Tips önskas på vandring på Island...

Hej!

Åker nu den 19/7 till Island och kommer var där i två veckor. 13 dagar kommer bli vandring, och därför vill jag ha lite tips av Er....

<B>Se mina funderingar nedan</B>
- Vilken sovsäck skall med sommar/vinter?
- Vad kostar bränsle till trangia på Island/vart?
- Hur kan man komma undan billigt för att nå större
delen av ön utan att rensa sin kassa. ~2200 kostar
ett busspass, och då kommer man inte åt allt
man vill.
- Vilka sevärdheter är värt att lägga tid på?
- Behöver man karta / kompass för att hitta?
- I så fall vart hittar man billiga kartor.
- Idéer på att hålla ner kostnader?

<B>Har tittat på dessa vandringsleder</B>
- http://www.fi.is/English/english_hiking_laugavegur.htm

- http://www.fi.is/English/english_hiking_kjalvegur.htm

- http://www.fi.is/English/english_hiking_skogar.htm

- http://www.fi.is/English/english_hiking_askja.htm

- http://www.fi.is/English/english_hiking_snaefell.htm

Något som kan rekommenderas, någon som vandrat som kan komma med tips? Idéer på upplägg?


Fredric
http://www.strapatz.com
 
Fantastiska sagolika Island: sevärdheter

Lyckliga du som får åka till Island!
Jag var där förra året. Vi färjade över med egen bil. Vi tog oss fram överallt utom till Askja. Jag såg att någon hade skrivit att det var ett ställe man bör se. Så tänkte vi också, men jag pratade med en islänning som jag känner och han tyckte att man lika gärna kunde strunta i att åka dit.
En likadan kratersjö (fast den badar man inte i) finns vid Krafla området vid Myvatn.
Vi åkte runt och över hela Island med undantag av nordvästra hörnet. Jag tyckte allra bäst om trakten runt Myvatn. Dimmuborgir en lite gråmulen dag är en fantastisk upplevelse. Krafla med lavafält och bubblande gyttja är ju läckert att se. Kratersjön Viti har jag nämnt redan. Uppe vi Husavik finns valskådning och så har vi ju naturligtvis Dettifoss inte långt därifrån. Strax norr om Dettifoss ligger Hafragilsfoss. Nästan roligare än Dettifoss och mycket mindre folk. Fortsätt vägen norrut till Asbyrgi. En jättefrän hästskoformad dalgång. Här sägs det att Sleipner gjorde ett hovavtryck då han tog ett språng över till Amerika... En annan fin fors i området är Godafoss... Vill man ut längre på Ishavet kan man ta båt över till Grimsey.
Det finns hur mycket forsar som helst!
Sen finns det fin forsränning vid Varmalid, fast det finns det väl överallt.
Den varma källan vid Reykjalid får man ju bara inte missa, men det gör du inte om ni tar er till Myvatn. En del av källan/sjön är tom avstängd för där kokar vattnet!
Vägen över Kjölur som jag i alla fall hört mycket om tyckte jag var lite överreklamerat... Fast det var ju fränt med en varm källa att bada i mitt ute i ödemarken.
De tre stora sevärdheterna är helt klart värda att besöka också: Gullfoss, Geysir och framför allt området runt Thingvellir. Missa inte det!
Trakten runt Landmannalaugar är också fint med sina små svavelhål och varma källan. Många vandrar runt där. Vi gjorde en kortare dagstur i området.
Sista vill jag också nämna södra Island. Vestmannaöarna och Surtsey såg vi bara i fjärran. Tiden räckte inte till. Men sydligaste udden: Dyrholaey med sitt fågelberg (MASSOR av jättesöta och mysiga lunnefåglar) var helt otroligt. Jag kunde knappt slita mig därifrån. Ta en vända ner på stranden där och titta på jordens bränningar. Vill man upp en vända på glaciär ligger ju Vatnajökull inte långt där ifrån.
Vägen längst i söder bjöd på fler roliga vattenfall. Ett kunde man åka med bil nästan ända fram dit vattnet slog ner och ett annat kunde man gå in bakom och runt!

