Gerber pocket sharpener. Erfarenhet?

mipert; sa:
Jag skaffade ett litet fickbryne

http://www.militaryshop.se/produktdel.cgi?pid=3903

som verkar fungera bra att ha med sig för att rätta till skärpan till skogs.

Påminner om Fiskars köksvässare.

Någon som har åsikter?
Jag skulle rekommendera att lära dig bryna på frihand, alternativ använda något i stil med en Lansky Dog Bone när du är ute i naturen. Dessa finns i olika längder, utföranden och grovlekar på slipytan.

Lansky Dog Bone
LTDOG.jpg


Visserligen fungerar Gerbers fickbryne till små knivar upp till 2,5 mm grovlek men har problem med större knivar och yxor.

En annan nackdel är att den har endast en slipningsvinkel (22 grader per sida, 44 sammanlagt). Inte alla knivar arbetar optimalt med denna vinkel. Ibland behöver man större vinkel (huggare, yxor osv) och ibland mindre (filéknivar, mindre fickknivar osv).

Det finns också en annan version av Gerberbrynet. Det har en diamantbelagd yta på båda brynen. Liksom på den keramiska varianten så är en sida grövre och den andra finare. Det här brynet skall du absolut undvika om du inte vill sabba dina knivar. Det avverkar en hisklig massa metall på nolltid!

~Paul~
 
Tack för svaret.

När jag tittar närmare ser jag att det är ganska mycket vinkel på brynet.
Men jag tror jag kommer använda det till min röda Mora ett tag för att se om det fungerar bra till allroundskärpning.

Annars brukar jag använda ett dubbelsidigt bryne från Bauhaus eller ett skärpstål från Ica, båda följt av strigling på läderbälte.
Det har gett mig vassa knivar de senaste åren, jag brukar nog lyta eggen motsvarande en totalvinkel av kanske 25°.

Men jag känner mig fortfarande osäker på vilken metod jag egentligen bör använda när jag dagligen bryner mina knivar.
Skall jag fortsätta att dra några tag med skärpstålet följt av läderband?
Eller skall jag köpa kombinationsbrynet från Fällkniven på Naturkompaniet för 250 kronor? (Följt av strigling.)
Eller fortsätta med Bauhausbrynet...

Som sagt, jag är inte handlingsförlamad inför bryningsproblematiken men jag skulle vilja komma fram till ett bra flöde som är enkelt att hantera.

(Fantastiskt, går man in i en byggfirma finns det 19 olika varianter av skruvdragare men bara ett namnlöst tvåsidigt bryne.)
 
Diamantbryne från "gubbdagiset"

På Clas Olsson har de ett billigt diamantbryne som jag använder till allt ifrån krokar till knivar och yxor, det bästa är priset, 39 kr. visst avverkar det en hel del material men vasst som f*n blir det.
Brynet har produktnummer 30-8271.
 
mipert; sa:
1. brukar jag använda ett dubbelsidigt bryne från Bauhaus eller ett skärpstål från Ica

2. Skall jag fortsätta att dra några tag med skärpstålet följt av läderband?

3. Eller skall jag köpa kombinationsbrynet från Fällkniven på Naturkompaniet för 250 kronor?
1. Vet inte riktigt hur det dubbelsidiga brynet ser ut men jag antar att det är ett vanligt stenbryne med två olika grovlekar. Dessa är kanske inte det bästa valet. Den ena sidan är för grov och den andra för slät. Ett annat problem är att det oftast blir djupa spår i dessa brynen. De kan fördärva din egg.

Skärpstålets primära uppgift är inte att bryna kniven, utan att räta ut eggen. Det avlägsnar visserligen en del metall men proceduren tar alldeles för lång tid. Med andra ord: Stålning används i samband med inte alltför slöa knivar.

2. Som jag nämnt tidigare. Om din kniv inte är alltför slö så kan du mycket väl använda stålet. Du kan också polera eggen genom strigling. Dina kompisar blir impade när du kan raka armhåren :)

Men. Det är ingen bra egg om du verkligen tänker skära med din kniv. En "råare" egg är mycket mer aggressiv och skär betydligt bättre (jag antar att vi snackar om köksknivar?).

Det enda en sådan kniv är bra på är något som amrisarna kallar för push-cutting, dvs genom att anbringa ett visst tryck så går bladet genom materialet utan att för den skull dra fram eller tillbaka.

