakbladsskärpa, bara lite mer "bite" så att säga så att den tar tag i ämnet lite. Det borde rimligtvis räcka med ett bryne i stil med Gränsfors Bruks yxsten då va? Tips mottages å det varmaste!

Vänligen,
TungSten

Utifrån vad jag har sett av yxor från den tillverkaren så skulle jag råda dig att börja med en fil. Sätt fast yxan i en arbetsbänk enligt nikings instruktioner tidigare i tråden. Var försiktig så att du inte kör in fingrarna i eggen när du filar!

@troswe: Tack för länken till yxboken, trevlig läsning.

@nAnders: Ja, jag kanske inte kommer undan den typen av åtgärd. Jag ska testa lite med ett bryne jag har för att se om jag kommer någon vart. Annars är det väl en mer grundläggande renovering som behövs. Tidigare i tråden länkades till ngn bushcraft-sida med steg-för-steg som verkar pedagogisk - jag kanske får följa den.

Den andra yxan jag köpte, också från samma tillverkare - en liten yxa inspirerad av ett vikingafynd, är desto skarpare. Den putsade jag bara till lite, det verkar ha varit någon slags råegg kvar nämligen.

/TungSten

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips