tips för Island?

Åker iväg till Island om en vecka och mottager gärna tips om vad man inte får missa eller vad man bör tänka på! läser just nu på i diverse guideböcker, men inget slår tips från någon som redan varit där... Landar på Keflavik och tänkte därefter förflytta oss öster ut på de södra delarna av ön.
 
Jökulsarlon är häftig! En båttur där så känns det som man är betydligt längre bort än på Island.. Om ni reser dit kan det hända att ni träffar en tjej som heter Frida som jobbar där, hälsa då hemskt gärna ifrån Emma så blir hon glad!
Skaftafell nationalpark är också ett givet förslag.
Men jag tror att båda mina tips står i guideböckerna...

Ett annat tips är att ta en vandringstur i Reykjadalur, med utgångspunkt från Hveragerdi. Där kan man ta sig en rundtur över dagen och få se en massa termisk aktivitet! När jag var där hittade jag en skön varm bäck att bada i. Och inget folk var det där...

mvh, Emma
 
Landmannalaugar är ett fantastiskt månlandskap med omgivningar i skalans alla olika färger. Explosionskratern Ljotipollur som ligger i närheten är också oerhört spektakulär. Är ju iofs en bit in i landet men jag kan garantera att ni kommer tycka att det är värt det.
 
Det var så länge sedan

jag var där så mina största upplevelser finns inte kvar.

T ex så simmade vi i en underjordisk grotta men 40 gradigt vatten där det nu lär vara 60 grader i stället.

Men vandringar finns det en del tips om. Sök på Island bland gamla trådar så får du ganska många tips.

Hur länge skall du vara på island?

Budgeten kan ha betydelse för vad du kan göra då prisläget är högt på Island.

Thure
 
Lite Islandstips

Hej hej! Jag gillar själv Vík otroligt mycket, bilder därifrån samt vägen dit längs sydkusten finns i ett av mina album här på Utsidan samt på http://www.islusen.pixbox.se. Och ta en tur till fågelklippan Ingólfshöfdi, absolut värt ett besök! Snaefellsnes (och Borgarnes på vägen dit) är sanslöst vackert. Landmannalaugar som någon annan också skrivit om är ett givet mål men jag skulle undvika att övernatta där då det är otroligt överbefolkat och turistigt vid själva stugan. Landmannahellir ligger i närheten och är betydligt trevligare som övernattningsställe! Sen om ni har en någorlunda bra bil (dvs fyrhjulsdriven med skaplig markfrigång) eller förflyttar er med buss skulle jag rekommendera Hveravellir och Kerlingafjöll uppe längs Kjölur-leden över Island, otroligt färgrikt och vackert. I Hveravellir finns massor av varma källor (varav en stoooor och skön som man kan bada i), och i Kerlingafjöll finns fina vandringsleder och en varm källa att bada i. (Bilder därifrån finns också i mitt album på Pixbox samt här på Utsidan om jag inte minns helt fel!) Hmmm.... sen förstås Skaftafells nationalpark samt en tur till Vatnajökull, som andra också tipsat om. Och, som någon också redan skrivit: ABSOLUT ta en vandringstur till Reykjadalur och kanske även Innstidalur, två fantastiska dalar. Lättast att gå upp till Reykjadalur från byn Hveragerdi, det är en relativt okänd dal som är helt galet vacker. Och - den varma bäcken är inte helt fel att bada i... Det är endast ca tre km att gå upp från Hveragerdi och ni kommer att se MASSOR av varma källor, vackra utsikter (ända till Surtsey och Vestmannaeyjar om vädret är bra), lavaformationer och vattenfall med mera. Gå helst upp på eftermiddagen om ni vill undvika att krocka med ett tjugotal ridande turister från en turridningsfirma i närheten. Betydligt trevligare att ta chansen att ha dalen för sig själv, eller åtminstone bara dela bäcken med ett fåtal andra... Och om ni kör egen bil från flygplatsen, ta INTE vägen genom Reykjavík utan kör i stället över Grindavík och Krysuvík. Mycket vackrare och mer sevärt! Byggarbetsplatser kan man titta på i Sverige, och det är nuförtiden mest det man ser på vägen mellan Keflavík o Reykjavík tyvärr.

Just nu kommer jag inte på mer... men det roliga med Island tycker jag är att det spelar nästan ingen roll vart man åker, det är hela tiden som att befinna sig mitt i ett vykort. Hoppas ni får en trevlig tur till Island och att vädergudarna är med er!
/Katti
 
följdfråga....

tack för tipsen!

en annan fråga på samma ämne....

blå laguenen är ju ett populärt turistmål, men finns det någon annanstans på island möjligheten att bada i varma källor?
 
Hur är det med praktiska saker? Tänker på saker som......

Lätt att få tag på gas till köket?
Inga problem att campa?
Hur är det med "friluftsmat" ute i affärer på landsbygden?
Hur är vägarna? Vi kommer ha en lite mindre bil, dvs inte en 4wd jeep
Funkar bra att handla med svenskt VISa, ta ut pengar i automat?

osv?


tacksam för svar
 
Hur är det med praktiska saker? Tänker på saker som......
Hur är vägarna? Vi kommer ha en lite mindre bil, dvs inte en 4wd jeep
Funkar bra att handla med svenskt VISa, ta ut pengar i automat?
tacksam för svar

Inga problem att ta ut pengar och undvik vägar som har ett vägnummer som börjar med "F", dels är de sämre (allt från att de är guppiga till att man får korsa stora vattendrag) och dels så brukar det såt en klausul i hyrbilsavtalet om de vägarna, nåt i stil med "skyll dig själv vi kommer inte att bärga dig". Annars är vägarna helt ok även med en Toyota Yaris eller motsvarande väglus.
 
Hur är med bränsle till kök. Jag tror inte man får ta med gastuber på flyget. Men undra hur det är med ren bensin i säkerhetsflaska. Alternativt, är det nån som vet vart man kan köpa bränsle till multifuelkök? Går ju att köa med 95 oktan men bättre med renat?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
mumsnusriken "Akut" - Tips om Island! Trekking 0
fredric_verklig.se Tips önskas på vandring på Island... Trekking 10
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Christian1 Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26) Trekking 15
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
vedi Tips om leder Trekking 1
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
Mada92 Kilimajjaro- frågor & tips Trekking 11
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
nuotap Veckas resa i april - men vart? Tips önskas! Trekking 9
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
Pommeliten Inkaleden - alla tips välkomna Trekking 6
brinnandeskepp Har ni tips om långdistansvandring? Trekking 9
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
william.khajeh Vandring i Kanada. Tips ideer?!? Trekking 8
seon Vandring Chamonix-Zermatt, tips efterfrågas. Trekking 6
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
aksello tips på vandringstur i november/dember Trekking 6
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
TruckerLeffe Tips om vandring i Serbien, Kosovo eller montenegro? Trekking 2
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
William The Bear Har DU tips om Val Gardena? Trekking 10
MAW Patagonien tips? Trekking 0
nollett Tips på leder i Provence? Trekking 3
Trixsey2 Utrustningsfrågor och tips - Vandring över Japan Trekking 0
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.