Jag skulle jättegärna åka tillbaka igen någon gång...

Ha så kul på Island och hälsa från mig!

Laila
[Ändrat av Laila 2003-07-11 kl 11:52]
 
Re: Fantastiska sagolika Island: sevärdheter

Laila; sa:
Lyckliga du som får åka till Island!
Jag var där förra året. Vi färjade över med egen bil. Vi tog oss fram överallt utom till Askja. Jag såg att någon hade skrivit att det var ett ställe man bör se. Så tänkte vi också, men jag pratade med en islänning som jag känner och han tyckte att man lika gärna kunde strunta i att åka dit.
En likadan kratersjö (fast den badar man inte i) finns vid Krafla området vid Myvatn.
Vi åkte runt och över hela Island med undantag av nordvästra hörnet. Jag tyckte allra bäst om trakten runt Myvatn. Dimmuborgir en lite gråmulen dag är en fantastisk upplevelse. Krafla med lavafält och bubblande gyttja är ju läckert att se. Kratersjön Viti har jag nämnt redan. Uppe vi Husavik finns valskådning och så har vi ju naturligtvis Dettifoss inte långt därifrån. Strax norr om Dettifoss ligger Hafragilsfoss. Nästan roligare än Dettifoss och mycket mindre folk. Fortsätt vägen norrut till Asbyrgi. En jättefrän hästskoformad dalgång. Här sägs det att Sleipner gjorde ett hovavtryck då han tog ett språng över till Amerika... En annan fin fors i området är Godafoss... Vill man ut längre på Ishavet kan man ta båt över till Grimsey.
Det finns hur mycket forsar som helst!
Sen finns det fin forsränning vid Varmalid, fast det finns det väl överallt.
Den varma källan vid Reykjalid får man ju bara inte missa, men det gör du inte om ni tar er till Myvatn. En del av källan/sjön är tom avstängd för där kokar vattnet!
Vägen över Kjölur som jag i alla fall hört mycket om tyckte jag var lite överreklamerat... Fast det var ju fränt med en varm källa att bada i mitt ute i ödemarken.
De tre stora sevärdheterna är helt klart värda att besöka också: Gullfoss, Geysir och framför allt området runt Thingvellir. Missa inte det!
Trakten runt Landmannalaugar är också fint med sina små svavelhål och varma källan. Många vandrar runt där. Vi gjorde en kortare dagstur i området.
Sista vill jag också nämna södra Island. Vestmannaöarna och Surtsey såg vi bara i fjärran. Tiden räckte inte till. Men sydligaste udden: Dyrholaey med sitt fågelberg (MASSOR av jättesöta och mysiga lunnefåglar) var helt otroligt. Jag kunde knappt slita mig därifrån. Ta en vända ner på stranden där och titta på jordens bränningar. Vill man upp en vända på glaciär ligger ju Vatnajökull inte långt där ifrån.
Vägen längst i söder bjöd på fler roliga vattenfall. Ett kunde man åka med bil nästan ända fram dit vattnet slog ner och ett annat kunde man gå in bakom och runt!

Jag skulle jättegärna åka tillbaka igen någon gång...

Ha så kul på Island och hälsa från mig!

Laila
[Ändrat av Laila 2003-07-11 kl 11:52]

Tältade Ni?! I så fall.. Betalade Ni per natt??

Fredric
http://www.strapatz.com
 
Tält på Island

Ja, vi tältade.
En natt på campingplats i Husavik. Det fanns kokmöjligheter, tvättmaskin och en dusch. Standarden var låg, men helt OK. Priset kommer jag inte ihåg men det var billigt. Sen bodde vi på en gratis camping en natt nere söder om Reykjavik. Det fanns toa och diskbänk.
Resterande nätter vildcampade vi. Håll er borta från hus och hagar så är det inga problem.
Runt Myvatn var det (vild)campingförbud, men det var inte på så stort område. Vi åkte nån kilometer bort bara och tältade utanför förbudsområdet...