3. Kombibrynet verkar vara en bra idé.

~Paul~
 
Re: Diamantbryne från

greendanger; sa:
På Clas Olsson har de ett billigt diamantbryne som jag använder till allt ifrån krokar till knivar och yxor, det bästa är priset, 39 kr. visst avverkar det en hel del material men vasst som f*n blir det.
Brynet har produktnummer 30-8271.
Ett sådant bryne är bra för mindre reprofilering och för knivar som har blivit väldigt slöa, dvs för återskapande av egg.

Lämpar sig inte för lättare touch-ups. Du har heller inte valet att få fram en finare egg. Jag skulle därför rekommendera dig att också inhandla ett mellangrovt keramiskt bryne, alternativt japansk vattensten.

Japansk vattensten
Japanskvattensten.jpg


~Paul~
 
Re: Re: Diamantbryne från

dePaul; sa:
greendanger; sa:
På Clas Olsson har de ett billigt diamantbryne som jag använder till allt ifrån krokar till knivar och yxor, det bästa är priset, 39 kr. visst avverkar det en hel del material men vasst som f*n blir det.
Brynet har produktnummer 30-8271.
Ett sådant bryne är bra för mindre reprofilering och för knivar som har blivit väldigt slöa, dvs för återskapande av egg.

Lämpar sig inte för lättare touch-ups. Du har heller inte valet att få fram en finare egg. Jag skulle därför rekommendera dig att också inhandla ett mellangrovt keramiskt bryne, alternativt japansk vattensten.

Japansk vattensten
Japanskvattensten.jpg


~Paul~

Jo jag har ett par bra och fina brynen också, däremot ingen sådan "guide" som det är till det japanska brynet.

Jag kanske var lite otydlig, diamantbrynet är något som jag använder när jag är ute i skogen eller fiskar. Då är det bra med ett litet och lätt slipverktyg.

Har tittat på dubbelsidiga diamantverktyg med en grov och en fin sida, de kostar mångdubbelt mer, skulle jag tappa det här diamantbrynet gör det inte så mycket, men att förlora ett bryne för 2-300 kr skulle göra mig ledsen i ögat.
 
Hur är det tänkt att ett sånt där hundben skall hanteras? Jag har ett i en låda, men aldrig använt det.
 
gundj; sa:
Hur är det tänkt att ett sånt där hundben skall hanteras? Jag har ett i en låda, men aldrig använt det.
Du får helt enkelt bryna på frihand. Du håller (om du är högerhänt) brynets poler mellan tummen och lång/pekfingret. Sedan för du bladet mot brynet i vald riktning och vinkel och bryner ena sidan först.

Räkna hur många gånger du har utfört rörelsen, vänd på bladet och gör likadant på andra sidan. Avsluta med alternerade drag på båda sidorna, samt lättare press.

Ett tips. Om eggen har en tendens att rulla från sida till sida så kan du avsluta med några drag i motsatt riktning, dvs inte mot eggen utan ifrån den. På det viset uppnår du ungefär samma resultat som när du stålar kniven.

~Paul~
 
...Du håller (om du är högerhänt) brynets poler mellan tummen och lång/pekfingret. Sedan för du bladet mot brynet i vald riktning och vinkel...
- Det var en kall och blåsig morgon. Morfar vaknar upp efter ännu en dag utan mat och känner av det låga blodsockret.
- Han beslutar sig för att skära till lite pinnar att elda med men upptäcker att kniven är slö.
- Med darrande händer försöker han minnas hur man skulle använda hundbenet...


- Ja, barn, det var så morfar förlorade 12 liter blod i skogen...


(OBS, vänlig skämtsamhet.)
 
Re: Re: Re: Diamantbryne från

greendanger; sa:
Jo jag har ett par bra och fina brynen också, däremot ingen sådan "guide"

Jag kanske var lite otydlig, diamantbrynet är något som jag använder när jag är ute i skogen eller fiskar. Då är det bra med ett litet och lätt slipverktyg.
Förstår Anders. Guiden/jiggen finns till olika verktyg, bl a knivar.

~Paul~
 
mipert; sa:
- Ja, barn, det var så morfar förlorade 12 liter blod i skogen...
Olyckor av den här typen skulle mycket väl kunna hända om inte det fanns stoppskydd på hundbenet, som du kan se på bilden. Det har aldrig hänt mig att jag ens varit i närheten att skära mig.

Å andra sidan, om din morfar har råd att förlora 12 liter blod
speechless-smiley-040.gif
och ändå överleva så har han också råd att vara klantig
laughing-smiley-001.gif


~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.