Laila
 
Sovsävk...

Vilken temp bör sovsäcken hålla nu i Juli... Har en Haglöfs Ultraback Pro -25, men den packar otroligt mycket så jag ser på alternativ....

Vad rekommenderar du... Tittar på att köpa en LIM 0 alt LIM 5.....
 
Re: Sovsävk...

fredric@strapatz.com; sa:
Vilken temp bör sovsäcken hålla nu i Juli... Har en Haglöfs Ultraback Pro -25, men den packar otroligt mycket så jag ser på alternativ....

Vad rekommenderar du... Tittar på att köpa en LIM 0 alt LIM 5.....
Fjällsport i Gbg kör en Marmotdrive just nu. Man får 20% rabatt på alla Marmotsäckar. Det innebär att du t.ex. kan få en Marmot Never Winter (-1) för 1600 spänn... :)
Nästa steg är t.ex. Marmot Sawtooth (-9).
 
Re: Re: Sovsävk...

haskell; sa:
fredric@strapatz.com; sa:
Vilken temp bör sovsäcken hålla nu i Juli... Har en Haglöfs Ultraback Pro -25, men den packar otroligt mycket så jag ser på alternativ....

Vad rekommenderar du... Tittar på att köpa en LIM 0 alt LIM 5.....
Fjällsport i Gbg kör en Marmotdrive just nu. Man får 20% rabatt på alla Marmotsäckar. Det innebär att du t.ex. kan få en Marmot Never Winter (-1) för 1600 spänn... :)
Nästa steg är t.ex. Marmot Sawtooth (-9).

Hrrm, lite dyrt för en sommarsäck tycker jag... Skall iofs höra vad de har inom Mountain Equip.. Tror de hade en liten och käck variant.. (Du din jäkel har lurat dit mig två ggr nu!! :) )
 
Sovsäck och vatten

Sovsäck: Det var aldrig kallt då jag var där i juli/augusti så du klarar dig nog med vad som helst i sovsäcksväg.

Vad det gäller vatten så hade vi en vattenrenare med oss. På vissa ställen drack vi vattnet som det var och på andra ställen använde vi renaren...


Ha det nu så himla roligt. Jag tyckte fantasktiskt bra om Island. Och skulle jag ha valt ett ställe att se har jag nog valt Dimmuborgir. Fast valskådningen var också häftig. Vi kom så nära en knölval att om man hoppat över relingen har man trillat ner på den (nåja, nästan då). Och så.....

Hälsningar
Laila
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nuotap Veckas resa i april - men vart? Tips önskas! Trekking 9
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Christian1 Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26) Trekking 15
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
vedi Tips om leder Trekking 1
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
Mada92 Kilimajjaro- frågor & tips Trekking 11
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
Pommeliten Inkaleden - alla tips välkomna Trekking 6
brinnandeskepp Har ni tips om långdistansvandring? Trekking 9
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
william.khajeh Vandring i Kanada. Tips ideer?!? Trekking 8
seon Vandring Chamonix-Zermatt, tips efterfrågas. Trekking 6
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
aksello tips på vandringstur i november/dember Trekking 6
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
mumsnusriken "Akut" - Tips om Island! Trekking 0
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
TruckerLeffe Tips om vandring i Serbien, Kosovo eller montenegro? Trekking 2
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
William The Bear Har DU tips om Val Gardena? Trekking 10
MAW Patagonien tips? Trekking 0
nollett Tips på leder i Provence? Trekking 3
Trixsey2 Utrustningsfrågor och tips - Vandring över Japan Trekking 0
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
Folke89 Tips på vandring i södra Europa Trekking 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.